• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Ulf Harrys Farsa
    1977a skrev 2010-05-18 23:50:00 följande:
    Du verkar ha snöat in lite på detta med att vara ihoplimmad med barnet. Återigen, det är inte det tråden handlar om. Ingen bryr sig huruvida du vill ha egentid eller ej. Poängen är att du får fixa privat barnvakt när du vill ha det. Barnomsorg och barnvakt är ej samma sak.
    Har jag ALDRIG påstått, men fortfarande varför ska jag bjussa "stackars" dagispersonal på två timmar om jag nu gått tidigare från jobbet? för att dom är sååååå överbelastade och utarbetade? byt jobb säger jag då. Betalar jag för 6 timmar / dag så gör jag, jag får inget tillbaka om jag hämtar 2 timmar tidigare, Jo jag får en gråtande unge som blir ledsen för att han/hon inte fick bygga klart nåt legoslott med nisse & emma... typ.

Och dagis ÄR en kollektiv barnvakt medans föräldrar förvärvsarbetar/pluggar/söker jobb etc.
  • Eber

hos oss är reglerna tydliga förskolan är till för barn under tiden som föräldrar jobbar studerar eller söker jobb och är föräldralediga med ett syskon!
    det borde vara en självklarhet att när man slutat jobbet så åker man å hämtar sitt barn, sen om man jobbar 8 timmar eller kompar ut efter 6 spelar ingen roll hämta barnet när du slutat ditt jobb! frissan å gymmet å annan "lyx" får man göra på sin fritid när barnet är med en barnvakt! är det så konstigt att förstå det?
    barnet har det ändå bäst med sina föräldrar, anser man det inte ens själv så är det något som inte stämmer med föräldra synen!

• Ulf Harrys Farsa
    Eber skrev 2010-05-19 00:04:55 följande:
    hos oss är reglerna tydliga förskolan är till för barn under tiden som föräldrar jobbar studerar eller söker jobb och är föräldralediga med ett syskon! det borde vara en självklarhet att när man slutat jobbet så åker man å hämtar sitt barn, sen om man jobbar 8 timmar eller kompar ut efter 6 spelar ingen roll hämta barnet när du slutat ditt jobb! frissan å gymmet å annan "lyx" får man göra på sin fritid när barnet är med en barnvakt! är det så konstigt att förstå det? barnet har det ändå bäst med sina föräldrar, anser man det inte ens själv så är det något som inte stämmer med föräldra synen!
    BS
  • Krätchen
    Eber skrev 2010-05-19 00:04:55 följande:
    hos oss är reglerna tydliga förskolan är till för barn under tiden som föräldrar jobbar studerar eller söker jobb och är föräldralediga med ett syskon!det borde vara en självklarhet att när man slutat jobbet så åker man å hämtar sitt barn, sen om man jobbar 8 timmar eller kompar ut efter 6 spelar ingen roll hämta barnet när du slutat ditt jobb! frissan å gymmet å annan "lyx" får man göra på sin fritid när barnet är med en barnvakt! är det så konstigt att förstå det?barnet har det ändå bäst med sina föräldrar, anser man det inte ens själv så är det något som inte stämmer med föräldra synen!
    BS.
  • Alltid
    pepprar skrev 2010-05-18 21:30:58 följande:Och vad är det som är så farligt med att följa de regler som finns på barnets förskola?
    "Så länge barnet inte far illa" Vem är kapabel att bedöma det?
    Barnfri tid ordnar man på annat sätt, föräldrar emellan eller med annan barnpassning.
    Jag tycker det är okej om man någon enstaka gång gör ett undantag efter omständigheterna men att göra sånt till en vana är verkligen slappt.
    "Dåligt samvete" får man när man har gjort något fel och det är en varningssignal från den ansvarsfulla och tänkande delen inom var och en.

Problemet är att det är olika regler på olika förskolor. Har du en kommunal förskola kontra en enskild förskkola är reglerna inte samma. Samma gäller för olika städer.

Att barnet inte far illa. Ja så länge det inte är menligt för barnets hälsa eller utveckling som det så fint heter borde det inte vara några problem

Alla kan inte ordna barnfri tid med hjälpa av utomstående barnpassning. Det är fakta.

Håller med dig till fullo när det handlar om enstaka ggr. Det klart att göra det till en vana inte handlar om barnfri tid. Då handlar det om nngt annat. Kanske mår man väldigt dåligt och verkligen behöver rekreation utan barn för att öht orka med sina barn. obs ! ren spekulation från min sida....

Dåligt samvete får man inte alls som en varningssignal. Inte enligt min erfarenhet iaf. Jag är idag tonårsförälder o brottas med ständigt dåligt samvete. Arbetar heltid. Kräver en hel del av mina halvvuxna barn. Dövar samvetet med prylar ibland o kärlek o tid ibland. Med andra som de flesta andra föräldrar. Jag anser mig själv vara en "godd enough parent" men samtidigt har jag som kvinna o som mamma alltid brottats med det dåliga samvetet som föräldrar genom åren förmodligen alltid gjort. Det gjorde jag som hemmavarande småbarnmamma., som frånskild småbarnsmamma, som heltidsarbetande mamma, som omgift mamma, som tonårsmamma. Alltid detta dåliga samvete....

Nej, jag anser mig själv vara ansvarsfull gott o väl, men ändå som mamma vill man vara den bästa mamman. Men verkligheten hinner ibland ikapp en och man är inte mer än människa. Inte en perfekt mamma som alltid älskar sina barn o som alltid hämtar på förskolan när man ska ...... Utan bara en mamma.......
  • vadskajaghetadå
    känns på nåt vis som att det jämt är så jävla synd om personalen på förskolorna, de stackarna som ödslar tid på att ta hand om barn "i onödan"

personalen på våra dagis VET att vi inte jobbar bägge två jämt, de har bara alltid tyckt att våra barn är där alldeles för lite (för barnens skull och kontinutet)

varför skulle man ha dåligt samvete över det? när det dessutom är "lagligt"

när barnen är där och "duttar" blir dom blygare, får svårare att komma in i gruppen och hela tiden "börja om på nytt" när dom vart där nån vecka in sträck blir det nåt HELT annat, helt tvärt emot.

ingen jävel som tänker på barnen? bara på dom egoistiska föräldrarna som vill ha sin egentid.

jag kan snarare tycka att det är MER EGO att ha barnen hemma bara för att man VILL vara med sina barn, och gör som vi gjort ocegentligen fortfarande gör "duttar" eller håpler barnen hemma från förskolan helt och tror att dom kan ersätta barnens roller, som om det vore så kul att drälla med mamma och pappa dag ut och dag in, på vår ort går nämligen 96% av barnen på förskola.

när sonen fyllde två år började han på dagis, jag stod och pratade med hans fröken om detta i dag och sa det att i parken fans det tamigtusan inte en jämnårig lekkamrat! bara massa fritidsbarn, det är inte som det va för 20-30 år sen då nästan alla var hemma fram tills skolan.
  • vadskajaghetadå

sorry, skulle inte bli fetstil.

• vadskajaghetadå

sen beror det helt och hållet vilka tiden vi snackar om här.
    går barn mellan 8-18 medans föräldern är hemma är det ju väldigt sjukt, men 9-15 är en lagom tid.

• vadskajaghetadå
    Alltid skrev 2010-05-19 00:13:10 följande:
    bra skrivet
  • vadskajaghetadå
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 23:37:18 följande:
    Hahahaha tragiska Prettomorsor.JA det kan vara JÄVLIGT nice att SLIPPA vara FÖRÄLDER i en timme eller två, är det så jävla hemskt? Ja jag kan fixa barnvakt om jag ska besiktiga bilen eller nåtannat, men om barnet är på dagis VARFÖR skulle man hämta det tidigare bara för att man kan? För att dagispersonalen "inte är barnvakter", ehm... så deras jobb går ut på att? lära min 3åring ... Franska? näe förlåt... lära barnet att limma ihop korkar & flörtkulor...Tveksamt att något barn, nånstans skulle "må dåligt" av att få leka på dagis med kompisarna istället för att bli hämtad 2 timmar tidigare för att Pappa eller Mamma MÅSTE, för dom fått gå tidigare från jobbet.Näe fan limma fast ungen på bröstet kanske och absolut inte glömma hjälmen om dom ska leka i sandlådan, dom kan ju trilla....
    hahaahah
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..