• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • lilla sandra
    071001 skrev 2010-05-18 10:34:12 följande:
    Det var ingen anklagan utan bara en undrar lilla sandra .
    Nej, det förstod jag. Kanske inte framgick, men iaf.
    När jag nu läser att det finns föräldrar som systematiskt gör "egna" sakerfast de inte "borde" så ska jag nog lära mej att njuta av fikan/lunchen de få gånger de inträffar, än att skämmas.
  • 1977a
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 10:45:29 följande:
    Om jag smiter två timmar tidigare från jobbet för att Bowla (eller nåt annat) så är det väl självklart att jag kan hämta ungen samma tid som vanligt, ska man få dåligt samvete för att man gör nåt utan en unge runt benen?
    Ja, eftersom barnomsorgen ska ta hand om ditt barn medan du jobbar och inte medan du bowlar så bör du ha dåligt samvete. Vi skattebetalare subventionerar er förskoleplats med väldigt många tusenlappar per månad, för ARBETE-inte bowling.
  • Anonyhm

Mitt barn kommer att vara på förskolan för sin egen skull. Inte min. Alltså inte mer än han själv vill. Och vill han vara där 3 timmar en dag hellre än att sitta och lyssna på när jag och Elin går igenom vad som hänt på jobbet en vecka över en kopp te ...Ja då får han det! 

• Smultron ett

Kan bli tokigt när det är tvärt om också. Då man i princip inte är välkommen till dagis. Där man behöver ta ledigt från jobbet för att barnet ramlade och fick ett skrapsår (som barnet inte ens själv blir påverkad av).

Där minutrarna räknas slaviskt.
    När man som förälder måste kompensera för att man legat på sjukhus och behövt barnomsorg, genom att när man är frisk ta ledigt från jobbet för att kompensera dagis för att man varit sjuk.

Jag är den som är den!
  • Anonyhm

Jag förstår helt ärligt inte gnället. Har inte förskolepersonalen betalt för att ta hand om barnen när de är där? Eller? Har jag missuppfattat? Vad har förskolepersonalen med mitt privatliv att görA? 

• Ulf Harrys Farsa
    1977a skrev 2010-05-18 11:28:07 följande:
    Ja, eftersom barnomsorgen ska ta hand om ditt barn medan du jobbar och inte medan du bowlar så bör du ha dåligt samvete. Vi skattebetalare subventionerar er förskoleplats med väldigt många tusenlappar per månad, för ARBETE-inte bowling.
    Får jag tillbaka pengar för dagisplatsen om jag hämtar mitt barn 2 timmar tidigare en gång?
  • Smultron ett

Jag ser det faktiskt mer så som att DAGIS vill ha egentid utan barn.
    Det känns så iallafall.

Jag är den som är den!
  • lilla sandra
    annanas15 skrev 2010-05-18 10:40:41 följande:
    Det är väl inget att skämmas för. Du är ju förädraledig och har väl gjort upp med förskolan vilka tider ni ska ha (som ni har rätt till). Barn behöver få komma till förskolan och utvecklas i lek och samspel med andra barn och vuxna. Det är ju inte mycket tid det handlar om så njut av din fika och av din lilla! Det är väl ingen som skulle ifrågasätta...jag hoppas inte att det verkade som det på mitt inlägg...=)
    Nej, jag tog inte åt mej. Jag skäms iaf.
    Jag har tidigare varit med om en förälder (jag arbetade som vikarie på fsk) som systematisk ljög om var denne var när barnet var på förskolan. Trodde inte att det var så vanligt som det tydligen verkar vara...
  • Nixx

Herregud, får hoppas att förskolan min son ska börja på har bättre personal som inte lägger sig i föräldrarnas privatliv.

Låter inte som du direkt tycker om att arbeta med barn, kanske dags att byta yrke?

Och att förskolan är skattesubventionerad, vad har det med saken att göra?

Svar på tråden Lite "barnfri" tid..