• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Kiaa
    Mina 78 skrev 2010-08-25 18:30:55 följande:
    Jag har inte haft några cravings alls, kanske möjligen söta drycker. Tyvärr har jag fått en släng graviddiabetes så det blir inga mer söta drycker för mig alls :(
    Mina78: Nej, va tråkigt! Hur märker man det? Och vad beror det på?
    Men det är sånt som går över helt efter förlossningen eller?

Jag har förresten inte heller haft några speciella cravings. Förutom att jag åt
    väldigt mycket leverpastejmackor dom första 12 veckorna när jag hade svårt
    att få i mig "riktig" mat.
  • snöflinga04
    Kiaa skrev 2010-08-23 17:08:53 följande:
    Tarda & 737 dagar: Tack för era svar. Då känns det i allafall som jag varit inne på rätt tankegångar - att 3:e våningen med barnvagsrum är bättre än 2:a våningen utan.
    Vi ska iväg och kolla på lägenheten imorron kväll så nu håller jag tummarna för att den ser ok ut!
    Vi bor på tredje våningen utan hiss, vi trivs jättebra här så det får helt enkelt gå. Vi har köpt en vagn med hårdlift som inte var så tung.

Hur var lägenheten ni va och kollade på?
  • snöflinga04

Nu har jag bara 7 dagar kvar att jobba innan jag går på en efterlängtad semester... äntligen!!

6 veckor kvar till BF, hoppas att jag får sova mer och bättre under de kommade veckorna.

• knittgirl84

Hejsan! Jag hoppar in här. Jag väntar första barnet i början av mars 2011. Jag och sambon bor ute i en norrförort, men vi har planer på att röra på oss närmare stan när den lille har anlänt.

• Mina 78
    Kiaa: Ja det är lite trist. Vad det beror på att vissa kvinnor får det vet man inte, men kroppen klarar helt enkelt inte av alla de förändringar som sker hormonellt. Som tur var försvinner det vid förlossningen. Det är ingen fara att ha det så länge man har bra värden, varken för mig eller bebisen. Nu första veckan ska jag kolla mina värden 6 ggr/dag, men om de ligger okej så behöver jag bara kolla varannan vecka efter det. För att vara säker på att ha bra värden ska man äta bra och motionera och det gör jag redan så det ska nog gå bra. Får bara lägga av med semesterlaterna (lite för mycket glass, juice till frukost, vitt bröd)

Man får veta det genom att något värde är för högt vid normala prover hos mvc och sedan en glukosbelastning då man får dricka sockerlag och testa hur kroppen hanterar det. Mina värden var precis på gränsen, men bättre att det säkra före det osäkra.

Jag försöker se det positivt = ytterligare en anledning att motionera och äta bra vilket förhoppningsvis leder till lättare förlossning och en lagom viktökning

Hur gick det med lägenheten förresten? 
  • Kiaa
    Mina78: Ok, det låter ju inte så farligt då. Då vet du ju i allafall att det är tidsbegränsat.
    Vilken vecka var du i när dom tog proverna?

Var och tittade på lägenheten igår. Det var en fyra, idag bor vi i en trea. Vi hade ställt in oss på att vi skulle strunta i om tapeterna var fula och annat sånt som man kan åtgärda antingen själva eller genom hyresvärden. (Och fula och gamla var dom). Men det största problemet med lägenheten var att planlösningen av köket var så usel att det inte ens gick att få in ett matbord för 4 personer. Då bor jag hellre kvar i vår trea i väntan på ett bättre alternativ. Man behöver ju ändå inte så mycket mer utrymme i början.

Men - possitiva nyheter. Ringde våran hyresvärd för att fråga hur man kunde lösa barnvagnsfrågan där vi bor nu. Och då berättar hon att det visst finns ett barnvagnsrum i vår uppgång, bara att det inte använts på flera år och dörren inte är uppmärkt - Så jag är nöjd ändå
  • Mina 78
    Kiaa: Jag var i vecka 24-25.

Vad bra med barnvagnsrum, vi har inte det, men eftersom vi bor längst ner så går ju vagnen ganska lätt in i lägenheten. Planlösning är verkligen viktigare än man tror, om man inte får plats i köket spelar det ju inte så stor roll hr många rum det finns. En trea borde väl funka ganska länge?

• Liinda
    Jätten gluff gluff skrev 2010-08-25 14:45:28 följande:
    Nej, amningskudden är böjd, u-formad liksom. Gravidkudden är rak. Men bägge går nog att använda till bägge syftena tror jag!
    MorMaria81 skrev 2010-08-25 14:03:04 följande:
    Lycklig2010: jag började gråta när jag läste din berättelse om sparkarna!! Känner igen mig.. Men väntar och väntar och så händer det plötsligt!Glad
    Gullig du är! Hjärta Ja, det VAR ett stort ögonblick, helt magiskt! Gravid
    Tack.. Nu vet jag. :) 
  • Liinda
    MHEK skrev 2010-08-25 15:34:42 följande:
    Vilken otrolig upplevelse Lycklig2010! Måste ha varit en underbar känsla.

Eftersom jag fortfarande mår väldigt illa måste jag äta i princip hela tiden för att stå ut. Har i princip fått avsmak för all sorts mat eftersom det nästan känns som ett tvång att äta...hoppas det går över snart. Har i och med det inga cravings efter något alls men söta saker går ner lättare.

Välkommen Liinda!
    usch va jobbigt att fortfarande må så illa.. :/ vilken vecka är du i?

Tack ska du ha. :) jag har letat efter en sån här tråd, men inte hittat den, men så helt plötsligt va den bara där. :) 
  • Kiaa
    Mina 78 skrev 2010-08-26 07:44:41 följande:
    Kiaa: Jag var i vecka 24-25.

Vad bra med barnvagnsrum, vi har inte det, men eftersom vi bor längst ner så går ju vagnen ganska lätt in i lägenheten. Planlösning är verkligen viktigare än man tror, om man inte får plats i köket spelar det ju inte så stor roll hr många rum det finns. En trea borde väl funka ganska länge?

Jo, det är klart att en trea funkar utan problem. Men vi har ju varit lite bortskämda med att ha en trea bara för oss två, så nu måste vi börja tänka om lite ang. möblering osv. Men det är klart det funkar! Vår nuvarande hyresvärd vet att vi vill ha en fyra, så när det blir en ledig i huset får vi den. Bara att vänta.
    Vårt största dilemma var ju det här med barnvagnsrummet - men det visade sig ju inte vara några problem
    Så i helgen ska vi försöka bestämma oss för vilken barnvagn vi ska ha och beställa den...
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?