Hannah76 skrev 2010-05-06 06:58:51 följande:
Ni som upprepar att barnen måste lära sig att saker kostar, har ni inte börjat med det tidigare än 20 år? Min 9-åring har en egen ekonomi som hon har koll på, just för att lära sig inför framtidien. Den ekonnomin kommer ju att växa och det blir mer ansvar i den i takt med att hon blir äldre. För mig är det en bättre väg än att helt plötsligt "kasta ut" dem i vuxenlivet. Likväl som att jag har lärt mina barn från det att de varit väldigt små (typ kunnat gå) att man hjälps åt hemma (duka, diska, laga mat osv osv osv)
Tycker som du att det är bättre att kontinuerligt lära barnen ansvar och känsla för ekonomin.
Jag har ett skräckexempel på hur fel det kan bli... när min mans bror var 18 år bestämde hans pappa helt sonika att nu var han vuxen och kunde bo själv. Pappan flyttade ihop med sin nya fru (min svärmor är avliden) och fixade en studentlägenhet till sonen.
Inget fel i detta! OM man har lärt sonen att hantera pengar, laga mat, sköta ett hushåll, INNAN...
Tyvärr var sonen yngsta barnet, lite sladdbarn och ganska rejält curlad fram tills dess...
Så, det som i stället händer är att sonen slösar bort sitt studiemedel direkt varje månad på resor, teknikprylar mm, samt lever på köpemat och godis i princip. Han har dragit på sig massa skulder och tagit bl.a sms-lån, men pappan hjälper honom fortfarande inte (mer än att han ringer då och då och klagar på honom hur dåligt han sköter sig) och det har t.o.m blivit tal om att han ska ha en god man som sköter hans ekonomi.
Jag hade hundra gånger hellre haft min son hemmaboende tills han var 20-25 om det krävdes och under den tiden lärt honom hur man hanterar sin ekonomi och sköter ett hushåll, och han hade inte behövt betala pengar till mig för att kunna lära sig det.
DÄREMOT behandlar jag samtliga hemmaboende barn som - just det - barn. Dvs jag tar mig rätten att fortsätta uppfostra dem och bestämma över dem även om de är myndiga, och de ska självklart lära sig hur hushållet fungerar. Dessutom skulle jag insistera på att om de tjänade pengar själva att merparten av de pengarna hamnade på ett sparkonto.
Om de blankvägrade detta skulle jag
möjligen kunna tänka mig att kräva hyra, men jag hoppas att mina barn kommer vara bättre uppfostrade än så!
Dessutom kommer jag mer eller mindre insistera på att barnen börjar studera efter gymnasiet (möjligen jobba ett år först - om de
får nåt jobb), eller ja kanske inte insistera men verkligen verkligen försöka övertala dem till det.
Studietiden var nog den roligaste i mitt liv och de vill jag gärna att mina barn ska få uppleva också.