• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Mela75
    Liinda skrev 2010-08-27 11:36:53 följande:
    nja, eriksberg är inte det roligaste när det är så dyrt.. & ne, speciellt inte när man pluggar..
    Vad pluggar du för nått förresten? Jag pluggar oxå nu, men hoppas att hinna klart, men då får knodden ligga kvar några dagar. :P

Ne, det är ju verkligen inte krångligt att ta sig in till göteborg här ifrån.. 
    Jag läser 3 året nu på molekylärbiologprogrammet..så jag hoppas den lilla kommer som den ska, men kommer nog att missa tentan ändå. Men sånt går alltid att fixa i efterhand.
    Vad läser du själv?
  • Liinda
    Mela75 skrev 2010-08-27 11:39:53 följande:
    Jag läser 3 året nu på molekylärbiologprogrammet..så jag hoppas den lilla kommer som den ska, men kommer nog att missa tentan ändå. Men sånt går alltid att fixa i efterhand.
    Vad läser du själv?
    okej. :) När är du färdig då? Ja, jag oroar mig inte så mycket.. Min största fasa är dock att jag skall få värkar när jag är i skolan..
    Men, då får jag väll ringa en ambulans.. :P

Jag läser till lärare. för 0-6åringar, men även upp till år 2. Så jag är färdig den 14 januari.. Men beräknad till den 6:e.. men det löser sig. :) 
  • MorMaria81

Vi bor i en 2:a på 81 kvm så det ska nog det första året men visst är vi sugna på större boende gärna med egen uteplats och lite gräs. Det kommer nog upp något fint snart som man förhoppningsvis har råd med..

Jag har fått lite choklad cravings, konstigt att så många inte är sugna på det. Kanske det har med könet i magen och göra? :)
    Kalla drycker är också väääldigt gott!! Gärna med massor av is. :)

Måste också kolla upp det där med barnvagnsrum, vi bor iofs en halv trappa upp men det kan ju vara jobbigt nog när ma ska släpa varje dag kan jag tänka mig.

Jag ser fram emot fikan på måndag. Har vi sagt någon tid? Har ju aldrig kunnat vara med så jag är lite spänd!
    Var bruka ni ses? Condeco? (stavas det så?)

• Mela75

Ja min utbildning är 5 år..så jag har 2 och halv kvar när jag föder.. men jag tänkte skriva min uppsats hemma för det är det jag har kvar på kandidaten. SEn är det 1 år kurser och 1 år  labbande med att skriva uppsats..min sambo kommer att vara pappaledig så jag kan plugga mer senare.

• Liinda
    Mela75 skrev 2010-08-27 11:54:35 följande:
    Ja min utbildning är 5 år..så jag har 2 och halv kvar när jag föder.. men jag tänkte skriva min uppsats hemma för det är det jag har kvar på kandidaten. SEn är det 1 år kurser och 1 år  labbande med att skriva uppsats..min sambo kommer att vara pappaledig så jag kan plugga mer senare.
    okej, ja, men då har ni det ju ordnat. :P det kommer gå galant..
    nått annat som oroar mig är pengarna sen.. hur det blir med föräldrapenningen & så eftersom man pluggat.. Men vi ska ringa försäkringskassan & boka ett möte så man vet.. men man skulle ha någon insatt så man vet, dom kan nog dölja en del vägar.. 

• Mela75

Vad jag har förstått så får vi usel mammapenning..känner någon som hade bara uppsatsen kvar och fick ca 3500 i månden så det är det vi har räknat på tills jag får besked från fk.

• Liinda
    Mela75 skrev 2010-08-27 12:08:33 följande:
    Vad jag har förstått så får vi usel mammapenning..känner någon som hade bara uppsatsen kvar och fick ca 3500 i månden så det är det vi har räknat på tills jag får besked från fk.
    Ja, jag räknade med det först med, men sen sa min klasskompis att när man tar CSN så låser det den tidigare inkomsten, så man får beräknat på det man tjänade innan man började plugga.. men jag undrar om det är när man tar lån eller om det är när man börjar med bidrag & det me? Man vet ju inte & därför kan dom ju lura skiten ur en.. dom vill ju inte betala ut mer än nödvändigt..
  • Mela75
    Liinda skrev 2010-08-27 12:14:07 följande:
    Ja, jag räknade med det först med, men sen sa min klasskompis att när man tar CSN så låser det den tidigare inkomsten, så man får beräknat på det man tjänade innan man började plugga.. men jag undrar om det är när man tar lån eller om det är när man börjar med bidrag & det me? Man vet ju inte & därför kan dom ju lura skiten ur en.. dom vill ju inte betala ut mer än nödvändigt..
    Oavsett så är jag illa ute då jag jobbade 4 år i Usa..
  • Liinda
    Mela75 skrev 2010-08-27 12:20:04 följande:
    Oavsett så är jag illa ute då jag jobbade 4 år i Usa..
    ja, det é klart, det kanske inte räknas nej..
    Ja, vi får väll se vad dom säger.. Hoppas man får nån bra bara... 
  • Mela75

Man kan hoppas på det bästa, annars kanske man blir tvungen att plugga vidare efter 7-8 månader :(

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?