• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Pigeon
    leias skrev 2010-05-06 20:04:24 följande:
    Sedan är det en annan sak om barnen blir boende hemma väldigt länge. Annars är det ett perfekt tillfälle att spara ihop pengar till lägenhet, möbler mm
    Jomenvisst, skulle man märka att barnen liksom blev bekväma och lata och inte aktivt leta jobb och bostad - så skulle det ju vara annorlunda. Jag tror inte jag skulle tagit betalt av dem för det, men jag skulle nog pushat på dem en hel del och sett till att de skärpte sig och började söka jobb på allvar. Och bostad. Även om man stått länge i bostadskö kanske man kan få tag i nåt i andrahand så länge, eller kanske kan man bo lite mindre centralt tillsvidare.

Själv bodde jag fyra år på 12,5 kvm i studentkorridor, med delat kök och badrum.
    Här kan man visst skriva något.
  • stor grön drake
    Virriga Vera skrev 2010-05-06 19:16:54 följande:
    I vårt fall så handlar det inte om att sonen vill bo hemma, utan om bostadsbristen. Sonen har stått i bostadskö i 3 år och vi hoppas att han nu i höst skall bli erbjuden lägenhet.
    Nej, men TS dotter vill uppenbarligen...
    De som inte hittar bostad sade jag ingenting om, de bor inte hemma för att de vill det.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Witchy

Om min son bor hemma om 17 år, gått ut skolan, jobbar del/halv/heltid eller för den delen får a-kassa så skulle han få betala hemma och hjälpa till hemma. Detta inte för att jag då behöver pengarna (förhoppningsvis) utan för att jag vill hjälpa honom in i vuxen världen och där är inget gratis, att han lär sig betala räkningar, det kostar att gå ut o festa med polarna eller köpa nya skor varje månad.

Jag är hans förälder och ska finna s där för att hjäla och stötta honom. Det gör jag genom att han får ta ansvar. Sen hoppas jag precis som nån skrivit innan mig att jag hoppas att jag inte kommer ha så stora kostnader själv i framtiden och tjäna bra så att jag kan hjälpa honom genom hela hans liv och inte bara starten och sen inslussningen i vuxenlivet :)

• Erase
    Banshee Queen skrev 2010-05-06 20:13:14 följande:
    Jag kan inte förstå varför ditt barn öht ska behöva betala något för att få bo hemma.
    Nä, men nu var det ju inte det frågan gällde. Du tillhör de få procenten som inte förstår det, det är okej.
  • Emms84

Jag skulle nog gå efter hur mkt hon hjälper till hemma. Eller ställa krav på att hon ska hjälpa till hemma och betala kanske 2000 - 3000:-. Det är ju inget hotell hon bor på =P
    Det pushar ju henne att jobba lite mer förhoppningsvis.

• Emms84

Och (glömde skriva) det är ju inte för mkt för att hon ska kunna spara lite pengar om hon är motiverad. =)

• Fiyali

Har hon inget jobb hade jag antagligen sagt såhär 1500 kronor betalas hem. Sen exempelvis på allt som hon tjänar över 4500(I en normal ekonomi har man ju sällan mer än 2 tredjedelar av lönen kvar att leva för när "allt" är betalt), ska 20% gå hem? Rörlig utgift för henne, baserad på hennes inkomst. Annars blir det väldigt bekvämt att bo hemma, jag personligen är 24 och har två döttrar, radhus etc, så att flytta hem och betala 1500 i hyra per månad låter som rena drömmen :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Virriga Vera
    stor grön drake skrev 2010-05-06 20:40:10 följande:
    Nej, men TS dotter vill uppenbarligen... De som inte hittar bostad sade jag ingenting om, de bor inte hemma för att de vill det.
    Spelar det någon roll av vilken anledning man bor kvar hemma?
  • Houdini

Ni som aldrig ska be era barn betala hemma, har ni någon som helst aning om hur snacket går bland många 18-23 åringar?

Varför ska man flytta hemmifrån, det kostar ju bara en massa pengar bättre att stanna kvar hemma hos mamma och pappa där man till och med får pengar utan speciellt hårda krav.

Det har jag hört från många "barn" till föräldrar som har det bra och har råd.

Jag flyttade när jag var 19 men fick börja betala hemma så fort jag började tjäna egna pengar, jag hoppade av efter ett år i gymnasiet för att börja jobba i stället. Och det fanns inte en chans i helvetet att min ensamstående mamma skulle kunna fortsätta försörja mig.
    Jag närmar mig de femtio nu och jag har inga egna barn men ser ju hur barnen curlas omkring mig framför allt då de som har föräldrar som tjänar bra.

Men alla har inte råd att låta barnen bo hemma gratis så kliv ner från era höga hästar.

• blomman08

beror helt enkelt på hur mycket hon tjänar och hur många som bor i hushållet, dela elen och maten på så många som bor hemma, sen får hon så för hygenartiklar själv, det handlar ju om ansvar att lära säga att ta hand om säg själv och förstå att det faktist kostar att bo själv, och att lära säga spara pengar, likadant att lägga upp ett shema att torsta och måndag tar du disken och din tvätt tvättar du själv tex. annars kan det lätt bli att när hon flyttar hem ifrån så kommer hon ta för givet att du kommer och tvättar, och lägger ut pengar när det fattas för att hon själv gjort säg av min sinna egna. säger inte att det kommer bli så, men har många vänner som har det så. bara för att du ber ditt barn betala för säg hemma och hjälpa till betyder inte att slutar vara mamma, du lär bara ditt barn att klara säg i vuxen värden!

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?