• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • hundpuss

Tillägger:
    Skönhetsprodukter, utekvällar, smink, kläder, mobilräkning, etc och andra smånöjen får jag betala själv, och det borde även din dotter göra.

Jag vet inte om din dotter har ett sparande?
    Det är väldigt nyttigt att i en ung ålder lära sig att spara undan en buffert.

• kokulan
    Erase skrev 2010-05-06 11:57:41 följande:
    Mig gör det inget om ni väljer att låta era barn bo gratis resten av livet. Det som gör mig förbannad är alla jäkla påhopp om att man skulle vara en girig, dålig mamma, som vill bli av med sitt barn hemifrån för att man tar betalt av sitt VUXNA barn som bort hemma ! Det HANDLAR inte om det.
    Stå på dig! Låt barnet betala minst 1500:-/mån eller 1/3 av lönen, det är det minsta man kan begära.

Hur fan ska en unge som aldrig behövt betala för sig kunna klara sig i riktiga livet ??
  • Pigeon
    Hannah76 skrev 2010-05-06 06:58:51 följande:
    Ni som upprepar att barnen måste lära sig att saker kostar, har ni inte börjat med det tidigare  än 20 år? Min 9-åring har en egen ekonomi som hon har koll på, just för att lära sig inför framtidien. Den ekonnomin kommer ju att växa och det blir mer ansvar i den i takt med att hon blir äldre. För mig är det en bättre väg än att helt plötsligt "kasta ut" dem i vuxenlivet. Likväl som att jag har lärt mina barn från det att de varit väldigt små (typ kunnat gå) att man hjälps åt hemma (duka, diska, laga mat osv osv osv)
    Tycker som du att det är bättre att kontinuerligt lära barnen ansvar och känsla för ekonomin.

Jag har ett skräckexempel på hur fel det kan bli... när min mans bror var 18 år bestämde hans pappa helt sonika att nu var han vuxen och kunde bo själv. Pappan flyttade ihop med sin nya fru (min svärmor är avliden) och fixade en studentlägenhet till sonen.
    Inget fel i detta! OM man har lärt sonen att hantera pengar, laga mat, sköta ett hushåll, INNAN...
    Tyvärr var sonen yngsta barnet, lite sladdbarn och ganska rejält curlad fram tills dess...

Så, det som i stället händer är att sonen slösar bort sitt studiemedel direkt varje månad på resor, teknikprylar mm, samt lever på köpemat och godis i princip. Han har dragit på sig massa skulder och tagit bl.a sms-lån, men pappan hjälper honom fortfarande inte (mer än att han ringer då och då och klagar på honom hur dåligt han sköter sig) och det har t.o.m blivit tal om att han ska ha en god man som sköter hans ekonomi.

Jag hade hundra gånger hellre haft min son hemmaboende tills han var 20-25 om det krävdes och under den tiden lärt honom hur man hanterar sin ekonomi och sköter ett hushåll, och han hade inte behövt betala pengar till mig för att kunna lära sig det.
    DÄREMOT behandlar jag samtliga hemmaboende barn som - just det - barn. Dvs jag tar mig rätten att fortsätta uppfostra dem och bestämma över dem även om de är myndiga, och de ska självklart lära sig hur hushållet fungerar. Dessutom skulle jag insistera på att om de tjänade pengar själva att merparten av de pengarna hamnade på ett sparkonto.
    Om de blankvägrade detta skulle jag möjligen kunna tänka mig att kräva hyra, men jag hoppas att mina barn kommer vara bättre uppfostrade än så!

Dessutom kommer jag mer eller mindre insistera på att barnen börjar studera efter gymnasiet (möjligen jobba ett år först - om de får nåt jobb), eller ja kanske inte insistera men verkligen verkligen försöka övertala dem till det.  
    Studietiden var nog den roligaste i mitt liv och de vill jag gärna att mina barn ska få uppleva också.
    Här kan man visst skriva något.
  • kokulan
    Candra skrev 2010-05-06 12:07:26 följande:
    Skitsnack, det kan de lära sig ändå. Och snälla du, om du ska argumentera mot mig så får du allt komma med nåt bättre än vad den gubbstrutten sagt
    Hur då? Hur ska ett barn lära sig att saker kostar om de aldrig behöver betala för sig?
  • Pigeon
    kokulan skrev 2010-05-06 12:54:34 följande:
    Stå på dig! Låt barnet betala minst 1500:-/mån eller 1/3 av lönen, det är det minsta man kan begära. Hur fan ska en unge som aldrig behövt betala för sig kunna klara sig i riktiga livet ??
    Jag har klarat mig bra, är 32 år nu.   Jag behövde aldrig betala en krona hemma, tvärtom snarare... dock fick jag inte slösa bort mina pengar hur som helst utan 440 kr av mitt studiebidrag på 640 kr åkte direkt in på ett sparkonto. Tack vara det och att jag tog ett kvällsjobb klarade jag mina studier 4 år på universitet utan studielån.

Jag har en mycket god ekonomi, vi har låg inkomst men ändå hus, barn, bil mm och inga betalningsanmärklningar och inte mycket kvar av huslånet.
  • Sylwia
    Birgitta2 skrev 2010-05-05 13:09:42 följande:
    Jösses - en 20-åring är inget barn. Hon/han är en vuxen individ och skall betala sitt boende och sin mat själv. Bo gratis när man jobbar i den åldern betyder att de inte får en susning i att en del av lönen försvinner i boende, försäkringar, mat, el, tv och allt vad det innebär. Det är nu, innan flytt hemifrån, de skall lära sig vad lönen går till. Lära sig göra en budget. Lära sig vad det faktiskt kostar. Jag satte mig ner och skrev upp vad allt kostar i hemmet. Och lade upp en budget med dom, månad för månad. För tre år sen flyttade min son - och han sköter sin ekonomi perfekt. Nu precis har min dotter flyttat. Och jag ser med stolthet hur de sköter sin hyra, sin ekonomi, hur de lägger upp budget och hur de sparar. Jag känner i alla fall verkligen ingen skuld att jag "tvingade" mina barn att betala hemma och lära sig hur man lägger upp en budget och sparande.
    Låter som något jag skulle gjort :) Jag skulle kollat vad allt kostar och visat dom och sen skulle vi fått dela!
  • Virriga Vera
    kittyclou skrev 2010-05-06 12:26:26 följande:
    Tack.... håller helt med dig! Har exakt samma tankebanor... Vi har satt dom till världen och det är vi som skall ta hand om dom, föräldrar som mjölkar sina barn på pengar eller tycker att dom ska ut ur huset när dom fyllt 18!!?? tycker det är skrämmande.. vad har vi i det svenska samhället för förhållande till vår familj och barn!! Blev paff då jag antog att Ts dotter inte betalde något eller hjälpte till alls... men du får ju över tusenlappen och hon hjälper till "ibland" vad mer kan man kräva!!!
    Så nu mjölkar vi barnen på pengar också. Varför skall inte en vuxen person försörja sig själv? Varför skall föräldrarna stå för försörjningen när de bor hemma?

Här hemma så kommer sonen att tjäna mer än vad jag gör om någon månad, min inkomst kommer att minska med 12000:-/mån, trots det så anser en hel del av er att vi fortfarande skall försörja sonen för att han bor hemma? Vi kommer inte att kunna spara undan pengar längre, det blir inga semesterresor, vi får dra in på en hel del nöjen, men huvudsaken är att sonen slipper betala.
  • Candra
    kokulan skrev 2010-05-06 12:56:29 följande:
    Hur då? Hur ska ett barn lära sig att saker kostar om de aldrig behöver betala för sig?
    Bara för att de inte betalar nån summa till föräldrarna så betyder det väl inte att de får allt gratis? De pengar de får in är det de har att röra sig med. Mobil, smink, godis, egna tjänster som online-spel och vad det nu kan vara, sånt får de stå för själva, men de behöver inte betala nåt för det vi skulle ha betalat även om de inte bodde hemma. Den extra summan det blir för mat o dyl är inte så stor att de ska behöva stå för det.
  • enny signatur

Hurvida man vill ha pengar eller ej beror väl på om 1. man vill ha barnen boende där 2. Om det kostar en pengar (har man större lägenhet/hus för att barnet ska bo där och hur ens ekonomi ser ut 3.hur mycket barnet tjänar 4. om man av ideologiska skäl tror att barne tminsnan måste lära sig.

Om mitt barn tjänade mycket (så att den helt enkelt får det bättre än resten så hade jag tagit betalt jo (om det gått ut gymansiet/fyllt 18 och hoppat av) för att jag inte kan se att jag skulel tycka det var en rimlig deal.
    Spara till möbler, nja jag tycker att neda tar man betalt eller inte, man har inget att göra med övriga ekonomin. Hurvida man behöver nårga 20 tusen när man flyttar hemifrån kan man väl dividera om, men jag hade kunnat tapetsera mina vöggar med guld om jag spart den mägden, det är vad man gör det till helt enkelt.
  • Pigeon
    kokulan skrev 2010-05-06 12:56:29 följande:
    Man lär barnen om ekonomi genom att låta dem vara med när man betalar räkningar och när man handlar, samt genom att låta dem spara mycket av sitt studiebidrag/lön. Har de inte såmycket kontanter att röra sig med så lär de sig att snåla. Snålar man själv, alltid jämför priser i affären och handlar när det är rea, lär sig barnen detsamma.

Barn tar ju efter sina föräldrar, så som föräldrarna sköter sin ekonomi kommer troligtvis barnen sköta sin. Det fungerade i alla fall på mig!
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?