• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • BillyX

30 % av hennes inkomst kanske?

• Birgitta2
    BillyX skrev 2010-05-05 11:52:07 följande:
    30 % av hennes inkomst kanske?
    Låter bra. Mina ungar betalade 2000 resp 3000 beroende på inkomst. I detta ingick allt utom egna kläder och nöjen. Tjänar ungen 20 000 efter skatt (som mina gör idag), anser jag inte 5000 kr vara för mycket. Behöver du inte alla pengarna så sätt in på ett sparkonto till henne.
  • tjötas

På min tid kollade pappa alltid konsumentverket för riktlinjerna för boende, måltider (beroende på hur många man äter hemma osv) och jag tror att jag betalade 2700 i månaden, för 12-13 år sen.

• Birgitta2
    tjötas skrev 2010-05-05 11:58:15 följande:
    På min tid kollade pappa alltid konsumentverket för riktlinjerna för boende, måltider (beroende på hur många man äter hemma osv) och jag tror att jag betalade 2700 i månaden, för 12-13 år sen.
    Tror det ligger på 3.500 kr idag.
  • skorpionen80

Inget. Låt henne spara ihop det hon tjänar istället, så flyttar hon nog ut tidigare ;)

• Bedelia

2000 - 3000 kr tycker jag kan vara rimligt.

Jag fick själv betala hemma efter att jag slutat gymnasiet, och ser det som en självklarighet för mina barn när de når den åldern också.

Tyckte man fick lära sig att livet inte är gratis och lära sig vad saker och ting kostar.

Om man som förälder ej egentligen "behöver" de pengarna tycker jag ändå att man kan "ta betalt" för att spara dessa och sedan ev ge dem till barnet när de tex behöver köpa ett bohag för att flytta hemifrån eller något annat större, men det är nyttigt att lära sig att det kostar att leva och vad det kostar.

• Nightswimmer

Nu är det ju ett tag sen ...men när jag var 20 och bodde hemma betalade 3000 i månaden till min (ensamstående, men inte lågavlönade) mamma. Då gick jag på någon slags praktik och hade en inkomst på 5700 i månaden. Tyckte att jag fick betala hutlöst mycket, men insåg sedan när jag flyttade hemifrån vilket sjukt bra liv jag hade levt!

♥ H 2008-06-15 ♥
  • Birgitta2
    Hannah76 skrev 2010-05-05 12:46:16 följande:
    Jag skulle inte kunna ta betalt av mina barn.
    När du ev sitter som ensamstående med en dyr hyra (ett boende som man MÅSTE ha för att hysa en person till), och en 20-åring tjänar en hel del pengar, så är det väl självklart att barnet skall hjälpa till med försörjningen. De skall inte äta och bo gratis. Man gör ungen en björntjänst om man låter dem ha hela nettolönen som fickpeng.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?