• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Maja27

Jag har bara läst TS. 

På vårt dagis skall man lämna barnen när man åker till jobb/skola och hämta när man kommer hem och så tycker jag att det ska vara, jag vill hämta min son när jag kommer hem.
    Kan dock bli lite trött när en fröken på dagiset alltid ska ifrågasätta saker.
    Tex: "orkar du studera hela dagarna när du sitter hemma? Vore det inte skönt för både dig och X att du hämtar kl14 på dagarna och får lite paus och sedan studerar på kvällen. Du kan ju inte studera heeela tiden."
    Många saker kommer ur henne hela tiden, orkar inte med henne.
    Jag studerar på heltid, en del hemifrån. Min son har dagistid  9-16, men oftast hämtar vi tidigare samt klämmer in nån ledig dag ibland eller tar sovmorgon när jag har det lugnare. 
  • Ulf Harrys Farsa

Jag tycker det generellt verkar som att Dagispersonalen gör ALLT för att bli av med barnen så tidigt som möjligt, förmodligen för att dricka kaffe & röka gula blend är roligare än att limma pärlplattor.

Dagispersonalens JOBB är att ta hand om barn, är det så jävla jobbigt?, BYT jobb!

• pepprar
    Alltid skrev 2010-05-19 00:13:10 följande:
    Ja jag förstår dig. Det finns dåligt samvete och "dåligt samvete", jag tror dom flesta kan se skillnad på vad som är dåligt samvete för när man gör fel och dåligt samvete när man inte räcker till trots alla sina insatser. Och den sortens dåliga samvete är inte befogat och hör ihop med andra faktorer.
    Jag är inte nån millimeterrättvisemänniska men jag tycker att det finns så mycket arrogans och omoget tänkande när det gäller åsikter om förskolepersonal, som många gånger är dom personer som ägnar mest tid tillsammans med deras barn. Det hävdas bara vad man har för rättigheter och det finns för lite omtanke om hela situationen och sammarbertsvilja hos vissa föräldrar.
    Naturligtvis finns det tillfällen när man behöver egen tid för att man inte orkar eller inte mår bra. Det är en annan sak men om man bara är lat och slö och vill försöka leva som om man inte hade blivit förälder så tycker jag det är skit.
  • pepprar
    Eber skrev 2010-05-19 00:04:55 följande:
    hos oss är reglerna tydliga förskolan är till för barn under tiden som föräldrar jobbar studerar eller söker jobb och är föräldralediga med ett syskon! det borde vara en självklarhet att när man slutat jobbet så åker man å hämtar sitt barn, sen om man jobbar 8 timmar eller kompar ut efter 6 spelar ingen roll hämta barnet när du slutat ditt jobb! frissan å gymmet å annan "lyx" får man göra på sin fritid när barnet är med en barnvakt! är det så konstigt att förstå det? barnet har det ändå bäst med sina föräldrar, anser man det inte ens själv så är det något som inte stämmer med föräldra synen!
    Ja, man följer reglerna, svårare än så är det inte. {#lang_emotions_wink}
  • vadskajaghetadå
    pepprar skrev 2010-05-19 10:42:08 följande:
    Ja, man följer reglerna, svårare än så är det inte. 
    vilka regler? dina?
  • Glass

jag fattar inte varför det alltid är dagispersonal som tar upp de här diskussionerna.
    De har ett jobb, de får betalt för jobbet, men det är inte de som fattar besluten om hur mcyket ett barn får vara på dagis.

Varför lägger de sig i?

Min tandläkare ringer inte mig och försöker att få mig att komma tidigare, bara för att hon vill komma hem tidigare på dagen.

Personalen i affären försöker inte få mig att handla tidigare elelr snabbare så att de ska kunna räkna kassan oc gå hem lite tidigare.

tttttttttttttttt och tttttt lite extra t:n att använda istället för de som mitt tangentbord tappar bort
  • vadskajaghetadå
    Glass skrev 2010-05-19 11:12:59 följande:
    jag fattar inte varför det alltid är dagispersonal som tar upp de här diskussionerna. De har ett jobb, de får betalt för jobbet, men det är inte de som fattar besluten om hur mcyket ett barn får vara på dagis. Varför lägger de sig i? Min tandläkare ringer inte mig och försöker att få mig att komma tidigare, bara för att hon vill komma hem tidigare på dagen. Personalen i affären försöker inte få mig att handla tidigare elelr snabbare så att de ska kunna räkna kassan oc gå hem lite tidigare.
    precis.
  • Anonyhm
    Glass skrev 2010-05-19 11:12:59 följande:
    jag fattar inte varför det alltid är dagispersonal som tar upp de här diskussionerna. De har ett jobb, de får betalt för jobbet, men det är inte de som fattar besluten om hur mcyket ett barn får vara på dagis. Varför lägger de sig i? Min tandläkare ringer inte mig och försöker att få mig att komma tidigare, bara för att hon vill komma hem tidigare på dagen. Personalen i affären försöker inte få mig att handla tidigare elelr snabbare så att de ska kunna räkna kassan oc gå hem lite tidigare.
    Exakt!! på vårt dagis har barnen aktiviteter under dagen och de sysslar med olika projekt osv. Vår dagispersonal ser helst att barnen INTE hämtas tidigare eftersom de då går miste om det roliga och barnen vill naturligtvis få vara med och avsluta det som de sysslat med hela dagen.
    Att hävda att det skulle ligga i BARNETS BÄSTA  INTRESSE att bli hämtad från dagis 20 minuter tidigare och inte få vara med och visa upp den där fina jättemålningen som de arbetat på hela dagen är bara rent båg! 
  • pepprar
    sannispannisen skrev 2010-05-19 11:11:01 följande:
    vilka regler? dina?
    Dom tydliga reglerna på förskolan 
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..