• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • enlitenbitkaka
    kokulan skrev 2010-05-06 12:54:34 följande:
    Stå på dig! Låt barnet betala minst 1500:-/mån eller 1/3 av lönen, det är det minsta man kan begära. Hur fan ska en unge som aldrig behövt betala för sig kunna klara sig i riktiga livet ??
    Dra inte alla över en och samma kam. Jag flyttade hemifrån när jag var 19 men hamnade hemma hos mamma igen efter några månader och bodde där tills jag var 21. Jag betalade ingenting förutom att jag kanske tankade bilen ibland eller köpte med mjölk hem. Trots att jag jobbade/pluggade.

Jag har inte på något vis en snedvriden bild av ekonomi. Jag är ekonomiskt, inser vikten av sparande framför att konsumera, jag är en vuxen kvinna som anpassar mig efter mina ekonomiska förutsättningar (pluggar nu).
  • linda1989

Har inte läst så mkt mer än vad ts skrivit..

Fram till att barnen fyllt 18 år så har barnen rätt att bo hemma (kostnadsfritt tror jag). Om barnen studerar så har de rätt att bo hemma tills de fyller 21 år.
      Men eftersom din dotter inte verkar studera eller så, så tycker jag inte att det är annat än rätt att hon ska betala för sig. Nu är hon ju visserligen inte så gammal (och jag blir själv 21 i sommar, så jag är ju inte mkt äldre direkt), men det är aldrig fel att få lära sig om ekonomin.
      Sen kan det kanske vara skönt för dig att få spara undan lite extra i månaden istället och unna dig själv någonting. Nu vet ju inte jag hur du har det annars da men.. :) 

Nu babbla jag iväg väldigt här, men det jag vill säga är att låt dottern få känna på hur det är att blir vuxen, betala hyran och maten själv osv, fast än att hon fortfarande bor hemma. Du älskar henne ju absolut inte mindre för det!  

När det gäller vad din dotter ska betala, så försök räkna ut på ett ungefär hur mkt som hon gör av med i månaden (el, vatten, mat och vad det nu kan ingå, och lite hyra) och låt henne sedan betala det.

Ha det så jättebra och lycka till med allt! 

• Candra

Spara undan till sig själv? Ska barnet alltså bekosta föräldrarnas nöjen?

• Pigeon
    Candra skrev 2010-05-06 13:06:11 följande:
    Det är bättre om barnen sparar till sig själva tycker jag.

Nu har jag fortfarande små barn, men i min bekantskapskrets sparar mer eller mindre andra månatligen till sina barn. DET däremot har vi prioriterat bort för att vi inte har råd, men att låta barnen behålla sin egen inkomst och spara den för att t.ex kunna studera eller slippa topplån på ett framtida hus, tycker jag är en annan sak. Så hemskt mycket dyrare blir det inte att låta ett barn bo kvar hemma. Hyran skulle ju föräldrarna betalat ändå, även om inte barnet bodde där...
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon

*mer eller mindre alla, skulle det ju vara.

Här kan man visst skriva något.
  • linda1989

Om det var mitt inlägg du tänkte på Candra, så menade jag att ts kanske kunde spara undan lite i månaden istället för att betala för dottern. Jag menar absolut inte att ts ska gå + på eller tjäna på att dottern bor hemma, utan att dottern ska betala för sig, och sen om ts får något över på sin lön i månaden så är väl det bara trevligt för henne.

• enny signatur
    kokulan skrev 2010-05-06 12:54:34 följande:
    Stå på dig! Låt barnet betala minst 1500:-/mån eller 1/3 av lönen, det är det minsta man kan begära. Hur fan ska en unge som aldrig behövt betala för sig kunna klara sig i riktiga livet ??
    så om man tjänar mycket ska hyran då bli skithög? Det betyder väl verkligen att man inte vill ha barnen hemma?
    eftersom de står för hyran så ja? samma som om de haft mindre hyra.
  • Virriga Vera
    Nej, de bekostar inte föräldrarnas nöje. Men de bör kanske bekosta sina egna levnadsomkostnader?
  • enny signatur
    Pigeon skrev 2010-05-06 13:11:51 följande:
    Det är bättre om barnen sparar till sig själva tycker jag. Nu har jag fortfarande små barn, men i min bekantskapskrets sparar mer eller mindre andra månatligen till sina barn. DET däremot har vi prioriterat bort för att vi inte har råd, men att låta barnen behålla sin egen inkomst och spara den för att t.ex kunna studera eller slippa topplån på ett framtida hus, tycker jag är en annan sak. Så hemskt mycket dyrare blir det inte att låta ett barn bo kvar hemma. Hyran skulle ju föräldrarna betalat ändå, även om inte barnet bodde där...
    nja det är väl inte säkert? många flyttar när barnen är utflygna. Hade vi haft en 3a om vi inte haft barn? Nja...
    Dessutom kan man göra andra saker med rummet annars. 
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?