• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • Indianica
    I have a kid skrev 2010-06-10 02:46:49 följande:
    Då jag var 7-8 år fick jag glatt nöja mig med karmell färg

FÖRSTA gången jag tonade håret  morrots rött då gick jag i  4an
     gjorde det utan Mammas tillåtesle   sen efter det blekte jag å färgade håret hej vilt!
     UTAN mammas tillåtelse!

Men Med min dotter kommer jag vara sträng inte förs en Hon är 13 får hon färga håret
    Men karamellfärg är ju samma sak fast värre tycker jag. Mkt bättre med sprayfärg odyl.
  • Utlandssvensk
    NoNoo skrev 2010-06-10 10:28:39 följande:
    Håller helt med.
    Min ena dotter på 6 år som är halvasiat med mörkt rakt hår hade en period när hon absolut ville färga håret gult (blont) och locka det som Madicken.
    Jag tyckte det var beklämmande att hon inte kände sig nöjd med hur hon ser ut.
    Efter en hel del snack och förklaringar om fördelarna med olikheter så har hon nu lagt ner den önskan.
    Om hon däremot vill färga håret i tonåren för att få en annorlunda look så kommer det var helt ok med mig *tror jag*
    Norah 031126 & Noomi 031126
    Själv var jag jätteblond som liten och ville ha "lângt mörkt hâr som en spanjorska" (vi âkte en mycket till Spanien pâ den tiden och jag tyckte flamencodansöserna var sâ vackra..). Till slut köpte min mamma en peruk till mig sâ jag kunde 'klä ut mig till brunett' dâ och dâ... Tyckte det var toppen, fast jag var lite sur över att jag inte fick gâ till skolan i peruken....  
  • snillis

Jag tycker det är enormt "tacky" med barn som skall se ut som små vuxna. Billigt, vulgärt......
    Jag hade inte låtit mina barn färga håret när de är så små.

• susannemalmö
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:16:55 följande:
    Så ni tycker att jag inte alls ska lyssna på vad barnen vill?
    Då vill jag gärna ha argument till 7-8 åringen varför han inte får, som "alla andra" får.
    Många i hans skola färgar(tonar) håret framförallt nu till skolavslutningen...
    Men du, se det positivt. Det här är ju asbra träning inför när de är 13 och kommer hem och ber dig köpa ut vin eftersom alla andras föräldrar också gör det.
    Eller tycker du att man ska lyssna på vad barnen vill där med?
  • Utlandssvensk

TatooMamma:
    Självklart ska man lyssna pâ vad barnen vill! Därmed inte sagt att man ska göra som de vill...

Om du som mamma inte vet hur du ska kunna säga nej pâ ett bra sätt sâ är det som bäddat för problem framöver... Och även om "alla andra" (vilket jag inte tror pâ...) fâr ha färgat hâr (+ och det finnd en massa andra exempel pâ vad barn vill och som 'alla andra fâr', exempelvis smâsyskon, husdjur, utlandssemestrar, märkeskläder osv. osv.) sâ ska väl inte det avgöra vad dina barn fâr och inte fâr...??!! Hur säger du nej när det gäller andra saker??  

Blir faktiskt lite orolig när jag hör hur mânga föräldrar som inte vill/orkar/klarar att ta sitt ansvar som förälder... (inte riktat till dig personligen, för jag antar att du vill ha râd och tips eftersom du startade upp den här trâden och det är ju alltid nâgot positivt).

• NoNoo
    Utlandssvensk skrev 2010-06-10 12:28:19 följande:
    Själv var jag jätteblond som liten och ville ha "lângt mörkt hâr som en spanjorska" (vi âkte en mycket till Spanien pâ den tiden och jag tyckte flamencodansöserna var sâ vackra..). Till slut köpte min mamma en peruk till mig sâ jag kunde 'klä ut mig till brunett' dâ och dâ... Tyckte det var toppen, fast jag var lite sur över att jag inte fick gâ till skolan i peruken....  
    Mäh, att jag inte ens tänkte på det, peruk är ju perfekt. Börjar dottern tjata igen så får det bli en peruk. Tack för tipset
    Norah 031126 & Noomi 031126
  • Verkligen

Varför ska så små barn färga håret för? Det skulle inte jag tillåta, eller rättare sagt jag skulle inte uppmuntra sånt vid en så ung ålder.
    Som nån nämnde så finns det ju sprayfärg för hår och förr fanss det hårmascaror..
    Känns som att om man börjar låta dom färga håret så tidigt så är det att ta ytterligare ett stort kliv mot vuxenvärlden men i förtid.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • RiNan

Nu har jag inte läst hela tråden men reagerar på alla supermorsor.

Ts: Jag permanentade mitt hår första gången när jag var 7år. Färga fick jag inte göra förrän på högstadiet men min lillasyster som är 6år yngre fick färga när hon var 9 första gången. Ingen av oss har skadats för det och min mamma är ingen dålig mamma. Vi ville och efter diskussioner så fick vi det.

Vill du tona och du anser att dina barn är redo för det så gör det. Tiderna ser annorlunda ut idag. Själv sprang jag runt med mussepigg tröja och tygskor i 5:an medan dagens 5:or lever på ett helt annat sätt! Världen förändrats och även om man inte ska ryckas med totalt och låta ens barn sluta vara barn för tidigt tycker jag inte hårtoning inte gör något. Min dotter skulle nog få vänta några år till men det är min det.

• CeeJay

Jag skulle aldrig färga eller tona håret på mina barn i den åldern. Precis som att de inte heller får sminka sig. Här hemma kan jag max tänka mig att sätta in löshår med hårspännen om de ska klä ut sig och de får några svarta kajalprickar på näsan när det är påsk

TS - du skriver att du måste ha argument till barnen när de inte får göra nått som "alla andra får"? För det första får inte alla andra göra allt de kommer och ber om, högst 1 barn på 100 får göra det Som förälder tycker jag man är skyldig att ge sina barn ett mer nyanserat svar än bara nej - mitt spontana svar på frågan om hårfärgning är: Nej, du är för ung alt Nej, färga håret är någonting vuxna gör eller i alla fall större barn. Om barnet sen säger att "Pelle får ju göra det" skulle jag svara att andra regler gäller för andra barn och i vår familj utgår vi ifrån att hårfärgning görs på vuxna. Punkt!

Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?