• Bunny81

Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011

Denna tråd blir en fortsättning på tråden "Gravid i Borås", eftersom ts inte var aktiv i tråden... Tänkte att det kunde vara kul med en mer ordnad grupp med tjejer i och i närheten av Borås som ska ha bebis i höst/vinter! Kan vara kul att lära känna varandra lite bättre och kanske träffas lite då och då! Som gravid har man ju tusen frågor och funderingar... Då kan det vara bra att ha likasinnade att dela det med Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 22:59
    Här kommer länken till bf-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52935302.html
  • Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011
  • tindratindra
    anciola skrev 2010-10-04 14:28:06 följande:
    Hej Tindra

Undrar hur det löst sig med ersättning? Mitt ena bröst är numera helt ok, trots att elliott fortfarande inte tar ett tillräkligt stort gap känns det som. På det andra bröstet har jag dock en stor spricka som vägrar läcka som orsakades av amningspumpen första veckan. Någon som har någon erfarenhet av hur lång tid det tar att läcka normalt (ammar med amningsnapp på det bröstet)?

Och från och med lördag är jag boråsbo! skall bli skoj att äntligen få ta del av lite mammaaktiviteter, ganska ensamt på dagarna för tillfället.
    För mig funkar väl egentligen amningen nu... Hon tar rätt grepp, nästan iaf, och jag har mjölk. Men vi fick så dålig start med amningen, jag hade så fruktansvärt ont osv... Så jag har svårt att tycka om det nu när det väl funkar. Så vi kör mest med ersättning, och så ammar jag ca 2 ggr per dygn... När vi ammar så är hon hungrig ca varannan timma men med ersättningen blir det va´r fjärde. så det är också ganska skönt, speciellt på nätterna.

För mig läkte såren på 2-3 dagar bara, men då ammade jag inte alls... Jag pumpade och gav ersättning. Hoppas det löser sig för dig. det är super jobbigt när det inte funkar :(
    www.metrobloggen.se/carolinerydell ♥ Juni 16/9-2010 ♥
  • Maria A 78
    bamse10: Spännande, lycka till!

Usch, jag sitter här och är orolig nu... Går in i vecka 30 idag och så läser jag detta (om just vecka 30): Du bör kunna känna din bebis röra sig ungefär 10 gånger per timma. Om du känner mycket färre än så så kan du kontakta MVC eller din läkare. Sannolikt mår bebisen alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.

Jag känner absolut inte bebisen 10 gånger i timmen... oftast känner jag ingenting på några timmar, sen sparkar det lite en stund och sen är det lugnt flera timmar igen. Är det onormalt lite? Hur mycket känner/kände ni andra er bebis?
  • shopgirl80
    Maria A 78 skrev 2010-10-05 17:48:16 följande:

Usch, jag sitter här och är orolig nu... Går in i vecka 30 idag och så läser jag detta (om just vecka 30): Du bör kunna känna din bebis röra sig ungefär 10 gånger per timma. Om du känner mycket färre än så så kan du kontakta MVC eller din läkare. Sannolikt mår bebisen alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.

Jag känner absolut inte bebisen 10 gånger i timmen... oftast känner jag ingenting på några timmar, sen sparkar det lite en stund och sen är det lugnt flera timmar igen. Är det onormalt lite? Hur mycket känner/kände ni andra er bebis?
    Nej, jag känner inte heller min 10 ggr per timma. Det varierar mkt beroende på vad jag gör. Sitter jag still eller ligger ner så känns den ju mer och oftare. Jag rör mig mkt i jobbet och då har jag förstått det som att han vaggas till sömns.  Jag gick in i vecka 30 i går.  Sedan kan det väl vara så att bebisen sparkar innåt, vet inte om man känner lika mkt då.
  • carrro84

Jag tror inte alls att du behöver oroa dig! Alla bebisar har ju dessutom sin egen rytm. dessutom rör du mycket på dig och precis som Emma sa så vaggas dom ofta till sömns när du rör dig.
    Skulle inte du till BM snart?? Ta upp det med henne att du är orolig, annars kan du ju bara ringa till henne.

Jag har fått jätte svullna fötter och massa vätska i mina ben :( Börjar bli orolig för havandeskapsförgiftning.
    Känns som att jag har gått upp massor i vikt bara på ett par dagar, spänner massor över magen och sover ännu värre än vanligt :(  Så just nu känns det inte alls roligt att vara gravid faktiskt!

• Hoodoo
    Maria A 78 skrev 2010-10-05 17:48:16 följande:

Någon timme då och då har jag inte en lugn stund, vilket är väldigt jobbigt måste jag säga. Sen kommer ett par timmar av total stillhet. Då är de ännu jobbigare och jag försöker förtvivlat få igång dem där inne men som någon sa, de har sina dygns rytmer även om mina två inte verkar ha några alls just nu utan de kör igång när som helst och vägrar låta revben och allt annat där inne va för att sedan ligga stilla och låta mig oroa mig att något är fel pga allt jag läst att de rör sig hela tiden osv. men de är antagligen bara slutkörda av alla aktiviterter de redan utövat.

Innan kunde jag säga att 23.15 startar helvetet medan de frångått sina rutiner de sista dagarna och sover massvis på nätterna och inget nästan på dagen. Får hoppas de håller i sig till de kommer ut Skrattande

Testa och skriva upp några tidpunkter på dagen du känner dem, upprepa ett par dagar och se om du ser ett mönster. Om du inte känner något på en hel dag är de dags att oroa sig, försök peta och se om de händer något. Annars ring och be att få komma in, skulle jag gjort. Ibland vore den där avslyssnings apparaten "Angel sound"  praktiskt så man slipper tänka på de utan bara kan lyssna själv att de slår där inne!

Sedan beror de ju på var moderkakan sitter i jämförelse med var din sparkar och trycker mest. Kanske är de bara som så att du känner de inte för att den dämpar mycket.. Jag är itne läkare eller barnmorska men låter inte omöjligt. Av mina känner jag mest den enas sparkar och den andres armbågar som nästan trycker hål ut i friheten och moderkakorna sitter just där de borde kännas för den andre så jag tror på min teori.
  • Hoodoo
    carrro84 skrev 2010-10-05 18:39:34 följande:
    ...

Jag har fått jätte svullna fötter och massa vätska i mina ben :( Börjar bli orolig för havandeskapsförgiftning.
    Känns som att jag har gått upp massor i vikt bara på ett par dagar, spänner massor över magen och sover ännu värre än vanligt :(  Så just nu känns det inte alls roligt att vara gravid faktiskt!
    Välkommen i gänget Flört

Jag kan ha ett par skor om jag har tur, annars blir de ett par storlekar större tofflor (dvs min farsas). Och de är MED sånna där hemska stödstrumpor. Och de där gå upp snabbt, spänner över magen som jag antar är att huden brister och sedan att de svider och kliar(?) och sova illa. De blir mest troligt ännu värre, var lugn. 

Känner mig väldigt elak av att säga de men skönt att slippa va ensam med alla krämpor även om jag inte ens önskar min värsta fiende de här. Jag har inte alls lust att va gravid längre för nu räcker de verkligen och så vet man att de är flera veckor kvar egentligen! Och större ska man bli sägs de. I slutet ska man öka som mest. Kan de verkligen stämma.. går de bli större..? Känns otroligt!

Men inte långt kvar innan de kommer en (el två) som får en att glömma allt hemskt! HElt fantastiskt!

Hur är de med yrsel och blodtryck ?
    De är väl de andra symtomen som man ska va uppmärksam med om man misstänker havandeskapsf. ?
    Om de är långt till nästa kontroll så ring och be att få komma in och ta blodtrycket etc. De kan ju sköterskorna göra om inte din barnmorska har tid.
  • Hoodoo
    kristiejade skrev 2010-10-05 21:28:11 följande:
    Vilken tid blir det imorgon?
    Ska vi säga 17.00 vid Viskan eller ska vi byta ställe och tid för att vara lite rebelliska..

Vad säger ni andra?
  • carrro84
    Hoodoo skrev 2010-10-05 21:42:36 följande:
    Välkommen i gänget Flört

Jag kan ha ett par skor om jag har tur, annars blir de ett par storlekar större tofflor (dvs min farsas). Och de är MED sånna där hemska stödstrumpor. Och de där gå upp snabbt, spänner över magen som jag antar är att huden brister och sedan att de svider och kliar(?) och sova illa. De blir mest troligt ännu värre, var lugn. 

Känner mig väldigt elak av att säga de men skönt att slippa va ensam med alla krämpor även om jag inte ens önskar min värsta fiende de här. Jag har inte alls lust att va gravid längre för nu räcker de verkligen och så vet man att de är flera veckor kvar egentligen! Och större ska man bli sägs de. I slutet ska man öka som mest. Kan de verkligen stämma.. går de bli större..? Känns otroligt!

Men inte långt kvar innan de kommer en (el två) som får en att glömma allt hemskt! HElt fantastiskt!

Hur är de med yrsel och blodtryck ?
    De är väl de andra symtomen som man ska va uppmärksam med om man misstänker havandeskapsf. ?
    Om de är långt till nästa kontroll så ring och be att få komma in och ta blodtrycket etc. De kan ju sköterskorna göra om inte din barnmorska har tid.
    Men det känns skit att det ska komma när man är i vecka 28 =( Har legat med fötterna i högläge ganska mycket idag, det har hjälpt lite men har fortfarande lite svullnad kvar tänkte försöka sova med dom i högläge också så får jag se.
    Börjar ju inse att jag inte kommer att klara av att gå så mycket med hundarna nu iaf...
    Som det känns nu vill jag inte bli större men det lär ju inte hända...

Jag ska till BM nästa vecka, så jag tänkte ta det lungt och kolla om det blir lite bättre annars får jag ringa och kolla.
    Men jag får hjärtklappning ibland!!
    Och sover gör jag inget alls nu, ska jag inte kissa så kan jag inte andas eller så vaknar nån av hundarna och gör nåt... aaaggghh vill verkligen inte klaga men det känns piss just nu!
  • carrro84
    Hoodoo skrev 2010-10-05 21:44:36 följande:
    Ska vi säga 17.00 vid Viskan eller ska vi byta ställe och tid för att vara lite rebelliska..

Vad säger ni andra?
    Tycker ju att vi kan träffas där iaf så kan vi ju kolla imorgon om någon har nåt annat förslag.
Svar på tråden Bebisar i Borås höst/vinter 2010/2011