• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • lilla sandra

Usch för föräldrar som "missköter" det så.
    Själv är jag föräldraledig o maken jobbar rullande schema. Barnen som går på förskola går samma dagar varje vecka, vilket betyder att vissa dagar är det bara jag, maken o lillbebisen hemma.
    DÅ har jag dåligt samvete för att barnen är på förskolan när de egentligen inte "behöver".
    Att dessa dagar ta en fika/lunch på stan, känns som en synd.

Så jag förstår verkligen inte hur vissa föräldrar kan med sig själva. Jag hade skämts ögonen ur mej...

• 071001

lilla sandra, varför har ni inte syskonet hemma de dagarna och går och fikar allihopa istället för att skämmas?

• Ts Mamma
    susannemalmö skrev 2010-05-18 10:10:12 följande:
    Fast sen kanske man ska vara lite ödmjuk inför att det kanske är olika beroende på var man jobbar.Du kanske också hade blivit less om vissa föräldrar alltid hade sina bar på förskolan 7-18 när du visste att de var hemma. Om barnens föräldrar nästan dagligen ljög och lämnade falska intyg på att de har jobb eller går i skolan när de egentligen är hemma. eller om ett barn kräks av magsjuka men föräldrarna vägrar hämta.Eller, min favorit, om du ringer efter en förälder för att barnet är jättedåligt, föräldern motvilligt hämtar lagom till vilan. När vilan sen är slut hittar du barnet inne på den andra, under vilan oanvända, avdelningen i en soffa där föräldern lämnat barnet och sagt åt det att vara tyst.Som sagt, de flesta föräldrar vill sina barn väl, men det är nog inte så kul att jobba på en förskola där man ser hur barnen lider av föräldrarnas tillkortakommande.
    Absolut MEN det verkar ju mer vara en eller ett par familjer som är så, alltså mer undantag än regel, man kan inte dra alla familjer över en kam.

Klart det finns rötägg till föräldrar men det finns säkerligen lika mycket rötägg till förskollärare precis som inom alla yrkeskategorier och tyvärr är det ju dessa som märks, men det är mer undantag än regel, det håller jag fast vid...
  • lilla sandra
    071001 skrev 2010-05-18 10:23:45 följande:
    lilla sandra, varför har ni inte syskonet hemma de dagarna och går och fikar allihopa istället för att skämmas?
    Vi har 2 barn på dagis nu o jag är hemma med 3:an.
    När 2:a barnet kom så anpassade vi 1:an´s dagistider med pappans schema - STORT misstag. Det blev kaos för allihopa då hon ena veckan bara gick 1 dag osv. Ingen rutin alls.

Nu är de inte på dagis ALLA dagar som pappan är hemma. De är där tisd, onsd o fred varje vecka.
    Pappan började jobba (jobbar natt o sover hela dagen) sin passvända i fredags o går av imorgon. Så på torsdag är vi alla hemma ihop o på fredag går de till dagis, hemma tillsammans hela helgen + måndagen, så tid får vi tillsammans o då brukar det finnas en o annan fika med.

Sen är det inte alltid sagt att de MÅSTE gå till kl 14 när vi båda är hemma. Vi brukar ringa efter 13 o kolla om den minsta av dem vaknat från vilan, då hämtar vi givetvis.
  • susannemalmö
    Ts Mamma skrev 2010-05-18 10:29:03 följande:
    Absolut MEN det verkar ju mer vara en eller ett par familjer som är så, alltså mer undantag än regel, man kan inte dra alla familjer över en kam. Klart det finns rötägg till föräldrar men det finns säkerligen lika mycket rötägg till förskollärare precis som inom alla yrkeskategorier och tyvärr är det ju dessa som märks, men det är mer undantag än regel, det håller jag fast vid...
    Fast det är väl ingen i den här tråden som har dragit alla föräldrar över en kam eller påstått att de flesta är så?

men de finns, och det är inte konstigt att man blir irriterad på dem. Och tyvärr är det så arr det är mer regel än undantag på vissa förskolor. Jag skulle gissa att det är vanligare i mer utsatta områden där barnen har det jobbigt ändå utan att behöva känna att föräldrarna vill slippa dem.
  • annanas15
    Ts Mamma skrev 2010-05-18 09:57:25 följande:
    Jag arbetar oxå som Förskollärare och jag måste säga att det r högst ovanligt det du beskriver i TS. En gång har vi varit med om att se en förälder sitta och fiak på stan när vi var ner i ett jobbärende under dagen på vår planeringstid.Men vi tänkte som så här alla har rätt till rast - vart man tar sin rast är upp till var och en vår uppgift är iNTE att leka poliser och jaga föräldrar som har sina barn på förskolan medan de gör annat - vår uppgift är att ta han dom barnen när föräldrarna arbetar/studerar/är sjukskrivna/söker jobb etc. Vi måste lita på att föräldrarna själva kan leva med sitt samvete.Jag vet själv att iblnad åker jag ner på stan på lunchen, det är ju egentligen inte så himla konstigt.Sen är det ju som så att i många kommuner (här bland annat) så hara lla anställda rätt till en timmes friskvård/vecka på arbetstid. Ofta tar jag min timme i anstlutning till att jag slutar och ja, då springer jag en runda innan jag hämtar hem mitt barn, det tycker jag inte är fel lika lite som jag klandrar föräldrarna på mitt jobb som gör så.Om vi Förskollärare istället för att dömma föräldrar som lämnar sina barn (det bästa de har) till oss och leker poliser ägnar oss åt de vi ska, skapa en stimulernade och utvecklande miljö där en bra pedagogisk verksamhet kan bedrivas och så göra så tror jag vi får bättre förskolor och nöjdare förädrar.
    Nu var det ju inte raster och friskvård jag menade. Utan föräldrar som utan att skämmas sätter i system att komma för sent eller lämnar extra tider för att göra allt annat än att jobba! Om de visade hänsyn skulle ingen behöva "känna" sig som en polis. För agerar polis gör vi verkligen inte. Vi fokuserar självklart på att utveckla en stimulerande och utvecklande miljö med bra pedagogisk verksamhet. Varje dag, hela tiden! De flesta föräldrar är medvetna om detta men de föräldrar som mitt inlägg handlar om, de som inte tar sig tid att se allt pedagogiskt arbete vi gör och vad deras barn faktiskt varit med om under en dag hos oss gör att man blir ledsen och irriterad. Det är samma föräldrar som aldrig kommer in och läser dokumentation, tittar på barnens alster och är med i verksamheten som lämnar sina barn för att åka till stallet, fixa med bilen och så vidare. Och som sedan kan säga i förbifarten att de tycker att de inte riktigt vet vad det är "vi gör under dagarna". Det visar ju tydligt att de ser förskolan som en avlämpningsplats till sina barn snarare än en utvecklande lärmiljö!
  • 071001

Det var ingen anklagan utan bara en undrar lilla sandra .

• annanas15
    lilla sandra skrev 2010-05-18 10:20:55 följande:
    Usch för föräldrar som "missköter" det så. Själv är jag föräldraledig o maken jobbar rullande schema. Barnen som går på förskola går samma dagar varje vecka, vilket betyder att vissa dagar är det bara jag, maken o lillbebisen hemma. DÅ har jag dåligt samvete för att barnen är på förskolan när de egentligen inte "behöver".Att dessa dagar ta en fika/lunch på stan, känns som en synd. Så jag förstår verkligen inte hur vissa föräldrar kan med sig själva. Jag hade skämts ögonen ur mej...
    Det är väl inget att skämmas för. Du är ju förädraledig och har väl gjort upp med förskolan vilka tider ni ska ha (som ni har rätt till). Barn behöver få komma till förskolan och utvecklas i lek och samspel med andra barn och vuxna. Det är ju inte mycket tid det handlar om så njut av din fika och av din lilla! Det är väl ingen som skulle ifrågasätta...jag hoppas inte att det verkade som det på mitt inlägg...=)
  • Ulf Harrys Farsa

Om jag smiter två timmar tidigare från jobbet för att Bowla (eller nåt annat) så är det väl självklart att jag kan hämta ungen samma tid som vanligt, ska man få dåligt samvete för att man gör nåt utan en unge runt benen?

• annanas15
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 10:45:29 följande:
    Om jag smiter två timmar tidigare från jobbet för att Bowla (eller nåt annat) så är det väl självklart att jag kan hämta ungen samma tid som vanligt, ska man få dåligt samvete för att man gör nåt utan en unge runt benen?
    Nej, inte om barnet är med någon annan i familjen eller vänner eller så. Men om barnet är på förskolan så teoretiskt sett ja...det borde du...
    (Enligt mig, tydligen inte enligt dig)

Förskolan är ingen "barnvakt" till föräldrar som vill "göra nåt utan en unge runt benen"

Det kan ju också vara så att det är en tuff dag på förskolan. Mycket barn som är där och personal sjuka. Att ett eller två barn är extra som egentligen inte behöver kan resultera i att förskolan får ta in vikarie. Många kommuner har vikariestopp på grund av en budget som inte går ihop så det kanske inte ens är en möjlighet. Det känns ju inte riktigt kul, att personalen och barnen på förskolan får en riktigt jobbig eftermiddag så att du ska kunna gå o bowla...Men tar man in vikarier då och då gör det att det blir mindre pengar i verksamheten som gynnar banen i slutändan.
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..