• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Ts Mamma
    1977a skrev 2010-05-18 12:08:08 följande:
    Var är föräldraansvvaret här? Självklart ska barnets bästa vara i fokus, men när det gäller julhandel kan det väl inte vara förskolans ansvar att se till barnets bästa? Det måste väl rimligen vara föräldrarnas ansvar att förlägga julhandeln på något annat sätt då- skaffa barnvakt, handla online, åka på helgen eller liknande?
    Fast om jag som arbetar på en förskola åker ner på lunchen och köper ett par julklappar tex är det då fel?

Är det fel om du inte hade någon lunch (jag kan ju INTE veta att du jobabde på lunchen)  och snabbt springer in på Bokia på vägen till förskolan och köper en bok du behöver samma kväll?

Är det fel om du lunchar med din studiegrupp (Jag kan ju INTE veta att det är din studiegrupp) på stan samtidigt som ni diskuterar fältstudien??

Det gå rtill ytligheterna jämnt, vart f*n är det sunda förnuftet?????????
  • Michisen

Kan dessutom säga att reglerna kan skilja sig från förskola till förskola. Vi är medlemmar i ett föräldrakooperativ där koopet gemensamt kommit fram till att den tid man vill ha barnen på dagis är den tid man får ha dem där, eftersom föräldrarna i vårt kooperativ tydligen inte "fuskar" i sådan utsträckning att andra föräldrar retar sig på det.

Personalen är ju anställd av oss föräldrar, så de blir definitivt inte skitsura om man kommer med en ICA-kasse med två liter mjölk och en limpa i när man hämtar barnet heller.

• Ulf Harrys Farsa

Ingen har svarat på min fråga ännu:

Får man dagispengar tillbaka om man hämtar ungen 2 timmar tidigare en dag?

• Michisen
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 18:08:14 följande:
    Ingen har svarat på min fråga ännu:Får man dagispengar tillbaka om man hämtar ungen 2 timmar tidigare en dag?
    Nej, men det vet du ju redan.
  • guinevere
    1977a skrev 2010-05-18 12:38:41 följande:
    Det jag reagerade på var att guinevere83 anser att förskolan har ett ansvar för att se till barnets bästa i den meningen att de ska vara där när hon/han julhandlar eftersom julhandeln är tråkig för barnen. Ska förskolan ta ansvar för hennes julhandlande????
    Vänligen tala inte om för mig vad jag anser, det vet jag nämligen bäst själv. Du har gjort en tolkning av vad du TROR, och att fråga mig om det är ok men sitt inte och tala om för andra vad jag tycker. (Ja, jag reagerar starkt på detta beroende på att folk på detta forum i allmänhet verkar tro att deras tolkning är lag)
    Jag anser att föräldrar har ett ansvar för sina barn, om man väljer att ta detta ansvar genom att gå tidigare från jobbet för att avklara julhandel tycker jag att det är att föredra framför att hämta ut barnen för att släpa runt dem. Det där med tråkigt är också något du hittat på själv.
  • susannemalmö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 18:08:14 följande:
    Ingen har svarat på min fråga ännu: Får man dagispengar tillbaka om man hämtar ungen 2 timmar tidigare en dag?
    Du kan ju få det när du har betalat hela summan som det kostar att ha din unge på dagis, då låter det helt rimmligt att dra av om man hämtar tidigare.
    Men det kanske du inte är så sugen på?
  • 1977a
    Ts Mamma skrev 2010-05-18 13:08:24 följande:
    Reglerna angående HUR man får ha sina barn på förskolan skiljer sig åt från Kommun till Kommun- På vissa ställen har en arbetssökande rätt till endast 15 h och på andra ställen har de rätt till 30 h - På vissa ställen lämnas ett schema in på föräldrarnas arbetstider, på andra inte - på visssa ställen får man ha sina barn på förskolan restid + arb.tid + restid mendan man på andra ställen har det på ett annat sätt - hur man än har det så tycker jag man ska se till barnens bästa, vi som arbetar på förskolan ska se till att de har det så bra som möjligt hos oss och i samråd med hemmet kan man komma fram till lösningar som är bättre än vad som står i den kommunens regelverk, det är okej och inte fel!Vad gäller sjukdom så gäller samma över allt - En feberfri dag, 48 timmar efter magsjuka etc...
    Har inga invändningar mot det du beskriver, inte heller mot att man handlar middagsmat på väg hem från jobbet eller springer in i bokhandeln några minuter. Jag håller helt och hållet med om att man måste ha barnens bästa för ögonen i allt det här och förstås tillämpa "sunt förnuft" som du skriver.

Men de exempel som ts tar upp, eller att man återkommande ägnar sig åt flera timmars fritidsaktiviteter eller shopping efter arbetet, faller sådant verkligen inom ramen för den typen av lösningar utanför kommunens regelverk som du skriver att hemmet och förkolan kan enas om?

Det kan ju tyckas futtigt att bråka om enstaka timmar här och där, men om vi tänker oss att alla som har barn på förskolan gör så här-om så bara en gång i månaden-då kommer man upp i enorma summor skattepengar. Likaså om en liten minoritet föräldrar sätter det i system och gör det ofta. Är det särskilt lyckat? Med tanke på att barngrupperna överlag blir större och störrre, vore det inte bättre att personalen fick mer tid med vart och ett av de barn vars föräldrar är på jobbet?
  • Ulf Harrys Farsa
    susannemalmö skrev 2010-05-18 18:56:02 följande:
    Du kan ju få det när du har betalat hela summan som det kostar att ha din unge på dagis, då låter det helt rimmligt att dra av om man hämtar tidigare. Men det kanske du inte är så sugen på?
    Michisen skrev 2010-05-18 18:17:15 följande:
    Nej, men det vet du ju redan.
    Näe man får inte en spänn tillbaka ;) Varför ska det då spela roll?
    om jag jobbar i 8 timmar sen hämtar barnet eller
    jobbar 6 timmar, bowlar 2 sen hämtar barnet...

Ska jag börja ta hänsyn till att nån dagisfröken har ont i röven eller har haft en dålig dag, näe verkligen inte.
  • susannemalmö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 20:46:26 följande:
    Näe man får inte en spänn tillbaka ;) Varför ska det då spela roll? om jag jobbar i 8 timmar sen hämtar barnet eller jobbar 6 timmar, bowlar 2 sen hämtar barnet... Ska jag börja ta hänsyn till att nån dagisfröken har ont i röven eller har haft en dålig dag, näe verkligen inte.
    Barnet kanske också skulle tycka att det var trevligt att ha en lite kortare dag nån gång. Eller det kanske bara är du som har ett behov av att sluta tidigare för att kunna hitta på roliga saker?
  • vadskajaghetadå

här i sthm har man rätt att gå på gymmet i två timmar om man så vill, man behöver inte redovisa vad man ska göra, men samtidigt kanske man ska hålla tyst om det.

våra barn fröknar tycker snarare att vi har barnen för lite på dagis och brukar säga det till oss, så jag ahde då inte behövt skämmas.

Svar på tråden Lite "barnfri" tid..