• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Maja27

Ni som tycker att barnen inte ska lämnas senare/hämtas tidigare när ni är lediga, hur länge är era barn på dagis?

Försöker att förstå resonemanget
  • Anonyhm
    Maja27 skrev 2010-05-19 13:00:31 följande:
    Ni som tycker att barnen inte ska lämnas senare/hämtas tidigare när ni är lediga, hur länge är era barn på dagis? Försöker att förstå resonemanget
    Mitt barns dagistider bestäms efter vad de ska hitta på på dagis och hans vilja och behov av att vara med. 
  • Maja27

Jag tycker att det är en konstig inställning att om man hämtar barnen tidigare kan de missa något kul på dagis, med det resonemanget skulle man ju i så fall ha barnet på dagis från det öppnar tills det stänger varje dag, så att han/hon inte missar något.

Någon speciell aktivitet får man ju i förväg information om.
    Det finns många roliga grejer för barnet hemma också. 
  • Anonyhm
    Maja27 skrev 2010-05-19 13:06:37 följande:
    Jag tycker att det är en konstig inställning att om man hämtar barnen tidigare kan de missa något kul på dagis, med det resonemanget skulle man ju i så fall ha barnet på dagis från det öppnar tills det stänger varje dag, så att han/hon inte missar något. Någon speciell aktivitet får man ju i förväg information om. Det finns många roliga grejer för barnet hemma också. 
    Men jag tycker inte att det är konstigt alls.  Om barnen en dag har sysslat med ett stort projekt där de har byggt en medeltidsby ute på gården som de sedan ska bjuda föräldrarna på fika i klockan 16...Tja då tycker jag att det är taskigt om jag ska ta min pojke därifrån så att han inte får vara med på det sista roliga bara för att jag slutar 20 min tidigare om jag jobbat undan bra. 
    Visst finns det mycket roligt som vi gör hemma också. Men det gör vi ändå. Och det kompenserar knappast för "älskling jag vet att du jobbat hårt och byggt och målat hela dagen men nu har mamma slutat 20 min tidigare så nu ska vi gå härifrån innan du får visa vad du gjort för vi kan göra nåt kul hemma"
  • Maja27
    Anonyhm skrev 2010-05-19 13:10:49 följande:
    Jag förstår vad du menar, fast det är det jag menar som en speciell aktivitet, inget som händer varje dag, undantagsfall. 
    Det "vanliga" kul på dagis kan man ha hemma också.
    Det jag har svårt att förstå är den tankegång hos föräldrar i de exempel som ts skriver om och jag förstod det som på vissa inlägg i tråden att man inte ville hämta för att barnet kan missa något kul, men jag kanske missförstod då, har inte läst hela tråden ;)
  • Anonyhm
    Maja27 skrev 2010-05-19 13:19:04 följande:
    Alltså jag tycker inte heller att man ska lämna barn på dagis extra länge för att gå och roa sig. Det är som sagt en hård arbetsdag även för ett barn. Men om barnet har dagistid mellan 10 och 16 och jag väljer att jobba stenhårt så att häcken brinner för att kunna springa ifrån 20 minuter tidigare och hinna in om apoteket innan det är dags för hämtning (som ju fortfarande sker på den bestämda tiden). Då tycker jag att det är så jävla löjligt om dagispersonal blir arga.  
  • Hattifnattentanten
    Anonyhm skrev 2010-05-19 13:10:49 följande:
    "Men jag tycker inte att det är konstigt alls.  Om barnen en dag har sysslat med ett stort projekt där de har byggt en medeltidsby ute på gården som de sedan ska bjuda föräldrarna på fika i klockan 16...Tja då tycker jag att det är taskigt om jag ska ta min pojke därifrån så att han inte får vara med på det sista roliga bara för att jag slutar 20 min tidigare om jag jobbat undan bra. "

Det är kanske olika på olika dagis, men har barnen på vårt dagis gjort något projekt, är på utflykt, tittar på film eller dylik aktivitet som är inplanerad i verksamheten så har personalen uppmanat föräldrarna att inte komma förrän aktiviteten är avslutad. Då är det ju en del av den pedagogiska verksamheten.

Däremot har jag svårt att förstå föräldrar som slutar tidiagre för att få "egentid", jag antar att den tiden ska jobbas igen, vart tar barnen vägen då? Kommunerna (åtminstone de där jag bott) brukar ha ganska tydliga riktlinjer för vad man får göra utöver att arbeta när man har barnen på dagis. Tycker inte det är så mycket att diskutera utan en del i avtalet man har när man går med på att betala barnomsorgen.
  • Anonyhm
    Hattifnattentanten skrev 2010-05-19 13:24:24 följande:
    "Men jag tycker inte att det är konstigt alls.  Om barnen en dag har sysslat med ett stort projekt där de har byggt en medeltidsby ute på gården som de sedan ska bjuda föräldrarna på fika i klockan 16...Tja då tycker jag att det är taskigt om jag ska ta min pojke därifrån så att han inte får vara med på det sista roliga bara för att jag slutar 20 min tidigare om jag jobbat undan bra. " Det är kanske olika på olika dagis, men har barnen på vårt dagis gjort något projekt, är på utflykt, tittar på film eller dylik aktivitet som är inplanerad i verksamheten så har personalen uppmanat föräldrarna att inte komma förrän aktiviteten är avslutad. Då är det ju en del av den pedagogiska verksamheten. Däremot har jag svårt att förstå föräldrar som slutar tidiagre för att få "egentid", jag antar att den tiden ska jobbas igen, vart tar barnen vägen då? Kommunerna (åtminstone de där jag bott) brukar ha ganska tydliga riktlinjer för vad man får göra utöver att arbeta när man har barnen på dagis. Tycker inte det är så mycket att diskutera utan en del i avtalet man har när man går med på att betala barnomsorgen.
    Jag vidhåller att min arbetstid är min arbetstid och vad jag gör på mitt arbete bestämmer min chef. Om min chef säger till mig klockan 13 "ta 40 minuters ledigt nu du har ju sprungit som en tok hela förmiddagen" anser jag inte att jag ska rusa till sonens dagis och hämta honom så att vi kan stå utanför grindarna och vänta i 10 minuter innan jag måste lämna in honom igen för att rusa tillbaka till arbetet. 
  • Ulf Harrys Farsa
    Anonyhm skrev 2010-05-19 13:28:36 följande:
    säker inte, men om dom där 40 minuterna är i slutet av dagen ska du SJÄLVKLART springa till dagis!!! *ironi*
  • Anonyhm
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-19 13:30:12 följande:
    säker inte, men om dom där 40 minuterna är i slutet av dagen ska du SJÄLVKLART springa till dagis!!! *ironi*
    Ja men precis... Det är tydligen viktigt NÄR man får den där belöningen för hårt arbete. Ur barnets perspektiv alltså. Verkligen. Om mitt barn vet att han ska bli hämtad klockan 16 och blir det varje dag och har skoj på dagis de eftermiddagarna han är där. Då känner han på sig om jag gått tio minuter tidigare från jobbet och svängt förbi apoteket.
    Ser han mig komma med en nezeril vet han hur mycket jag försummar och hatar honom och kommer förmodligen att börja knarka och äta andra barn. 
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..