• Frk Röd

AVA klinik i Riga

Hej alla fantastiskt kämpande kvinnor.
    Har följt denna tråd en längre tid eftersom jag själv är i denna "branschen" men nu kände jag att det var dags att skapa ett eget konto på familjeliv.
    Jag planerar just nu för min andra äggdonation, gjorde den första i slutet på oktober men tyvärr misslyckades den. Har även 5 misslyckade IVF: er (3 insättningar) bakom mig.
    Ser framemot givande diskussioner där vi kan utbyta erfarenheter och vara ett stöd för varandra i vår resa mot våra så innerligt efterlängtade små barn.

• Frk Röd

Tack för välkomnandet.

MrsCecilia: jag går faktiskt inte i Riga överhuvdtaget. Men jag tycker ni har så bra diskussioner och är så fint stöd för varandra i denna tråd så jag hoppas få hänga med här och diskutera ändå. Ser fram emot att få ta del av era kunskaper och dela med mig av mina erfarenheter. Vi behöver alla stöttning i denna process, och det är inte lätt att hitta det i sin "normala umgängeskrets".
    Jag gör mina behandlingar på Embio Medical Center i Aten. Ni kan läsa mer om kliniken på www.ivf-embryo.gr/sv. Jag "scannade av" väldigt många kliniker i Europa innan jag valde Embio. Förutom att jag inte blev gravid vid min första äggdonation så är jag väldigt nöjd med kliniken. De verkar väldigt kunniga och det är alltid lätt att få kontakt med dem.

• Frk Röd

Är det på sköldkörtelprovet som man läser av om man har ett överaktivt immunförsvar som i värsta fall kan leda till att kroppen stöter bort embryon? Eller vad finns för andra prov som kan visa det?

Har läst att flera av er tar extra C-vitamin vid blödning. Är det så att ni tar C- vitamin under hela ruvartiden el enbart vid blödning?
    Är det C-brustabletter ni använder?

Vad boostar ni er annars med inför ET? Jag tar bara folsyra just nu, men tar gärna emot tips på vad som mer kan vara bra.

• Frk Röd

Tack för era svar om boost med vitaminer och annat. Jag har tagit folsyra 500 mikrogram i flera år, ända sedan vanliga IVF-tiden och har fortsatt med det mellan mina behandlingarna. Krvik, jag får höra med min läkare om jag ska höja till 1g i samband med transfer. Kommer dock lägga till omega3 redan nu.

Det är ingen som vet om sköldkörtelprovet kan visa på överaktivt immunförsvar?

• Frk Röd

Tack. Jag har läst på Fertilitetsguiden men tyvärr förstår jag inte allt som står där, bokstavskombinationer på prover och annat.
    Jag har tagit sköldkörtelprov tidigare och jag vet att värdet var "normalt". Det jag egentligen vill veta är om ett "normalt" sköldkörtelvärde är detsamma som att man inte har ett överaktivt immunförsvar och därmed heller inte behöver någon immunhämmande medicin.
    Det bästa är väl och skicka ett mail till kliniken och fråga. Ibland känns det som man får va sin egen doktor och tala om vad man vill att de ska ta för prover och vilken medicin som man tror passar en bäst.
    Tack igen.

• Frk Röd

Tack för ditt svar Callimero.
    Vad är Prednisolon? Kan man köpa det receptfritt på Apotek el har du fått det utskrivet av läkare? Hur långt innan ET började du med det, och hur hög dos? Många frågor, hoppas du orkar svara ð???

• Frk Röd

Även jag vill önska Er alla ett Gott Nytt BebisÅr!! Må vi alla under 2014 få uppleva lyckan att få bli mammor till underbara och innerligt efterlängtade små barn. ❤️

• Frk Röd

Skade: Jätteintressant att du tar upp det här med relaxin. Ska försöka läsa på lite mer om det, man får ju i mångt och mycket vara sin egen läkare :) Just havandeskapsförgiftning är det som jag oroar mig mest för i en kommande graviditet. Det kan ju faktiskt vara livshotande.
    För övrigt så är det många som inte känner något men ändå är gravida så ge inte upp än förrän motsatsen är bevisad.. Jag förstår dock hur du tänker, och det är väl någon form av självbevarelsedrift. Håller tummarna för att du får ett plus när det väl är dags för test.

MrsCecilia: Håller tummarna för ett jättebra VUL i morgon.

Kram till alla fantastiska kämpare. Må 2014 bli ett underbart bebisår för oss alla.

• Frk Röd
    skade skrev 2014-01-01 14:59:08 följande:
    Frk Röd, jag är också lite betänksam inför risken för havandeskapsförgiftning, min mor hade det. NÄR (tänker positivt här!) jag blir gravid kommer jag att efter första trimestern regelbundet mäta mitt blodtryck hemma och väga mig. Ett tidigt tecken på havandeskapsförgiftning är ju stigande blodtryck, dessutom börjar man binda vätska och kan gå upp mycket på kort tid. Ser jag något konstigt tänkte jag lubba till MVC på studs. Om det är i onödan så bjuder jag på det! Man brukar inte få det förrän efter v 20, men det kan ju vara bra att veta vad man har normalt också.
    Vet inte vart min inlägg till dig tog vägen så jag skriver igen :)
    Det är klart att du kommer bli gravid!! Och jag med när jag väl är redo för mitt andra försök, senast i mars hoppas jag. Det blev tyvärr inga ägg till frysen efter min första behandling så därför måste jag betala för (nästan) en hel ny behandling igen. Det är ju betydligt dyrare än FET.
    Jag är som sagt lite orolig för havandeskapsförgiftning så vi får ha koll på stigande blodtryck och andra symptom när vi blir gravida.
Svar på tråden AVA klinik i Riga