• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • sirisdotter
    Schnauser skrev 2010-05-05 23:34:52 följande:
    Får jag låna spåkulan? Jag vill också veta mina ekonomiska förutsättningar om 20-30 år. För inte kommer det väl hända något som tex sjukdom, kraschat äktenskap, arbetslöshet etc?! 
  • sirisdotter
    Hannah76 skrev 2010-05-06 06:58:51 följande:
    Ni som upprepar att barnen måste lära sig att saker kostar, har ni inte börjat med det tidigare  än 20 år?Min 9-åring har en egen ekonomi som hon har koll på, just för att lära sig inför framtidien. Den ekonnomin kommer ju att växa och det blir mer ansvar i den i takt med att hon blir äldre. För mig är det en bättre väg än att helt plötsligt "kasta ut" dem i vuxenlivet. Likväl som att jag har lärt mina barn från det att de varit väldigt små (typ kunnat gå) att man hjälps åt hemma (duka, diska, laga mat osv osv osv)
    Bara för att man låter 20-åring som väljer att bo hemma efter studenten betala för sig betyder det inte att barnet inte tidigare har haft egna fickpengar att öva med!.  Och eget bankkonto, där studiebidraget kommit in (från 16 års ålder kunde föräldern välja det).  Underhållsstödet gick in på kontot från 18-årsdagen.

Mitt barn ansåg ändå att  året efter studenten när del i hyra osv betalades (av praktiklön/alfakassa)  gav nyttig lärdom inför livet ute i världen på egen hand.
  • sirisdotter
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2010-05-06 10:48:52 följande:
    Betalar din dotter redan 1500 varje månad? Har jag uppfattat tråden rätt om du ts anser att 1500/månad är för lite? 1500 låter grymt mycket, nästan taskigt mycket och ändå vill du ha mer o mer o mer? Självklart förstår jag att du vill att din dotter ska lära sig att saker o ting kostar i livet..., men det är ingen utomjording som bor hemma hos dig. Varför tycker du att läget förändras bara för att hon är 20 år? Kostar hon mer pengar nu än vad hon gjorde när hon var ex 17? (Jag menar; kostar det mer för dig att hon bor i sitt sovrum nu än vad det gjorde för några år sedan? Äter hon mer mat nu än vad hon gjorde då?...etc etc...Du betalar ju inte för hennes nöjen + kläder etc = rent krasst lär hon inte kosta dig mer pengar nu än vad hon gjorde när du fick barnbidrag för henne, eller? var för dig att vilja ta ut en högre kostnad nu då?)
    Visst förändras ekonomin när "barn" gått ut gymnasiet;  studiebidrag, ev. bostadsbidrag och underhållsstöd upphör - det kan bli ENORM skillnad för ensamtående lågavlönad förälder!

Jag tycker att föräldern inte är skyldig att ha rum stående för vuxna barn på samma sätt som man helst vill ordna för studerande ungdomar.  Kanske föräldern sovit i vardagsrummet hela barnets uppväxt och nu vill ha eget sovrum, t ex.

Jag har sett vänner som sålt huset direkt när (sista) barnet tagit studenten och skaffat sig en mindre lägenhet.  "Får"  man inte det??
  • Erase
    LaFontaine skrev 2010-05-07 20:16:32 följande:
    Precis på samma vis är också jag uppfostrad. Jag flyttade hemifrån när jag var 20. Då pluggade jag och jobbade väldigt mycket vid sidan om, men betalade inte en krona hemma. Mina föräldrar hade aldrig tillåtit att jag gjort av med alla mina pengar på vilket skit som helst. De hade blivit mycket besvikna över sin misslyckade uppfostran. Istället placerade pappa och jag mina sparpengar i fonder och aktier till framtida investeringar.När jag flyttade betalade kontantinsatsen själv. Efter det hade jag råd att studera ytterligare ett år utan studiemedel. Inte heller jag hade problem med ekonomin. Jag har alltid varit medveten om sakers värde och att ingenting är gratis. Om barnen inte förstår det i vuxen ålder tycker jag nog att man misslyckats ganska kapitalt i sin uppfostran.
    Misslyckats i sin uppfostran ??? Nu var det ju inte det saken handlade om, men iallafall !
  • sirisdotter
    Pigeon skrev 2010-05-06 18:50:52 följande:
    Ah ok.   Men ändå! Inte kunna ta hem killar utan att mamma och pappa märker... inte kunna vara bakfull en morgon utan att man får höra av en beskäftig förälder att man minsann får skylla sig själv.
    Håller med.  Flyttade hemifrån så fort jag kunde, vilket var vid 16.  Valde t o m en linje på gymnasiet som inte fanns där på orten barndomshemmet var för att kunna det.  Visst blev det fyra år som inneboende,  det gav mig ändå något mer frihet är att bo kvar hos föräldrarna.

(och dottern fick ta hem pojkvän, tänkte lite annorlunda än mina föräldrar).
  • Pigeon
    sirisdotter skrev 2010-05-08 13:17:07 följande:
    Håller med.  Flyttade hemifrån så fort jag kunde, vilket var vid 16.  Valde t o m en linje på gymnasiet som inte fanns där på orten barndomshemmet var för att kunna det.  Visst blev det fyra år som inneboende,  det gav mig ändå något mer frihet är att bo kvar hos föräldrarna. (och dottern fick ta hem pojkvän, tänkte lite annorlunda än mina föräldrar).
    Jag fick iofs ta hem pojkvänner men jag ville ju inte ha mamma och pappa vägg-i-vägg när jag var 20 år.
    Jag funderade också på att flytta redan i gymnasiet men där var det ekonomin som satte stopp, det hade jag inte haft råd till då när studiebidraget bara var på 640 kr. Men rent "mentalt" var jag redo att flytta flera år innan jag tog studenten.
    Här kan man visst skriva något.
  • Anastasia

Jag vågar nog inte säga min ålder, men jag bor fortfarande hemma hos mamma, eftersom jag inte klarar av ett eget boende. Jag har aktivitetsersättning och bostadstillägg, och ger mamma 2500 varje månad för hyra och mat. Jag är medveten om jag att egentligen kanske skulle ge mamma mer i månaden, men jag hjälper även till att betala maten vid sidan av de pengarna som jag ger henne också.

Till din fråga: jag tycker din dotter skall betala så mycket som hon har råd med, om hon tex. får 5000 så kan hon ge 1500 - 2000 kronor. Kanske till och med 2500 - 3000 beroende på om hon får lite räkningar och så?

• Oktober Längtan

har inte läst tråden, men i lyxfällan för ett tag sedan rekommenderade de att sonen som jobbade skulle betala 3-3500 kr per månad för rum, mat, el etc etc.

• Ssunshine
    det beror helt och hållet på vad dom tjänar.
    veni vidi vici
  • Tozil

Jag är 20 år och har dealen med föräldrarna att spara 1/3 betala 1/3 i hyra och sen leva på resterande 
    för ska jag vara helt ärlig så är ju målet att fly hemmet, och även att lära sig använda pengar rätt
    (vilket jag fortfarande håller på med :) )

• BlackOrchid
    Skippy82 skrev 2010-07-15 12:00:29 följande:
    Jag vågar nog inte säga min ålder, men jag bor fortfarande hemma hos mamma, eftersom jag inte klarar av ett eget boende. Jag har aktivitetsersättning och bostadstillägg, och ger mamma 2500 varje månad för hyra och mat. Jag är medveten om jag att egentligen kanske skulle ge mamma mer i månaden, men jag hjälper även till att betala maten vid sidan av de pengarna som jag ger henne också.

Till din fråga: jag tycker din dotter skall betala så mycket som hon har råd med, om hon tex. får 5000 så kan hon ge 1500 - 2000 kronor. Kanske till och med 2500 - 3000 beroende på om hon får lite räkningar och så?
    Jag är 21 år och bor också hemma med aktivitetsersättning. Visste inte att man kunde ha bostadstillägg också. Hur får man det? Vad krävs det för kriterier?
  • Selma1966

Klart som kattsiken en tjugoåring räknas som vuxen och då skall betala för sig hemma, även om det bara är bidrag dem går på. Eller kan jag som medelålders flytta hem igen och bli försörjd? Självfallet tar man inga överpriser av sina barn för att tjäna pengar. Men om man delar hem som vuxna så delar man kostnader. Skulle gärna vilja kolla medelåldern på dem som svarar "skulle aldrig ta betalt av mina barn" - inte länge sen de flyttade hemifrån kanske eller höginkomsttagare? Men varför ska en vixen människa snylta på sina föräldrar? Kolla Konsumentverkets hemsida. Deras uträkningar är verkligen inte hutlösa. När jag flyttade hemifrån hade jag betalat hemma ända sedan jag började sommarjobba. Samtidigt insåg jag efteråt hur bra jag hade haft det. Bara att "beställa" nytt schampo och det dök upp i badrummet. Kunde t o m beställa vilket jag ville ha :) Jag var inte bortskämd och hade inga dyra vanor men som mänga unga var jag dålig på att spara och planera. Det blev en hård läxa när första hyran betalades och man insåg hur lite pengar som fanns kvar. Då skämdes man när man klagat över det humana pris man bidragit med hemma som knappt täckte maten.

Min 20-åriga systerson flyttade in hos mig i 2,5 år när jag var singel och under en tid var arbetslös (han också). Han hade samtidigt haft en rejälbdust med sin mamma så det var synd om honom. Jag var äldre och han ser mig som en extramamma, men nog kattsiken betalade han för sig. Han gick t o m och köpte en tvättmaskin som överraskning när han kedsnade på min skrothög. Som vuxen fattar man vuxna beslut. Jag såg den grabben växa upp och bli mogen hemma hos mig. Men jag ser även kollegors vuxna barn som jag fortfarande ser som BARN som bara kräver och kräver och får och får...

• Anastasia
    BlackOrchid skrev 2010-07-16 05:14:16 följande:
    Jag är 21 år och bor också hemma med aktivitetsersättning. Visste inte att man kunde ha bostadstillägg också. Hur får man det? Vad krävs det för kriterier?
    Oj, det vet jag inte riktigt. Men tror nog att det går för alla som bor hemma. Jag har fått den känslan. För jag har för mig att man inte får bo med kompisar eller pojkvän/flickvän om man skall ha bostadstillägg, men de verkar se annorlunda på att bo hemma hos föräldrarna.

Jag råder dig att tala med din kontaktperson på försäkringskassan, och fråga om bostadstillägg. jag tror inte att det skall vara några problem!

Lycka till!
  • Emziy

Jadu, jag får aktivitetsersättning för att jag har adhd och går förlängd skolgång, min mamma kräver 4000kr av mig, och jag har precis fått min aktivitetsersättning. Och jag kommer få en klumpsumma nu för sommaren, vilket ligger på 16.000kr efter skatt. Min mamma kräver att hon ska ha 12.000 för att jag bott hos henne, jag hade varit överlycklig om jag fick betala 1500kr i månaden. Herregud.

Är det rätt att min mamma tar såhär mycket pengar av mig? Svar uppskattas!

• Automagiskt

Efter student och värnplikt skulle jag börja betala 3000kr/mån för att bo hemma samt krav på att hjälpa till. Bodde hemma någon månad till jag hittat eget boende. Kravet fick mig att ta tag i saken, och jag tycker att det var bra. Nu hade jag ju jobb också så det var rätt lugnt.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?