• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Lana

TS;När jag bodde hemma,hade dock ett långtidsvikariat då.men även när jag bara jobbade timmar,fick jag betala för de kvadratmeter mitt rum var ca 13. Fick också betala 500 i mat och hygien.så det låg nog på 2000kr i månaden om jag inte minss fel.Tycker inte det är fel,man lär sig att ta ansvar tex och inte bara ta allt för givet. Dock flyttade jag hemmifrån innan jag var 20.

• Pigeon
    kalin skrev 2010-05-06 16:47:59 följande:
    Jemima: Sa som du beskriver det later de som det ar erat fel att ni har en samre realtion till din mans pappa. Det ar ju ni som valjer bort honom pga att han inte erbjuder lika fint boende. Tycker man har ratt taskig installning om man resonerar pa det sattet. Varfor ar det sa himla omstandigt att sova pa soffan eller golvet? Min systers barn tycker det ar jatteroligt. Jag ar jatteglad att mina foraldrar lever ett eget liv och inte sitter hemma i sitt stora hus och vantar pa att jag ska komma och halsa pa.
    Nej, om det vore så enkelt... men vi får inte plats i hans soffa, vi är ju 5 personer. Så länge vi bara hade ett barn gick det bra, nu går det inte.
    Och även om hela familjen sover på luftmadrasser funkar det inte eftersom då måste ju hela hushållet gå och lägga sig kl 7 samtidigt med barnen! För vardagsrummet är husets enda rum förutom hans och hans frus sovrum samt hennes sons rum.

Ingen av hans barn hälsar på honom utom yngste sonen som inte har familj, och så vi då. Fast vi sover inte över.
    Men det beror på andra faktorer också, att de andra inte hälsar på. Ett av barnen är förbjuden att hälsa på, jag vill inte gå in på detaljer då det är känsligt.

Vi erbjuder svärfar att hälsa på oss men han kommer aldrig. Vi försöker få till en bra relation men det är svårt när den ena parten vägrar bjuda till...

Hade jag inte haft råd att ha ett extra rum till barn som hälsar på skulle jag åtminstone erbjuda mitt eget sovrum, så barnen kunde gå och lägga sig innan de vuxna. Men det kanske är för osjälviskt, enligt er?
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon
    Virriga Vera skrev 2010-05-06 17:33:33 följande:
    Tänk så annorlunda man ser på saker. Jag njuter nu när barnen är vuxna, för nu kan vi göra allt det som vi inte kunde eller hade råd med när barnen var små. Jag prioriterar mina barn in till en viss gräns, jag ställer upp för dem, men vägrar att bli utnyttjad. Detta är fortfarande deras hem, dottern som flyttat hemifrån har kvar sin nyckel, men har inget rum kvar. Sonen bor kvar hemma, men är vuxen nog att klara sig själv och framförallt försörja sig själv. Barnen tar ingen hänsyn till oss föräldrar när de tar sina beslut, bra eller dåliga. Men vi föräldrar skall resten av livet stå i givakt när barnen knackar på? När skall vi få njuta av friheten, när skall vi få njuta av pengarna so man kan få över?
    Jag njuter mer av att umgås med mina barn - eller för den delen mina syskon och deras barn och mina föräldrar - än att njuta av pengar och frihet.
    Faktum är att pengar betyder ingenting för mig. Det är ett nödvändigt ont, som man behöver för att få mat och husrum typ. Och frihet, jag tycker det är frihet att åka på en resa hela fmiljen - och gärna med mina syskon och deras barn också. Och varför inte mamam och pappa, ju fler desto roligare!

Men jag inser när jag läser här att vår familj och mina föräldrars nog är ganska ovanliga i Sverige. Och jag respekterar att alla är olika, jag skriver bara hur jag resonerar.

Jag tror vi får igen det när vi blir gamla och orkeslösa en dag.
  • Bellsam
    Pigeon skrev 2010-05-06 18:08:25 följande:
    Nej, om det vore så enkelt... men vi får inte plats i hans soffa, vi är ju 5 personer. Så länge vi bara hade ett barn gick det bra, nu går det inte. Och även om hela familjen sover på luftmadrasser funkar det inte eftersom då måste ju hela hushållet gå och lägga sig kl 7 samtidigt med barnen! För vardagsrummet är husets enda rum förutom hans och hans frus sovrum samt hennes sons rum. Ingen av hans barn hälsar på honom utom yngste sonen som inte har familj, och så vi då. Fast vi sover inte över. Men det beror på andra faktorer också, att de andra inte hälsar på. Ett av barnen är förbjuden att hälsa på, jag vill inte gå in på detaljer då det är känsligt. Vi erbjuder svärfar att hälsa på oss men han kommer aldrig. Vi försöker få till en bra relation men det är svårt när den ena parten vägrar bjuda till... Hade jag inte haft råd att ha ett extra rum till barn som hälsar på skulle jag åtminstone erbjuda mitt eget sovrum, så barnen kunde gå och lägga sig innan de vuxna. Men det kanske är för osjälviskt, enligt er?
    Kan ni inte fråga om ni får låna hennes sons rum när ni kommer dit och hälsar på? Då slipper ni lägga er samma tid? Om sonen är yngre kanske han kan sova hos sina föräldrar och är han äldre så kanske han kan ta vardagsrummet, sova hos en kompis eller lägga in en madrass i föräldrarnas sovrum?
  • Pigeon
    Åja81 skrev 2010-05-06 17:56:08 följande:
    Jag har själv suttit i den sitsen att min mamma inte längre såg mej som sitt barn, fast än jag gick sista åren på gymnasiet, jag skulle minsann betala för mej, och för min katt!! Jag fick ingenting av henne och behövde jag 20 kr för att mitt studiebidrag gick till henne, jag, då var jag på allvar skyldig henne 20 kr... Detta är en sak av många som gör att jag nog aldrig kan se min mamma som som man borde utan mer bara som jobbig och krävande, tjatig osv osv ... Enligt min åsikt så borde man inte skaffa barn om man inte är beredd att man har barn resten av sitt liv, när mina barn blir vuxna får dom bo här så länge dom behöver och inte ska dom behöva betala nånting!! Vi sparar hela deras barnbidrag men om vi har möjlighet ska vi betala deras körkort och hjälpa dom så lång i livet vi bara kan!! Det är ju våra barn och det upphör inte vid åldern av 20...
    Så tråkigt! Att komma ihåg småskulder som 20 kr gör jag inte ens med vänner och bekanta, såna summor bjuder man ju självklart på.

Jag tror nog risken är för många att de känner sig utstötta och utkastade mer eller mindre om föräldrarna beter sig så. Och resultatet tror jag blir att man får en mindre nära relation i framtiden. I alla fall tror jag det finns risken, och varför riskera det om man inte måste?
  • Pigeon
    Bellsam skrev 2010-05-06 18:15:15 följande:
    Kan ni inte fråga om ni får låna hennes sons rum när ni kommer dit och hälsar på? Då slipper ni lägga er samma tid? Om sonen är yngre kanske han kan sova hos sina föräldrar och är han äldre så kanske han kan ta vardagsrummet, sova hos en kompis eller lägga in en madrass i föräldrarnas sovrum?
    Jo det är så vi har löst det de få gånger vi bott över där, det gick när barnen var  mindre. Sonen är tonåring, men hans rum är minimalt så nu får vi inte plats där 5 pers längre. När vi bodde där sist hade vi två barn och då bodde min man i klädkammaren och jag och barnen i tonåringens rum, barnen sov då i varsin resesäng som tillsammans tar lika stor plats som en vuxensäng. Men som sagt nu går det inte längre.
  • stor grön drake

När jag flyttade hem till min mamma när jag var 20 betalade jag 3000,- för mat och husrum och jag tyckte att jag kom väldigt lindrigt undan
    Jag hjälpte till med det som behövde göras. Jag har inga minnen av att jag tvättade min egen tvätt, däremot är jag 100% säker på att jag gjorde det. Minns att det alltid var jag som hängde tvätten av någon anledning.
    Jag jobbade iof heltid, men betalade som sagt alla mina omkostnader själv, som kläder, nöjen, bensin, telefon m.m.
    Jag fick det betydligt sämre ställn när jag efter 3 månader blev erbjuden att hyra en lägenhet via kontakter, och hyran låg på just under 5000, men det var det värt. Vem i hela friden vill bo hema hos sina föräldrar när man passerat myndighetsåldern (här gör jag undantag för studerande, där ser jag en faktisk orsak som jag kan förstå)

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Movie Freak

Det jag reagerar på det är när man går in på räkning för räkning ex. elen eller tv.

Du tittar på mkt tv så nu får du betala tv avgiften.

En sak att man låter en 18-20 åring betala 1500-3000 spänn om de inte har ett "riktigit" jobb med normallön då kan man väl ta 3000-5000 kr.

Men att sitta o räkna efter hur mkt el ens egna barn förbrukar eller där de skall betala 2000 kr + el osv är löjligt.

Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Virriga Vera
    Movie Freak skrev 2010-05-06 18:26:07 följande:
    Det jag reagerar på det är när man går in på räkning för räkning ex. elen eller tv. Du tittar på mkt tv så nu får du betala tv avgiften. En sak att man låter en 18-20 åring betala 1500-3000 spänn om de inte har ett "riktigit" jobb med normallön då kan man väl ta 3000-5000 kr. Men att sitta o räkna efter hur mkt el ens egna barn förbrukar eller där de skall betala 2000 kr + el osv är löjligt.
    Det beror väl på. Nu i vinter så tycker jag ärligt inte att det är löjligt att man exkl el och räknar den separat. Men annars så håller jag med.
  • Pigeon
    stor grön drake skrev 2010-05-06 18:25:23 följande:
    Vem i hela friden vill bo hema hos sina föräldrar när man passerat myndighetsåldern (här gör jag undantag för studerande, där ser jag en faktisk orsak som jag kan förstå)
    Den frågan har jag också ställt mig, och då gör jag INTE undantag för studerande. :-P  Jag längtade tills jag fick flytta, räknade ner dagarna på sommarlovet efter att jag tagit studenten.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?