• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Kiaa

Grattis Mina78. Jag är absolut också på för fika lite längre fram.

Jag var också aningen nojjig igår - ville ju verkligen inte föda på just julafton. Att min mage sen satte igång med en massa sammandragningar gjorde mig ju inte lugnare. Framåt kvällen kändes det som jag hade träningsvärk i hela övre delen av magen. Men idag känns den som vanligt igen (kan ju haft nått att göra med att jag åt lite mer än en "vanlig" dag igår också...)

I allafall, 4 dagar kvar till BF, och oddsen för en 2011-bebis växer för varje dag som går   *ta i trä*

• Mina 78
    Bjornis skrev 2010-12-25 13:40:00 följande:
    Mina 78: GRATTIS! Men oj, kollar de inte sånt?? Att de ligger i säte? Hade hon legat fixerad innan eller?
    Skönt med proffsigt bemötande iaf.
    Absolut fika sen!!

Jo det kan man tycka, men de var så säkra på att hon låg med huvudet neråt eftersom hon varit fixerad så länge, men det visade sig att hon legat fixerad med rumpan neråt i en dryg månad. Det händer visst ibland att de tar fel. 

Grattis till alla er andraockså förresten och hoppas för er andra att bebisarna kommer snart (eller väntar lite om ni hellre vill det ;)  
  • Bjornis
    Mina 78 skrev 2010-12-25 14:16:30 följande:
    Jo det kan man tycka, men de var så säkra på att hon låg med huvudet neråt eftersom hon varit fixerad så länge, men det visade sig att hon legat fixerad med rumpan neråt i en dryg månad. Det händer visst ibland att de tar fel. 

Grattis till alla er andraockså förresten och hoppas för er andra att bebisarna kommer snart (eller väntar lite om ni hellre vill det ;)  
    O, det måste jag ta med bm på måndag. Hon får fasen LOVA att det är huvudet neråt!
  • MorMaria81

Tack allesammans! Och grattis till alla andra underverk i tråden! Vore kul att träffas senare med alla sötisar.
    Ja, min förlossning gick bra. Min slempropp gick lite i omgångar tiden innan och kl 05.00 på morgonen den 21:a gick mitt vatten. Då fick vi åka in på kontroll på östra. Allt såg bra ut och vi fick åka hem igen och vänta på värkar. Sen fick jag värkar vid 12 snåret som blev starkare o starkare. Vi åkte in till östra vid 20.30 tiden då hade jag ca 5 min mellan värkarna o jag kände då att jag gärna ville vara på sjukhuset. Vid 23 gjorde dom en undersökning o då var jag 4 cm öppen. Ungefär hit klarade jag mig på profylaxen. :) sen följde ca 3 timmar av tens o lite lustgas.. Runt 02 tiden hade jag sjukt ont o då tänkte jag att nu måste jag öppnat mig massor. Men icke sa Nicke, då var jag 5 cm öppen och smärtan kunde jag inte riktigt kontrollera. Epidural blev det då. Himmelriket!! Sov ca 45 min o när kl blivit ca 04 så var jag öppen 9 cm! Då kom krystvärkarna och då var det "bara" att följa med. Både det jobbigaste och häftigaste var tiden som följde. Då kände man ju att det snart var slut men smärtan var också obeskrivlig. Men såå häftigt!! hon föddes ju 06.23 den 22:a så ca ett dygn från vattnet gick tog det. Vi hade en jätte bra barnmorska som hette Kajsa. Hon var alldeles lagom av allt, peppande, avslappnad, resonerade och planerade och stöttade. Skönt!

Heini: var födde du? Vi har ju samma dag!

Ang att sätta igång förlossningen så ska ju inget fungera tydligen. Jag drack hallonbladste en v innan o sen när vi märkte att slemproppen var på gång så "använde vi oss av" färdknäppen. Det kändes som att det hjälpte till lite faktiskt.

Håller tummarna för er som väntar nu och det skulle vara spännande med fler förlossnings berättelser.

God fortsättning!

• Heini

Tack för alla gratulationer!

Vi födde på Östra eftersom det var fullt i Mölndal.

Eftersom flera fortfarande har sina förlossningar framför sig vill jag inte påverkar er åt något håll med att berätta detaljerat om min förlossning. Men allt gick bra.

21/12 - regelbundna värkar med fem minuters mellanrum sedan 15-tiden

22/12 - det säger "poff" och vattnet går vid 01-tiden. Då fostervattnet är brunaktigt ombeds vi åka in till förlossningen för kontroll.

Bebin har hög hjärtrytm och vi måste stanna kvar för observation trots att värkarna inte egentligen är tillräckligt täta.

Vid 07-tiden har jag tre värkar inom tio minuter och det aktiva förlossningsarbetet sätter igång. Då var jag öppen 3,5 cm.

Vid 14-tiden var jag helt öppen.

Efter två timmars oerhört smärtsamt och plågsamt krystningsarbete föddes vår Ville-bamsing kl 17.10 och lyckan var total.

Jag klarade mig inte alls särskilt långt med bara avslappnad andning. Lustgasen ogillade jag först så jag vägrade den till en början. Fick därefter akupunktur, som inte funkade för mig. Tog epiduralen och kom till himmelriket, särskilt i kombination med att en annan barnmorska lärde mig att använda lustgasen rätt. EDA och lustgas var en vinnande kombination för mig :) 

Jag berättar gärna mer detaljerat en annan gång. 

Känslan av att ha ett eget litet knytte att rå om är helt obeskrivligt underbar! Helt otroligt vilka känslor ett sådant litet barn kan väcka hos en bara efter ett litet ögonblick, och hur känslorna sedan bara växer och växer hela tiden... det är så hjärtat svämmar över! :) Tårarna över detta mirakel likaså! ;)

Lycka till allihopa!

• Bjornis
    MorMaria och Heini: Tack för era berättelser. Känner mit inte avskräckt. Eller ska va din beskrivning av krystningen då Heini. Haha. Jag läser alla förlossningsberättelser jag kan komma över. Även om de sluta med Sfinxter ruptur så är det spännande.

Så EDA var bra alltså? Jag som inte alls tänkt använda det. Av ingen speciell anledning dock men fler och fler pratar om att det är rätt najs. Hehe. vi får se vad det blir när jag ligger där...

Tror lite av min slempropp släppt under dagen men känner inget annat så det är nog bara att snällt fortsätta vänta!
  • Lillebäcks mamma

Jättekul att det händer lite här i tråden igen.

Stort grattis till er som nu har era lillälsklingar hos er! Vilket enastående jobb ni gjort! {#emotions_dlg.flower}

Jag säger som dig Bjornis, man slukar ju alla förlossningsberättelser man kan komma över nu - även om jag oftast inte har så mycket att hämta. Ingen medicinsk smärtlindring för mig (fick jag veta i vecka 35!) så jag har inte mycket mer val än att stå ut utan Obestämd 

Här gick vi in i vecka 40 idag men har inte mycket känningar alls, så hon stannar nog i magen ett tag till Drömmer

• J0SSAN

Lillebäcks mamma - varför får du inte ta smärtlindring? Verkar ju jätteläskigt att veta att man inte har nån utväg ifall det skulle bli för olidligt...Förvånad

• Lillebäcks mamma
    J0SSAN skrev 2010-12-25 22:46:45 följande:
    Lillebäcks mamma - varför får du inte ta smärtlindring? Verkar ju jätteläskigt att veta att man inte har nån utväg ifall det skulle bli för olidligt...Förvånad
    För 10 år sedan gjorde jag ett pricktest, där jag tydligen fick utslag på -kainer (all medicin som slutar på -kain, vilket är samtliga smärtstillande). Jag frågade vad som hände om jag t.ex behövde bedövning hos tandläkare och hudläkaren sa att då finns det annat man kan få, som inte innehåller -kain.
    Funderade inte mer på det och har inte behövt bedövning någon gång i mitt liv, men informerade ändå barnmorskan vid inskrivningen i vecka 9 om denna allergi.

Min barnmorska antog tydligen att det fanns annat, eftersom hon inte skickade en remiss. Först när vi pratade om förlossning i vecka 34 och jag frågade vad mina alternativ var skickade hon en remiss. Några dagar senare ringde en mycket irriterad narkosläkare upp från förlossningen och tyckte det var underligt att ingen utrett detta. Då fanns inte tid att göra det och eftersom ingen kommer att ha lust att testa vad som händer när jag får bedövning första gången under en förlossning så får jag helt enkelt vara utan.

Om det blir ks så söver dom mig, vilket ju känns helläskigt med. Men men, ut måste hon ju. Det är bara till att hoppas på att man inte behöver bli klippt och att man spricker så lite som möjligt :P Jag får begära in några extra tuber lustgas när det ska sys Tungan ute 
  • J0SSAN

Lillebäcks mamma - vad dåligt att de inte utredde i tid! Gissar att du tränar profylaxandning för fullt nu då...

Idag går jag in i vecka 35, börjar bli nervösTyst Även om jag längtar väldigt mycket efter att få träffa den lilla krabaten så har den ju det väldigt bra där den är - aldrig hungrig, lagom varm, inte ont i magen, sover när den vill osv. sedan blir det ju mitt ansvar att hålla lika hög standard Flört och det är nog inte så lätt...

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?