• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Anonyhm
    Nixx skrev 2010-05-18 11:43:20 följande:
    Herregud, får hoppas att förskolan min son ska börja på har bättre personal som inte lägger sig i föräldrarnas privatliv. Låter inte som du direkt tycker om att arbeta med barn, kanske dags att byta yrke? Och att förskolan är skattesubventionerad, vad har det med saken att göra?
    Exakt! startade en tråd om saken. 
  • Michisen
    1977a skrev 2010-05-18 11:28:07 följande:
    Ja, eftersom barnomsorgen ska ta hand om ditt barn medan du jobbar och inte medan du bowlar så bör du ha dåligt samvete. Vi skattebetalare subventionerar er förskoleplats med väldigt många tusenlappar per månad, för ARBETE-inte bowling.
    "Vi skattebetalare" - det är väl alla det?
  • Nixx
    Michisen skrev 2010-05-18 11:45:00 följande:
    Och hela ekvationen går väl ut på att staten TJÄNAR pengar på att man har subventionerad förskola till sina barn för att man då kan heltidsarbeta?
  • fallen angel

jag trodde att dagis hade regler för hur sjua barn får lämnas på dagis och inte. ex en feberfri dag innan den kan komma tillbaka?? eller är det bara de dagis som min son gått på som haft det??

• 1977a
    Michisen skrev 2010-05-18 11:45:00 följande:
    Precis, det är alla. Du, jag och alla andra. Och då funkar det inte att var och en gör lite som man vill efter eget huvud. 

Gillar man inte de regler som finns att följa får man försöka ändra på reglerna, inte sätta upp egna regler.
  • Nixx
    1977a skrev 2010-05-18 11:53:36 följande:
    Precis, det är alla. Du, jag och alla andra. Och då funkar det inte att var och en gör lite som man vill efter eget huvud.  Gillar man inte de regler som finns att följa får man försöka ändra på reglerna, inte sätta upp egna regler.
    Exakt vilka regler är det vi pratar om här?
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 11:55:58 följande:
    Exakt vilka regler är det vi pratar om här?
    Att förskolan är till för den tid föräldrarna arbetar plus restid till och från arbetet.
  • Anonyhm
    Precis, det är alla. Du, jag och alla andra. Och då funkar det inte att var och en gör lite som man vill efter eget huvud.  Gillar man inte de regler som finns att följa får man försöka ändra på reglerna, inte sätta upp egna regler.
    MEn det är ju itne regler det handlar om utan gnällig personal som jag har förstått det?  
  • Michisen
    Nixx skrev 2010-05-18 11:47:24 följande:
    Och hela ekvationen går väl ut på att staten TJÄNAR pengar på att man har subventionerad förskola till sina barn för att man då kan heltidsarbeta?
    Ja, ni... Om någon tar ut arbetstidsförkortning eller OB-tid och hämtar sin unge den tid de satt upp med förskolan så förstår jag fortfarande inte varför ni är så arga - tiden är ju redan inarbetad.
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 11:47:24 följande:
    Två barn på förskolan kostar ca 26000 kronor i månaden. Den avgift man betalar själv är en mycket liten del av den summan. Ganska få med barn på förskolan tjänar så mycket att man betalar mer än man får. Jag menar inte att detta är fel på något sätt, men jag menar att den subventionen ska inte användas till föräldrarnas bowlingtid.
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..