• annanas15

Lite "barnfri" tid..

Hej, jobbar som förskollärare och bland det värsta jag vet är föräldrar som uttrycker sig klantigt om "egen" "barnfri" tid.

Det är självklart ok att fråga om extra tillsynstid vid läkartider eller utvecklingssamtal för syskon eller begravning eller andra "måsten" som kan vara svåra att ha med sig barn på.... Eller om föräldern har det jobbigt pga stress eller svåra livssituationer....

Men jag tycker så illa om när föräldrar inte skäms för sig när de kommer till förskolan för att hämta och säger saker som "har varit på gymet i två timmar, heeelt slut". Eller är svarta om händerna och kommer i "meka med bilen kläderna".
    Eller helt enkelt säger, "vi kan bli lite sena för vi ska ut och åka hoj", eller "jag ska på stan och handla julklapparna men ska försöka att komma si och så dags".

Har också hänt att man själv eller någon annan sett föräldrarna i stallet eller på andra konstiga ställen två timmar efter att de lämnat på förskolan.
    (Då menar jag inte föräldrar som har gratis plats i och med arbetssökande och så vidare)
    Föräldrar som lämnar sina barn fast man skickat hem dom med feber dagen innan och säger "men när vi kom hem var febern borta, han eller hon längtar ju sååå efter att få komma och leka"

Ett litet barn vill självklart komma till förskolan för att träffa sina kompisar och kanske inte missa aktiviteter men har inte självinsikt nog att förstå att det är en sak att må ok hemma men en sak att orka med en lång dag tillsammans med 18 andra barn och i det tempo som en dag på förskolan innebär. Det ansvaret bör föräldern ta.

Kanske får ökad förståelse den dagen jag får egna barn men jag kommer verkligen att välja mina ord väl och sätta mina barns hälsa före mina fritidsintressen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lite "barnfri" tid..
  • Ulf Harrys Farsa
    susannemalmö skrev 2010-05-18 20:48:22 följande:
    Barnet kanske också skulle tycka att det var trevligt att ha en lite kortare dag nån gång. Eller det kanske bara är du som har ett behov av att sluta tidigare för att kunna hitta på roliga saker?
    Som det står i en annan tråd i ämnet så får man fan inte ens gå en halvtimme tidigare från jobbet för att träffa Gyn utan att man ska hämta ungen först...

Ni som tycker det är så HEMSKT att ge sig själv en timme eller två ibland utan barn, hur funkar ni? har ni limmat ihop er med era små monster? herreguud, samsova tills dom är 15 också eller?
  • vadskajaghetadå

jag har suttit på familjeliv i dag samtidigt som barnen gått på dagis hela dan bara slappat framför datorn.

men ingen känner till vår situation och då hade ni inte blivit så arga.

• Ulf Harrys Farsa
    sannispannisen skrev 2010-05-18 20:52:41 följande:
    jag har suttit på familjeliv i dag samtidigt som barnen gått på dagis hela dan bara slappat framför datorn. men ingen känner till vår situation och då hade ni inte blivit så arga.
    *vågen*
  • vadskajaghetadå

i morgon ska jag nog in till strömmen och fiska när barnen går på dagis. ska bli skönt och kul.

• susannemalmö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 20:51:08 följande:
    Som det står i en annan tråd i ämnet så får man fan inte ens gå en halvtimme tidigare från jobbet för att träffa Gyn utan att man ska hämta ungen först... Ni som tycker det är så HEMSKT att ge sig själv en timme eller två ibland utan barn, hur funkar ni? har ni limmat ihop er med era små monster? herreguud, samsova tills dom är 15 också eller?
    Får man inte gå till gyn? På förskolan där jag har min dotter går det helt utmärkt.
    Är du ensam med ditt barn 24 timmar om dygnet eftersom du inte har någon möjlighet till egentid om din unge inte är på förskolan?
    Själv tar jag mig gärna tid till mig själv ibland, med då skaffar jag barnvakt. Förskolan är ju inte till för att jag ska få tid att bowla, gå på spa eller förverkliga mig själv.

Menar du att det bästa sättet att få självständiga barn är att tillbringa så lite tid med dem som möjligt? Annars förstår jag inte resonemanget.
  • Michisen
    sannispannisen skrev 2010-05-18 20:55:37 följande:
    i morgon ska jag nog in till strömmen och fiska när barnen går på dagis. ska bli skönt och kul.
    Om det inte vore för att jag ska på fackutbildning i morgon så hade jag hängt med, jag går ju ändå hemma om dagarna och har sonen på dagis, så jag har ju inte så mycket för mig.
  • vadskajaghetadå
    Michisen skrev 2010-05-18 21:00:07 följande:
    Om det inte vore för att jag ska på fackutbildning i morgon så hade jag hängt med, jag går ju ändå hemma om dagarna och har sonen på dagis, så jag har ju inte så mycket för mig.
    hehe hade vart skitkul.
  • 1977a
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 20:51:08 följande:
    Som det står i en annan tråd i ämnet så får man fan inte ens gå en halvtimme tidigare från jobbet för att träffa Gyn utan att man ska hämta ungen först... Ni som tycker det är så HEMSKT att ge sig själv en timme eller två ibland utan barn, hur funkar ni? har ni limmat ihop er med era små monster? herreguud, samsova tills dom är 15 också eller?
    Det handlar inte om att det är fel att vilja ha egentid. Det handlar om att utnyttja förskolan för att möjliggöra egentid.
  • Ulf Harrys Farsa
    susannemalmö skrev 2010-05-18 20:59:42 följande:
    Får man inte gå till gyn? På förskolan där jag har min dotter går det helt utmärkt. Är du ensam med ditt barn 24 timmar om dygnet eftersom du inte har någon möjlighet till egentid om din unge inte är på förskolan? Själv tar jag mig gärna tid till mig själv ibland, med då skaffar jag barnvakt. Förskolan är ju inte till för att jag ska få tid att bowla, gå på spa eller förverkliga mig själv. Menar du att det bästa sättet att få självständiga barn är att tillbringa så lite tid med dem som möjligt? Annars förstår jag inte resonemanget.
    Näe jag menar att vissa förskolor och vissa här inne tycker att man ska springa från jobbet till dagis om man får gå 1 timme tidigare, frissan NEJ gud förbjude!

Att tycka så är lite ... sjukt.... inte fan spelar det någon roll alls, ingen vet väl / ska bry sig om jag kan smita en timme eller två tidigare, sen om jag spelar bowling eller sätter på frugan ska inte spela nån roll alls, jag hämtar ju upp barnet när jag ska...
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..