• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Nixx
    1977a skrev 2010-05-18 11:57:49 följande:
    Att förskolan är till för den tid föräldrarna arbetar plus restid till och från arbetet.
    Vart står det?
  • guinevere

Beror väl på vad föräldrarna pysslar med också. Jag tror att barn mår bättre av att vara på fsk än att bli runtsläpade i julhandeln efter en hel dag på fsk. Och det är väl barnets bästa som är det viktigaste? Inte föräldrars, förskollärares eller skattebetalares, i detta fall?

• Anonyhm
    guinevere skrev 2010-05-18 12:02:10 följande:
    Beror väl på vad föräldrarna pysslar med också. Jag tror att barn mår bättre av att vara på fsk än att bli runtsläpade i julhandeln efter en hel dag på fsk. Och det är väl barnets bästa som är det viktigaste? Inte föräldrars, förskollärares eller skattebetalares, i detta fall?
    Exakt! 
  • 1977a
    guinevere skrev 2010-05-18 12:02:10 följande:
    Var är föräldraansvvaret här? Självklart ska barnets bästa vara i fokus, men när det gäller julhandel kan det väl inte vara förskolans ansvar att se till barnets bästa? Det måste väl rimligen vara föräldrarnas ansvar att förlägga julhandeln på något annat sätt då- skaffa barnvakt, handla online, åka på helgen eller liknande?
  • Nixx
    1977a skrev 2010-05-18 12:08:08 följande:
    Var är föräldraansvvaret här? Självklart ska barnets bästa vara i fokus, men när det gäller julhandel kan det väl inte vara förskolans ansvar att se till barnets bästa? Det måste väl rimligen vara föräldrarnas ansvar att förlägga julhandeln på något annat sätt då- skaffa barnvakt, handla online, åka på helgen eller liknande?
    Vad har du med det att göra?

Hämtar jag min son kl 16 som planerat har du zip, nada, noll att göra med vad jag gjort under dagen.
  • Piff o Puff

Självklart skall man inte utnyttja systemet men det måste få finnas lite flexibilitet också.
    Vi jobbar båda heltid och har barnen på dagis 8-16 (oftast 8.30 snarare än 8), en dag i veckan hämtar oftast farmor lite tidigare. De är alltså på dagis max 8 timmar per dag vilket innebär en del pusslande.

Om jag skall iväg och göra något en eftermiddag/kväll och därmed behöver gå tidigt från jobbet (säg 15) och jobbar in den tiden tex en annan kväll när barnen sover, då skall alltså min man också gå tidigare än vanligt från jobbet för att detta skall vara OK? Vilket innebär ännu mer timmar att försöka jobba in någon kväll. I ett sånt här fall kommer jag nog gå på min aktivitet med gott samvete och vara trygg i att barnen har det bra på dagis sin vanliga tid och sedan med sin pappa.

Ett annat scenario: Jag skall uträtta ett ärende som måste göras dagtid. Jag tar det i samband med lunchen som då blir en timme längre. Denna timme jobbas igen på kvällen när pappan har hämtat barnen, de går alltså sina vanliga tider. Menar ni att detta inte är OK? Det an ju knappast vara meningen att jag skall hämta två 2-åringar ta med dem på mitt ärende och sedan lämna dem igen...(det skulle dessutom betyda att alltihop snarare tog 3 timmar som måste jobbas in)

Båda exemplen handlar alltså om enstaka tillfällen. Jag tycker inte att dessa scenarier är något som förskolan har något att göra med, barnen går ordinarie tid, vilket är kortare än vi har "rätt" till.

• 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 12:02:10 följande:
    Vart står det?
    De flesta kommuner (alla?) erbjuder förskola under föräldrarnas arbetstid plus restid till och från arbetet. Det står att läsa på respektive kommuns hemsida.

Sedan finns det såvitt jag vet ingen regel som säger att du måste hämta tidigare om du "smiter från jobbet", men intentionen med förskolan är ju att ta hand om barnen medan du arbetar, inte när du ägnar dig åt "egentid". Varför ska man ha barnen på förskolan när man är ledig bara för att arbetsgivaren betalar lön för den tiden? Hämtar man barnet då får personalen mer tid för de barn vars föräldrar faktiskt är på jobbet.
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 12:14:10 följande:
    Vad har du med det att göra?Hämtar jag min son kl 16 som planerat har du zip, nada, noll att göra med vad jag gjort under dagen.
    Det jag reagerade på var att guinevere83 anser att förskolan har ett ansvar för att se till barnets bästa i den meningen att de ska vara där när hon/han julhandlar eftersom julhandeln är tråkig för barnen. Ska förskolan ta ansvar för hennes julhandlande????
  • Impega

Fast det är väl ganska självklart att barnen bara är på dagis när man jobbar. All övrig tid vill iallafall jag umgås med mitt barn. 

• Ts Mamma

Reglerna angående HUR man får ha sina barn på förskolan skiljer sig åt från Kommun till Kommun- På vissa ställen har en arbetssökande rätt till endast 15 h och på andra ställen har de rätt till 30 h - På vissa ställen lämnas ett schema in på föräldrarnas arbetstider, på andra inte - på visssa ställen får man ha sina barn på förskolan restid + arb.tid + restid mendan man på andra ställen har det på ett annat sätt - hur man än har det så tycker jag man ska se till barnens bästa, vi som arbetar på förskolan ska se till att de har det så bra som möjligt hos oss och i samråd med hemmet kan man komma fram till lösningar som är bättre än vad som står i den kommunens regelverk, det är okej och inte fel!

Vad gäller sjukdom så gäller samma över allt - En feberfri dag, 48 timmar efter magsjuka etc...

Svar på tråden Lite "barnfri" tid..