• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    MorMaria81 skrev 2010-10-27 15:34:59 följande:
    Hej på er!

Hur har ni det? Trist väder här i göteborg nu!Rynkar på näsan
    Igår var vi på första föräldrarutbildningen. Det verkar väl helt ok men man kan ju läsa så extremt mycket på nätet nu för tiden så man vet ju det mesta redan. Jag går i gamlestan. Någon annan som går på föräldrarutbildning? Vi är med i en liten grupp och det var lite fnittrigt när vi började med par och andnings övningar.Glad
    Får väl se, nästa gång skulle hon prata lite om sex och samlivet. Känns lite absurt att sitta och diskutera det med 8 st främmande personer..

På torsdag går jag in i v 33 och det känns som att det går väldigt snabbt nu. Börjar fundera på allt man vill hinna med innan lillan tittar ut. Man märker skillnad på rörelserna i magen också. Börjar väl bli trångt nu.

Mina foglossningar börjar bli bättre också och det känns sååå skönt. Trodde inte att jag skulle kunna gå vid det här laget eftersom det hela började så tididgt men tydligen har min vila varit till stor hjälp.

Ha det fint allesammans!
    Ska på första föräldragruppsmötet på måndag. Kan tänka mig att det bara blir nån slags repetition av vad man redan kan men men, vi kan lika gärna gå. Förhoppningsvis är det några trevliga personer där!

Ja, visst börjar det bli trångt i magen? Det var så från en dag till en annan typ. För nu är det en vädigt massa obehagliga sparkar och knölanden han håller på med. Upp i revbenen och ut åt sidorna. Haha. Jag knuffar tillbaka när han bråkas för mycket. Mysigt.

Jag har märkt att jag kanske börjar få nån slags foglossning nu till slut. I ljumskarna. Aouch. Mest när jag ligger ner och ska dra upp eller lyfta benen. Ajaj, som att jag sträckt mig typ. Inte så skoj. Kanske bara nåt tillfälligt hoppas jag.
  • Mina 78

Vi var på vårt andra föräldrautbildningspass idag. Viss är det mesta sånt man redan vet, men jag tycker att det är mysigt att träffa lite folk i samma situation och få dryfta sina farhågor och funderingar. Idag såg vi på förlossningsfilm vilket var fantastiskt tyckte jag, man fick en mycket mer realistisk bild av födande. Sen fick vi öva på massage och att andas. Jag tycker faktiskt att det är väldigt givande.

• MorMaria81
    Bjornis skrev 2010-10-27 16:04:39 följande:
    Ska på första föräldragruppsmötet på måndag. Kan tänka mig att det bara blir nån slags repetition av vad man redan kan men men, vi kan lika gärna gå. Förhoppningsvis är det några trevliga personer där!

Ja, visst börjar det bli trångt i magen? Det var så från en dag till en annan typ. För nu är det en vädigt massa obehagliga sparkar och knölanden han håller på med. Upp i revbenen och ut åt sidorna. Haha. Jag knuffar tillbaka när han bråkas för mycket. Mysigt.

Jag har märkt att jag kanske börjar få nån slags foglossning nu till slut. I ljumskarna. Aouch. Mest när jag ligger ner och ska dra upp eller lyfta benen. Ajaj, som att jag sträckt mig typ. Inte så skoj. Kanske bara nåt tillfälligt hoppas jag.
    Ett tips är att ha en kudde mellan benen när man sover. Det är väldigt skönt för fogarna tycker jag. Sen fick jag ett tips att hålla ihop benen när man går ur sängen på morgonen. Allt för att inte belasta fogarna för hårt.

Jag tycker också att det är så mysigt med alla rörelser i magen. Det är så sjuk känsla! Fantastiskt!
  • MorMaria81
    Mina 78 skrev 2010-10-27 20:48:41 följande:
    Vi var på vårt andra föräldrautbildningspass idag. Viss är det mesta sånt man redan vet, men jag tycker att det är mysigt att träffa lite folk i samma situation och få dryfta sina farhågor och funderingar. Idag såg vi på förlossningsfilm vilket var fantastiskt tyckte jag, man fick en mycket mer realistisk bild av födande. Sen fick vi öva på massage och att andas. Jag tycker faktiskt att det är väldigt givande.

Jag tycker också att det är skönt att träffa andra i samma situation som oss!
     Jag hoppas att vi också ska få se en förlossningsfilm. Det verkar så häftigt!
    Det är säkert lite beroende på hur barnmorskan som har kursen är om den är bra eller inte. Var går du på utbildningen?
  • Mina 78
    MorMaria81 skrev 2010-10-27 23:44:01 följande:
    Jag tycker också att det är skönt att träffa andra i samma situation som oss!
     Jag hoppas att vi också ska få se en förlossningsfilm. Det verkar så häftigt!
    Det är säkert lite beroende på hur barnmorskan som har kursen är om den är bra eller inte. Var går du på utbildningen?
    Vi går i Eriksberg på en helt ny vårdcentral där.  
  • SL79

Hej allihop! Verkar inte vara så mycket drag i den här tråden längre. Hoppas allt är bra med alla.

Förrförra onsdagen tittade vår lille kille ut på BF+8. Vi valde att åka till Östra. Förlossningen gick till en början väldigt bra och precis som jag hade önskat men mot slutet blev det väldigt dramatiskt. Hjärtljuden sjönk drastiskt och det blev bråttom att få ut lillen, så de fick använda sugklocka. Sugklockan släppte flera ggr och de förberedde för snitt men på sista försöket så kom han ut ändå. När han kom ut såg han livlös ut och de tog honom och sprang iväg, som tur var så repade han sig direkt och har inte fått några men av det. Själv fick jag diverse komplikationer men nu börjar jag må bättre. Jag vill absolut inte skrämma någon med min berättelse utan tala om att man glömmer det jobbiga väldigt fort, det är så värt det.

Personalen på förlossningen var suverän. Efter allt var klart och vi var uppe på BB så var många av dem som var med på förlossningen uppe på BB och hälsade på och berättade och svarade på frågor. De var verkligen måna om att vi skulle må bra och få en positiv upplevelse även fast det blev som det blev och vi ska även tillbaka om ett par veckor och gå igenom journalen och prata om det.

• Bjornis
    Sassy: GRATTIS till sonen!!

Å vilken grej du gick igenom! Klart man tänker att sånt här kan hända men man slår gärna bort tanken och det är klart, blir det så så blir det. Men man önskar ju att alla barn bara halkade ut av sig själva.

Hur kände din man undrar jag? Vi pratar rätt mkt här hemma om makens roll och Mattias säger själv att han är nervös och att han ant kommer va jättenervös och jag kan bara tänka mig hans inre panik om en sån här grej händer. Själv är man ju MED, tänk att bara måsta titta på?

Iaf jätteglad att allt gick bra för er och ta hand om varann nu!
  • Lillebäcks mamma

Nejmen, jag undrade just när det skulle börja skrivas om förlossningar här i tråden och så kikar jag in och får se detta Solig

GRATTIS Sassy! 
    Alltså man blir ju så sjukt imponerad över vilken kraft vi kvinnor besitter! Jättekul att du delade med dig lite av hur förlossningen var Glad 

Hoppas på att snart få läsa allt fler berättelser om världspremiärer! Solig 

• Bjornis

Ja, Lillebäcks mamma nu närmar det ju sig. Såg förlossningsfilm på föräldragruppen idag. Man inser att snart är det jag och maken som kämpar för att få vår lilla parvel på BB... Oj. Det skulle ju vara helt normalt om vår knodd kom om 4 veckor! Shit. Overkligt.
    Men nu ska det blir spännande att se vem som kommer härnäst och vilken historia det blir!

• SL79

Tack så mycket Björnis och Lillebäck. Håller med, nu är det spännande att se vem som blir näst och att höra andras berättelser.

Bjornis skrev 2010-11-08 14:35:04 följande:
    Hur kände din man undrar jag? Vi pratar rätt mkt här hemma om makens roll och Mattias säger själv att han är nervös och att han ant kommer va jättenervös och jag kan bara tänka mig hans inre panik om en sån här grej händer. Själv är man ju MED, tänk att bara måsta titta på?
    På sätt och vis tror jag att det var värre för honom än vad det var för mig. Jag tycker att han var ett suveränt stöd men han kände sig nog ganska hjälplös när jag hade ont. När allting började gå fel var jag så inne i att ta mig genom varje värk och hade lustgasen (som jag verkligen gillade) till min hjälp. Jag var med andra ord lite snurrig medan han var klarvaken och upplevde allvaret på ett helt annat sätt. Han såg på maskinen hur hjärtljuden dök och hur barnmorskorna och läkarna blev mer stressade, det gjorde inte jag. Det som var positivt för honom var att för första gången under graviditeten så blev han bemött på samma villkor som jag av personalen. Det var ingen som förringade att det var lika traumatiskt för honom, så i slutändan blev det en positiv upplevelse även för honom. Kul att det börjar närma sig för er också, fyra veckor går fort Glad.
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?