• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Reglementet

Är det här ämnet verkligen något att bli upprörd över? En del låter barnen betala, en del gör inte det.

• För blinda själar är alla katter

Jo det är klart att en sambo och ett barn är olika det förstår ju jag med men principen tycker jag är den samma. Om man tänker att både barn och förälder tjänar lika mkt eller som det var i min situation hemma att jag hade bättre inkomst än min mamma så tycker jag definitivt att man ska betala för sig oavsett om  man är barn, sambo, inneboende osv. Jag kostar ju henne lika mkt i mat, telefon, osv som en sambo skulle göra så varför skulle hon stå för mina kostnader när jag hade en egen inkomst?

Om man sedan bara har helg jobb och inte får ut särskillt mkt så är ju saken lite annorlunda men jag tycker fortfarande att det är rimligt att man betalar efter förmåga.

Det finns många som bor kvar hemma för att kunna plugga utan att ta lån och jobbar extra så mkt de kan för att få lite extra pengar= kanonbra

Sen finns det ju även de som bor hemma för att det är bekvämt att få allting serverat och inte behöva jobba, ta ansvar osv och det är inte OK

Har en killkompois som bodde hemma till han var 27 för att han tyckte att det var jätteskönt att bo som på hotell,men utan att behöva betala för det.  Få mat lagad, disken diskad, tvätten tvättad, låna bilen när han behövde, slippa betala bensinen han förbrukade osv.  HAn använde sin lön till nöjen. Han hade det inte lätt när han väl flyttade för han hade inte en aning om hur mkt det kostade att leva och idag sitter han med skulder hos både inkasso och kronofogden så det KAN gå illa om man inte lär sig att ta ansvar och veta värdet av pengar.

• Hannah76
    För blinda själar är alla katter skrev 2010-05-06 16:10:19 följande:
    Jo det är klart att en sambo och ett barn är olika det förstår ju jag med men principen tycker jag är den samma. Om man tänker att både barn och förälder tjänar lika mkt eller som det var i min situation hemma att jag hade bättre inkomst än min mamma så tycker jag definitivt att man ska betala för sig oavsett om  man är barn, sambo, inneboende osv. Jag kostar ju henne lika mkt i mat, telefon, osv som en sambo skulle göra så varför skulle hon stå för mina kostnader när jag hade en egen inkomst?Om man sedan bara har helg jobb och inte får ut särskillt mkt så är ju saken lite annorlunda men jag tycker fortfarande att det är rimligt att man betalar efter förmåga.Det finns många som bor kvar hemma för att kunna plugga utan att ta lån och jobbar extra så mkt de kan för att få lite extra pengar= kanonbraSen finns det ju även de som bor hemma för att det är bekvämt att få allting serverat och inte behöva jobba, ta ansvar osv och det är inte OKHar en killkompois som bodde hemma till han var 27 för att han tyckte att det var jätteskönt att bo som på hotell,men utan att behöva betala för det.  Få mat lagad, disken diskad, tvätten tvättad, låna bilen när han behövde, slippa betala bensinen han förbrukade osv.  HAn använde sin lön till nöjen. Han hade det inte lätt när han väl flyttade för han hade inte en aning om hur mkt det kostade att leva och idag sitter han med skulder hos både inkasso och kronofogden så det KAN gå illa om man inte lär sig att ta ansvar och veta värdet av pengar.
    Men då är det uppfostran det är fel på - inte att man låter sina barn bo kvar hemma utan att betala.
  • Pigeon
    NorrVimpel skrev 2010-05-06 15:37:46 följande:
    Jemima: Förutom det rent ekonomiska i att ha möjlighet till gästrum/stugor så är det också en fråga om ork.  Inte säkert att man orkar ha gäster boende hos sig när man blir äldre inte heller att man orkar hålla efter ett stort hus eller en stor lägenhet. Det är också mycket att städa och hålla efter. Och överlåta ett rum till enbart gästrum är lyx. Så föräldrarna skall inte ha ett liv utöver barn och barnbarn utan sitta och vänta på besök då de inte har råd att åka någon annanstans eller göra någonting som gå en kurs osv. för att de måste kunna ta emot gäster boende hos sig Fast jag antar att vi rör oss i helt olika ekonomiska sfärer.
    Mina föräldrar prioriterar sina barn, och det tycker jag är jättebra. Vi träffar dem ofta och de har en nära relation till sina barnbarn. Det anser jag är viktigare än någon kurs!
    "Ta emot gäster", så ser varken vi eller dem det som. Vi är inte där som gäster, utan som barn i huset! Och därför är det självklart att inte de ska passa upp på oss när vi är där utan vi hjälper till med matlagning och allt annat, utom möjligen städning. Det fixar pappa, är typ hans "uppgift" i deras hushåll.

Jag vet inte vilken ekonomisk sfär du rör dig i men vi är inte rika, varken föräldrarna eller jag. Vi lever på min mans lön eftersom jag just nu studerar, och han tjänar genomsnittligt. Min mamma är pensionär och har dålig pension eftersom hon inte arbetat heltid, dessutom var hon lärare vilket gav ganska låg lön. Pappa hade också låg inkomst när vi var små, numera tjänar han dock mer eftersom han blivit präst. De har som sagt köpt ett stort hus så de har en del lån, men de har även råd med resor.
    Bellsam skrev 2010-05-06 15:31:43 följande:
    Jag håller med dig! Hellre att jag sover på soffan hos dom eller tar med mig luftmadrass eller något än att de ska "behöva bo kvar" i ett hus som egentligen är för stort för dom. Nej låt dom sälja det och resa runt eller vad dom nu vill göra. Tycker det låter konstigt att man säger att man kommer tappa kontakten med sina föräldrar om de inte har ett rum som du kan komma och bo i när du känner för det. Är det så ni mäter kärleken till era föräldrar? Det måste väll ändå betyda massor att bara få träffa dom, även om man kanske får ligga på en luftmadrass ett par nätter.
    Mina föräldrar "behövde inte bo kvar", de skaffade ett nytt hus men valde ett stort med extrarum.

Jag talar bara av erfarenhet, och min mans pappa som prioriterat annorlunda träffar nästan aldrig sina barn- och barnbarn. Och när det blir av är det omständligt och man stannar aldrig över natten. Det blir inte alls samma nära relation som hos mina föräldrar, där vi ibland stannar en hel vecka och umgås både morgon och kväll. På kvällarna kan vi sitta och spela sällskapsspel halva natten, hade ju aldrig funkat om vi vart tvungna att bo på hotell.
    Här kan man visst skriva något.
  • skoladan

Jag tycker 2000:- i månaden + en del av elräkning, TV-räkning och ev. telefonräkning. Hur stor del av elräkningen hon ska betala beror på hur många ni är i familjen. Min son som är 23 år betalar 1/3 av elräkningen eftersom jag betalar min och 15-åringens del av elräkningen.
    Det är rättvist och inte för mycket.

• kalin
    Jemima: Sa som du beskriver det later de som det ar erat fel att ni har en samre realtion till din mans pappa. Det ar ju ni som valjer bort honom pga att han inte erbjuder lika fint boende. Tycker man har ratt taskig installning om man resonerar pa det sattet. Varfor ar det sa himla omstandigt att sova pa soffan eller golvet? Min systers barn tycker det ar jatteroligt. Jag ar jatteglad att mina foraldrar lever ett eget liv och inte sitter hemma i sitt stora hus och vantar pa att jag ska komma och halsa pa.
  • Virriga Vera
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:51:05 följande:
    Fast hur roligt är det, att tillbringa varje kväll ensam på sitt vandrarhemsrum? Det kanske kan funka när barnen är stora men nu pratar vi ju om småbarn. Jag tycker tvärom att det ligger i den äldre generationens intresse att möjliggöra för sina barn och barnbarn att hälsa på på ett smidigt sätt. Jag tycker lite grann att den generationen som börjar bli mormor/morfar/farmor/farfar är lite själviska ibland. De prioriterar sig själva, sina nöjen och resor, sitt sparande, sina jobb och sina pengar. Barn- och barnbarn får klara sig själv, och vill de ha en god relation är det typ upp till dem. När jag var liten var det inte ovanligt att mor- och farföräldrarna flyttade från hus och hem och ort för att komma närmare barnen och barnbarnen och kunna ställa uppsom t.ex barnvakt. De gav upp en del av sina egna liv, en del av sin egen komfort och lyx, för sina barns skull. Visst, det är ju självklart upp till var och en hur man vill göra, men jag tror att risken är att kontakten med barn- och barnbarn blir sporadisk och stel på det viset. En nära och bra relation med barnbarnen leder - tror jag - till att man slipper sitta ensam på ett ålderdomshem hela sin ålderdom utan besök. Annat än sporadiskt då...
    Tänk så annorlunda man ser på saker. Jag njuter nu när barnen är vuxna, för nu kan vi göra allt det som vi inte kunde eller hade råd med när barnen var små. Jag prioriterar mina barn in till en viss gräns, jag ställer upp för dem, men vägrar att bli utnyttjad. Detta är fortfarande deras hem, dottern som flyttat hemifrån har kvar sin nyckel, men har inget rum kvar. Sonen bor kvar hemma, men är vuxen nog att klara sig själv och framförallt försörja sig själv. Barnen tar ingen hänsyn till oss föräldrar när de tar sina beslut, bra eller dåliga. Men vi föräldrar skall resten av livet stå i givakt när barnen knackar på? När skall vi få njuta av friheten, när skall vi få njuta av pengarna so man kan få över?
  • Åja81

Jag har själv suttit i den sitsen att min mamma inte längre såg mej som sitt barn, fast än jag gick sista åren på gymnasiet, jag skulle minsann betala för mej, och för min katt!! Jag fick ingenting av henne och behövde jag 20 kr för att mitt studiebidrag gick till henne, jag, då var jag på allvar skyldig henne 20 kr...

Detta är en sak av många som gör att jag nog aldrig kan se min mamma som som man borde utan mer bara som jobbig och krävande, tjatig osv osv ...

Enligt min åsikt så borde man inte skaffa barn om man inte är beredd att man har barn resten av sitt liv, när mina barn blir vuxna får dom bo här så länge dom behöver och inte ska dom behöva betala nånting!!
    Vi sparar hela deras barnbidrag men om vi har möjlighet ska vi betala deras körkort och hjälpa dom så lång i livet vi bara kan!! Det är ju våra barn och det upphör inte vid åldern av 20...

• Virriga Vera
    Åja81 skrev 2010-05-06 17:56:08 följande:
    Jag har själv suttit i den sitsen att min mamma inte längre såg mej som sitt barn, fast än jag gick sista åren på gymnasiet, jag skulle minsann betala för mej, och för min katt!! Jag fick ingenting av henne och behövde jag 20 kr för att mitt studiebidrag gick till henne, jag, då var jag på allvar skyldig henne 20 kr... Detta är en sak av många som gör att jag nog aldrig kan se min mamma som som man borde utan mer bara som jobbig och krävande, tjatig osv osv ... Enligt min åsikt så borde man inte skaffa barn om man inte är beredd att man har barn resten av sitt liv, när mina barn blir vuxna får dom bo här så länge dom behöver och inte ska dom behöva betala nånting!! Vi sparar hela deras barnbidrag men om vi har möjlighet ska vi betala deras körkort och hjälpa dom så lång i livet vi bara kan!! Det är ju våra barn och det upphör inte vid åldern av 20...
    Men är det inte en konstig inställning att du tycker att föräldraskapet upphör för att man tycker att barn med en inkomst skall försörja sig själv?
  • Lavish

Om mat och annat som finns i hemmet ingår tycker jag minst 3-4000 kr. Utan mat kanske 2000. Det beror ju på hur gärna du vill att din dotter ska flytta hemifrån. Du kan säga 6000 som motsvarar vad ett rum och allt som behövs för att överleva kanske skulle kosta henne utanför hemmet. Det är dock en högre summa än vad jag tror det kostar dig att ha henne där och lär ju desto mer motivera henne att flytta...

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?