• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Hattifnattentanten
    Anonyhm skrev 2010-05-19 13:28:36 följande:
    "Jag vidhåller att min arbetstid är min arbetstid och vad jag gör på mitt arbete bestämmer min chef. Om min chef säger till mig klockan 13 "ta 40 minuters ledigt nu du har ju sprungit som en tok hela förmiddagen" anser jag inte att jag ska rusa till sonens dagis och hämta honom så att vi kan stå utanför grindarna och vänta i 10 minuter innan jag måste lämna in honom igen för att rusa tillbaka till arbetet. "

Jag vet inte vad du vill säga med ditt exempel. Du får hitta på något bättre. De flesta med kollektivavtal har rätt till lunchrast vid 13-tiden och raster ingår i arbetstiden.
  • Anonyhm
    Hattifnattentanten skrev 2010-05-19 13:53:16 följande:
    "Jag vidhåller att min arbetstid är min arbetstid och vad jag gör på mitt arbete bestämmer min chef. Om min chef säger till mig klockan 13 "ta 40 minuters ledigt nu du har ju sprungit som en tok hela förmiddagen" anser jag inte att jag ska rusa till sonens dagis och hämta honom så att vi kan stå utanför grindarna och vänta i 10 minuter innan jag måste lämna in honom igen för att rusa tillbaka till arbetet. " Jag vet inte vad du vill säga med ditt exempel. Du får hitta på något bättre. De flesta med kollektivavtal har rätt till lunchrast vid 13-tiden och raster ingår i arbetstiden.
    Jag menade naturligtvis utöver den ordinarie lunchtiden. Så det är ok om jag sparar min lunch och tar ut den i slutet av dagen för att hinna handla då ?
  • Hattifnattentanten

Nej, då protesterar facket

• Anonyhm
    Hattifnattentanten skrev 2010-05-19 14:04:58 följande:
    Nej, då protesterar facket
  • 1977a

Vissa av er som skriver i den här tråden uttrycker ett sådant förakt för förskolepersonalen att jag förvånas över att ni vill lämna era barn i deras vård över huvud taget. Om jag hade så lågt förtroende för personalen som ni tycks ha skulle jag springa dit varje dag för att verkligen minimera tiden barnen behöver tillbringa där...

Sedan är det väldigt mycket fokus här på

1) en själv och den (relativt sett lilla) avgift man betalat samt ens eget behov av egentid

2) det egna barnet och hur påstått förtvivlat ens barn kommer att bli över att träffa sin förälder lite tidigare än beräknat och därmed "tvingas" lämna dagis

3) den påstått lata förskolepersonalen som helst vill röka och fika enligt vissa

VARFÖR, undrar jag, är det ingen som tänker på de andra barnen på förskolan, som faktiskt MÅSTE vara där långa dagar för att deras föräldrar JOBBAR? Om ni hämtar er unge lite tidigare får dessa barn en något lugnare miljö under en del av dagen samt mer uppmärksamhet av personalen.  Är det bara de egna behoven som styr allt och vilket samhälle får vi om alla tänker så?

• Ulf Harrys Farsa
    1977a skrev 2010-05-19 14:35:40 följande:
    Sedan är det väldigt mycket fokus här på

1) en själv och den (relativt sett lilla) avgift man betalat samt ens eget behov av egentid

2) det egna barnet och hur påstått förtvivlat ens barn kommer att bli över att träffa sin förälder lite tidigare än beräknat och därmed "tvingas" lämna dagis

3) den påstått lata förskolepersonalen som helst vill röka och fika enligt vissa 
    Det har vid flera tillfällen i tråden skrivits, Typ: tänk på dagispersonalen, underbemannade och utarbetade, dom kanske vill att du hämtar tidigare, bla bla bla... betalar jag för att ha mitt barn där x-antal timmar medans jag arbetar, så ska dom ge blanka fan i om jag går och handlar, går till urologen, eller köar på bolaget, INNAN jag hämtar mitt barn i rätt tid.

Den dagen jag får tillbaka stålar för att jag hämtar tidigare så ska jag tänka på att göra det. Och snacket om subventioner, *skratt* ja jag betalar också skatt.

Näe man kanske skulle sluta jobba normalt och vara dagpappa istället, lovar att ungarna skulle ha roligare med mig än med en stackars utarbetat dagisfröken, jag kan iofs också limma flörtkulor och böja piprensare.
  • pepprar

Men om vi nu glömmer bort dom som tycker synd om dagispersonalen och fokuserar på de regler som finns och om dom skall följas eller inte. Och även tänker på barnens bästa - är synsättet fortfarande detsamma??

Alla här är knappast av den åsikten att det är synd om personalen, dom klarar nog bra av sitt arbete i normala fall. 
    Det är väl mer så att vissa av dem tycker det är tragiskt att så många föräldrar är så ivriga att lämna bort sina barn så mycket som möjligt. Dom har väl sett rätt många ledsna barn också fast det är så himla många barn som ääälskar sitt dagis.
  • Nixx

Sådär spontant kan jag ju inte låta bli att tänka på vilka det var som gick barn och fritid på gymnasiet

• Anonyhm
    pepprar skrev 2010-05-19 19:10:27 följande:
    Men om vi nu glömmer bort dom som tycker synd om dagispersonalen och fokuserar på de regler som finns och om dom skall följas eller inte. Och även tänker på barnens bästa - är synsättet fortfarande detsamma?? Alla här är knappast av den åsikten att det är synd om personalen, dom klarar nog bra av sitt arbete i normala fall.  Det är väl mer så att vissa av dem tycker det är tragiskt att så många föräldrar är så ivriga att lämna bort sina barn så mycket som möjligt. Dom har väl sett rätt många ledsna barn också fast det är så himla många barn som ääälskar sitt dagis.
    Då anser jag att situationen är en helt annan. Om ett barn är ledset, trött och inte mår bra av att vara där så gör förskolepersonalen absolut rätt i att påpeka detta för föräldrarna. 
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-19 22:55:28 följande:
    Sådär spontant kan jag ju inte låta bli att tänka på vilka det var som gick barn och fritid på gymnasiet
    Men det verkar ju helgalet att lämna sitt barn till några som du har så låga tankar om
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..