• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • Pite

Tycker man gör som man vill i denna fråga, jag fick börja färga/tona mitt hår när jag var 9 .... min mamma har alltid propsat på att vi ska få exprimentera och hitta hos själva .... Det handlar mycket om att utvecklas och pröva sig fram, så jag tycker är man runt 8 så är det väll ingen stor grej om man vill tona håret lite, sen kan man ju som förälder väga för och nackdelar och man kan ju aktivt vara med och komprimissa om vad det blir för färg och så....

Det är min åsikt

• Phlippan87

jag var 8-9 när jag tonade håret första gången... absolut inget fel på min hårkvalitet i dagsläget. finns ju många toningar som bara sitter ett fåtal tvättar, så det skulle jag satsa på då

28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • SaramedM
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-08 12:46:01 följande:
    jag har nyligen färgat håret rosa på dottern som är 3 år. Det är sådan färg som går ur efter 8-10 tvättar. Den är inte stark som permanent hårfärg.

Jag tycker det bara är en kul grej och hon tyckte det blev jättefint. Nu är det inte så jätteskrikig rosa färg då hon har mörkblont hår från början.

Men varför inte liksom. vad är fel med det. det tvättas bort och är lite roligt.
    Vanligtvis brukar vi använda sprayfärg som går ur efter en tvätt. Men nu provade vi en som håller lite längre. Dock gör vi nog inte om det då färgen inte blir som den ska om man inte har jätteblont hår.
    du skämtar eller hur?

en 3 åring???
  • Prinsessan Zelda
    Jezamine skrev 2010-06-08 19:37:18 följande:
    Det är så man baxnar när man läser detta.När mina tjejer började högstadiet så tonade de första gången sitt hår.Skulle väl aldrig drömt om att sätta ens en toning i håret på en 3 åring som jag såg någon gjort.
    Hannah76 skrev 2010-06-08 19:50:21 följande:
    Varför vill man inte längre att barn ska vara barn?

Trodde det var föräldrars uppgift att sätta gränser oc låta barn ta ett steg i taget. Om man får göra allt när man är 6 år - vad har man då kvar sen?
    jag tycker det är jätteviktigt att barn får vara barn. att en tre åring får prova att färga sitt hår rosa för att hon är inne i en älska rosa period är väl om något barnsligt. Hon klär ju ut sig och har roligt. att inte få prova nya saker och ha kul låter mindre "barnsligt". Precis som min 5 åring fick låta håret växa långt för han ville prova det. och båda provar nagellack i diverse skrikiga hemska färger. Jag låter de få utvecklas och prova saker i sin egen takt. Däremot får de inte bestämma allt de vill. Men sånt som jag tycker är oskyldigt... varför inte liksom. vad är det som är hemskt med att klä ut sig. Min son har även fått ha klänning på sig när han ville prova det. Och mycket rosa och lila och blommigt. Nu vill han inte det längre dock...
  • Prinsessan Zelda
    SaramedM skrev 2010-06-09 09:23:14 följande:
    du skämtar eller hur?

en 3 åring???
    ehh. nej...
  • Prinsessan Zelda

är detta verkligen så himla farligt. det går ju bort efter några tvättar... ha ha. fattar inte att man tycker det är så hemskt. jag tycker inte det är vackert med dottern gör

Isabel med rosa hår

• SaramedM
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-09 09:40:35 följande:
    är detta verkligen så himla farligt. det går ju bort efter några tvättar... ha ha. fattar inte att man tycker det är så hemskt. jag tycker inte det är vackert med dottern gör

Isabel med rosa hår
    ja jag tycker det faktiskt
    Barn ska vara barn och inte miniatyer av vuxna
  • Prinsessan Zelda

alltså färgen är ju inte skadlig. den tvättas bort. en sån burk som man köper på tex punkt shop.

• Prinsessan Zelda
    SaramedM skrev 2010-06-09 09:41:17 följande:
    ja jag tycker det faktiskt
    Barn ska vara barn och inte miniatyer av vuxna
    men att ha rosa hår tycker jag är att vara barn om något...
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?