• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • hemljuvahem

När jag var liten kunde man köpa såndära mascara och göra lite slingor med.. och då var det typ lila, rosa och andra färgglada "barnfärger"

Killarna brukade få en färgklick med grönt eller orange hos frisören i luggen.. det satt några dagar och alla andra tyckte det var supercoolt ^^

Men jag vet inte om jag hade färgat med riktig toning eller hårfärg när barnen är så små.. det är väl ändå rätt starka kemikalier?

• Mälaröbo

Jag vet vad jag tycker hör till vuxenlivet och vad som hör till barnlivet. Alla håller inte med mig, men jag sätter gränserna utifrån mina åsikter och inte andras.
    Här blir det ingen hårfärg, smink, eller mobiltelefon förrän de växt till sig. Eller som lek hemma vilket jag tycker är ok.

• Waldo

Är dina barn 5 och 7 år?

Jaha..hmmm
    Min dotter var 13 när hon fick tillåtelse att färga håret första gången
    Det tyckte jag var en passande ålder.
    En tjej i tonåren. Det är dags för smink och så

Jag kanske är väldigt gammaldags, men varför?
    Tycker du det är snyggt när barnen springer omkring med rosa blått svart eller vad det nu är för färg?

• AnnaKanna
    Rhoda Horswunce skrev 2010-06-08 21:24:49 följande:
    Jag tänker precis tvärt om där. Om ditt barn säger "mamma, får jag färga håret", och du säger "nej, för du är så fin precis som du är", så ger du ju barnet uppfattningen att att "du" är det samma som "din kropp", att håret och själva barnet hänger ihop. Vad händer med självkänslan om man redan vid så tidig ålder lär barnet koppla ihop de två sakerna? Jag tror det gör betydligt mer skada än om man bara säger "ja, det får du" eller "nej, det får du inte".
    Jag hänger inte med i ditt resonemang. Hur menar du? Att kropp och "själ" inte ska höra ihop? På vilket sätt tillhör håret inte människan vid unga år? När tycker du i så fall att det är bra att få ihop det med att det egna "jaget" hör ihop med den kroppen jag bor i? Då menar jag i hänseende att färga håret.
  • I have a kid

Då jag var 7-8 år fick jag glatt nöja mig med karmell färg

FÖRSTA gången jag tonade håret  morrots rött då gick jag i  4an
     gjorde det utan Mammas tillåtesle   sen efter det blekte jag å färgade håret hej vilt!
     UTAN mammas tillåtelse!

Men Med min dotter kommer jag vara sträng inte förs en Hon är 13 får hon färga håret

• Anatha

Jag är helt chockad över att så många färgar håret på sina småbarn. Jag hade faktiskt ingen aning om att folk ens tänkte tanken. Duger inte barnen som de är?

• lillasötarara
    Utlandssvensk skrev 2010-06-09 12:39:38 följande:

Har ni tänkt pâ att anorexi och sânt ocksâ börjar allt tidigare i âldrarna...? Varför inte lâta barnen vara barn och visa dem hur fantastiskt vackra de är 'rent naturligt' (som jag skrev i mitt tidigare inlägg). Tycker det är sâ trâkigt (för barnen!) med föräldrar som inte tänker längre pâ vad det kan ha för konsekvenser att börja sâ tidigt med att 'förbättra' barnens utseende med smink, hârfärg osv.

håller helt med! varför ska man börja så tidigt med att göra sina små barn så utseendefixerade. lär dem att de duger precis som de är och behöver minsann inte färga håret, ta hål i öronen och sådant. Det kommer tillräckligt av det när de är äldre sedan. Herregud påminner mig om program som heter toddlers och tiaras. Där föräldrarna sätter sina små barn på skönhetstävlingar, sminkar barnen vuxet och annat som inte barn i den ålder ska vara. Det är sjukt, tycker jag!
  • Koloraturell

Eftersom toning gör underverk för håret och vårdar det så skulle i alla fall inte jag tycka att det var konstigt att barnet tonade håret. Att färga däremot är ju "dåligt" för håret och därför skulle färg få vänta tills barnet är tonåring och kan gå till en frisör och få det riktigt gjort första gången. 

• NoNoo
    Utlandssvensk skrev 2010-06-09 12:39:38 följande:

Har ni tänkt pâ att anorexi och sânt ocksâ börjar allt tidigare i âldrarna...? Varför inte lâta barnen vara barn och visa dem hur fantastiskt vackra de är 'rent naturligt' (som jag skrev i mitt tidigare inlägg). Tycker det är sâ trâkigt (för barnen!) med föräldrar som inte tänker längre pâ vad det kan ha för konsekvenser att börja sâ tidigt med att 'förbättra' barnens utseende med smink, hârfärg osv.

Håller helt med.
    Min ena dotter på 6 år som är halvasiat med mörkt rakt hår hade en period när hon absolut ville färga håret gult (blont) och locka det som Madicken.
    Jag tyckte det var beklämmande att hon inte kände sig nöjd med hur hon ser ut.
    Efter en hel del snack och förklaringar om fördelarna med olikheter så har hon nu lagt ner den önskan.
    Om hon däremot vill färga håret i tonåren för att få en annorlunda look så kommer det var helt ok med mig *tror jag*
    Norah 031126 & Noomi 031126
  • Karl Fazer
    Anatha skrev 2010-06-10 06:58:49 följande:
    Jag är helt chockad över att så många färgar håret på sina småbarn. Jag hade faktiskt ingen aning om att folk ens tänkte tanken. Duger inte barnen som de är?
    Håller med.
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?