• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Erase
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:43:28 följande:
    Vad finns det för alternativ för en familj med småbarn, annat än hotell som kostar skjortan? Blir ju inga långa vistelser i så fall, och man tappar det trevliga umgänget på kvällen när barnen somnat. Från kl 7 får man sitta själva på ett hotellrum...  Problemet är också att min svärfar bor på en mkt liten ort där det inte finns hotell eller liknande, närmaste hotell ligger flera mil iväg. Därför kan man ju varken ses över frukostbordet eller på kvällen när barnen somnat. För oss blir det dyrt och krångligt och tråkigt att sitta själv på kvällarna!Och att tillbringa julen på hotell är inget alternativ för oss!Vi träffas trots det ibland, på vårt initiativ. Vi har löst det så att vi bott över hos andra bekanta och hälsat på dem på hemvägen. T.ex kan man hälsa på dem när man varit hos mina föräldrar (som ju alltid tar emot oss med öppna armar). Det blir aldrig mer än några timmar, men å andra sidan verkar svärfar vara nöjd med det. Han är inte så intresserad av att träffas regelbundet.
    En nyfiken fråga bara...Har NI  extra rum som står tomt till gäster ?
    Trist om boendet ska hindra släkten från att träffas, inte många som har råd att ha ett stort hus enbart för "släktträffar". Jag önskar att VI kunde ha det så..
  • Pigeon
    Mariber skrev 2010-05-06 14:40:18 följande:
    Det ligger ju faktiskt i mitt och min sambos intresse att våra barn ska träffa sina far- och morföräldrar och skapa relationer till dem. Inte kan vi kräva att de ska bo kvar i stora hus bara för att vi när vi nu är vuxna och har egna barn ska kunna komma och bo där hur som helst - vi får väl bo på hotell eller vandrarhem i så fall.
    Fast hur roligt är det, att tillbringa varje kväll ensam på sitt vandrarhemsrum? Det kanske kan funka när barnen är stora men nu pratar vi ju om småbarn.

Jag tycker tvärom att det ligger i den äldre generationens intresse att möjliggöra för sina barn och barnbarn att hälsa på på ett smidigt sätt.

Jag tycker lite grann att den generationen som börjar bli mormor/morfar/farmor/farfar är lite själviska ibland. De prioriterar sig själva, sina nöjen och resor, sitt sparande, sina jobb och sina pengar. Barn- och barnbarn får klara sig själv, och vill de ha en god relation är det typ upp till dem.

När jag var liten var det inte ovanligt att mor- och farföräldrarna flyttade från hus och hem och ort för att komma närmare barnen och barnbarnen och kunna ställa uppsom t.ex barnvakt. De gav upp en del av sina egna liv, en del av sin egen komfort och lyx, för sina barns skull.
    Visst, det är ju självklart upp till var och en hur man vill göra, men jag tror att risken är att kontakten med barn- och barnbarn blir sporadisk och stel på det viset.
    En nära och bra relation med barnbarnen leder - tror jag - till att man slipper sitta ensam på ett ålderdomshem hela sin ålderdom utan besök. Annat än sporadiskt då...
    Här kan man visst skriva något.
  • Erase
    hemljuvahem skrev 2010-05-06 13:59:51 följande:
    Hejsan TS!Min mamma är i precis samma situation då med sonen (21) och han bor hemma gratis för tillfället.. (mamma jobbar för kommun + att hon har 1 son till på 19år, alltså ingen höjdarlön) Hon känner att sonen inte gör mycket för att söka jobb (om något alls) och även om det är hennes barn så kostar han henne eftersom hon bor dyrt pga de extra utrymmen som behövs, han äter mkt, använder bredband och telefoni, tv osv som hon aldrig nyttjar.Hursom; jag tycker man kan tänka lite såhär:1. Hur mkt tjänar tonåringen och bedöm hyra lite efter det, kanske är det inte lätt att få något jobb eller fler jobb där ni bor.2. Hur ser DIN/ER situation ut förövrig, jag tycker det kan vara skäligt att betala lite mer om föräldrarna inte har det jättebra ekonomiskt. Har föräldrarna en bra inkomst känns det onödigt att dra in massa tusen från sina barn, kanske kan man pusha med att dem ska spara lite pengar till sig själva istället (ex till framtida lägenhet, körkort)3. Berätta varför du faktiskt tar betalt, det är en bra början innan man kommer ut i den riktiga världen och faktiskt ska klara av en hyra, elräkning m.m själv. Det är lätt att bli naiv i den åldern.4. Du gör detta för din tonåring självfallet, men finns där som stöd också. Jag har själv varit arbetslös en längre period på 7månader en gång och jag sökte jobb som en toka.. mitt självförtroende sjönk i botten och varje dag var nattsvart tillslut, jag förlorade mina rutiner och det var superjobbigt.5. Kanske kan mer arbete i hemmet kompencera mot ev. utgifter.
    Tack ! Du resonerar helt sunt !
  • Pigeon
    Erase skrev 2010-05-06 14:50:46 följande:
    En nyfiken fråga bara...Har NI  extra rum som står tomt till gäster ? Trist om boendet ska hindra släkten från att träffas, inte många som har råd att ha ett stort hus enbart för "släktträffar". Jag önskar att VI kunde ha det så..
    Ja, vi har ett gästrum inne i huset och en gäststuga på tomten. Vi vill gärna att våra syskon med familjer ska ha möjlighet att komma och hälsa på oss ofta!

MEN jag förstår självklart att alla inte har råd och möjlighet till det. Samma med föräldragenerationen, de kan ju ha mkt låga inkomster. Självklart ska de ha ett boende som de har råd med. Det jag menar är att vissa kanske går ner i boende för att spara pengar, som de sen kanske använder till resor och dyligt. Då skulle jag hellre behålla mitt boende för jag tycker det är viktigare att ha en bra och tät kontalt med barn och barnbarn än att ha råd med dyra resor.

Om man inte har råd med extrarum tycker jag man som förälder inte ska dra sig för att t.ex erbjuda sitt eget sovrum åt barnen om de vill hälsa på, och kanske ligga på soffan någon natt. De allra flesta som är så gamla att de har barnbarn har väl åtminstone en 3:a? Då borde det ju också gå att ordna ett extrarum. Man kanske inte måste använda extrarummet som arbetsrum eller dyl, utan kanske kan inreda det t.ex med en bäddsoffa? Eller kanske man kan bo i ett lgh-område där det finns gästrum att hyra, så gör min farmor. Henne hälsar vi också på ofta.
  • Pigeon
    Erase skrev 2010-05-06 14:50:46 följande:
    En nyfiken fråga bara...Har NI  extra rum som står tomt till gäster ? Trist om boendet ska hindra släkten från att träffas, inte många som har råd att ha ett stort hus enbart för "släktträffar". Jag önskar att VI kunde ha det så..
    Jag ska tillägga, att pga att vi vill ha ett extra gästrum delar två av barnen rum med varandra. Så det är helt klart en prioritering vi har gjort.

Vi bor i ett hus på 97 kvm och har tre barn om nån undrar.
  • Mariber
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:51:05 följande:
    Fast hur roligt är det, att tillbringa varje kväll ensam på sitt vandrarhemsrum? Det kanske kan funka när barnen är stora men nu pratar vi ju om småbarn. 
    Jag förstår inte, varför ska man sitta på vandrarhemmet på kvällarna? Barnen kan väl somna hemma hos far/morföräldrarna och sen tas med tillbaka till hotellet/vandrarhemmet? Är ni aldrig borta på kvällarna i vanliga fall heller?

• Myra88

JAg betalade 3000 kr i månaden när jag bodde hemma. Tycker det är en vettig avgift för mat och husrum, för det kostar betydligt mer att bo ensam.

• Bellsam
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:56:51 följande:
    Jag ska tillägga, att pga att vi vill ha ett extra gästrum delar två av barnen rum med varandra. Så det är helt klart en prioritering vi har gjort. Vi bor i ett hus på 97 kvm och har tre barn om nån undrar.
    För mig låter detta väldigt konstigt att låta barnen dela rum pga att man ska ha ett extra gästrum till någon kommer. Varför inte låta barnen få varsitt rum och när det kommer någon så får de dela rum under den helgen eller vad det kan handla om? Dra lott om vem som får "lämna sitt rum" tillfälligt?
  • Hannah76

Skulle vara intressant att veta hur ni i den här tråden sparar till era barn och när de får de pengarna.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?