• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • Lilly mama

En lite OT reflektion: Gud vad barn blir stora fort nu för tiden... Jag visste inte ens man kunde färga håret när jag var 7-8 år. Ändå hade jag ju sett min mamma göra det över badkaret, men kopplade inte att mitt hår också gick att färga... Kanske var jag lite efter, eller så var vi mer barnsliga då (i början av 80-talet, om nu någon undrade).

• sataya
    Lilly mama skrev 2010-06-08 12:34:18 följande:
    En lite OT reflektion: Gud vad barn blir stora fort nu för tiden... Jag visste inte ens man kunde färga håret när jag var 7-8 år. Ändå hade jag ju sett min mamma göra det över badkaret, men kopplade inte att mitt hår också gick att färga... Kanske var jag lite efter, eller så var vi mer barnsliga då (i början av 80-talet, om nu någon undrade).
    nej jag håller med dig.. barn blir för stora för fort nu...
    har bråkat lite lätt med maken om barn och mobil och då är vår dotter ändast 2½år! han tycker hon ska få tidigt typ 7-9år för hennes kusiner har fått nu (yngsta är 6) jag tycker det är hemskt! jag tycker då hon är 12-13 kan hon få en som hon har då hon går bort...
    och skulle det absolut behövas innan så har vi telefoner som hon kan låna!
  • Rhoda Horswunce

Jag tycker det är helt ok, jag. Fast jag tror inte jag gör den där kopplingen mellan utseende och personlighet som många andra gör. För mig är barnets hår bara en sak, precis som barnets tröja eller barnets skor är saker, och jag tycker inte att det spelar någon roll vad dessa saker har för färg, medan andra verkar se det som håret är en del av barnet (någon här över skrev att de tycker att det skickar signaler om att barnet har fel hårfärg. För mig är det lika dumt som säga att man inte kan köpa ett par röda byxor till ett barn som har bruna byxor på sig).

• DexX

JAg tonade håret första gången när jag gick i 2an på lågstadiet! och gjorde lite röda slingor i luggen redan när jag gick på dagis :P Om de är barnets val så tycker jag de är helt okej! men tänk på att om du tonar håret mörkt och pojken är blond så kommer de vara väldigt svårt/ta väldigt lång tid innan hans riktiga hårfärg kommer tillbaka!

• Prinsessan Zelda

jag har nyligen färgat håret rosa på dottern som är 3 år. Det är sådan färg som går ur efter 8-10 tvättar. Den är inte stark som permanent hårfärg.

Jag tycker det bara är en kul grej och hon tyckte det blev jättefint. Nu är det inte så jätteskrikig rosa färg då hon har mörkblont hår från början.

Men varför inte liksom. vad är fel med det. det tvättas bort och är lite roligt.
    Vanligtvis brukar vi använda sprayfärg som går ur efter en tvätt. Men nu provade vi en som håller lite längre. Dock gör vi nog inte om det då färgen inte blir som den ska om man inte har jätteblont hår.

• Prinsessan Zelda

skulle inte färga håret på barnen med permanent färg, jag bara säger det finns mellanting

• Boktokig

En vanlig hårtoning är väl ingenting! Det tvättas ju ur efter ett tag. Stora tjejen här hemma ville ha svart hår och det var väl lugnt. Hon fick sin hårtoning och tre veckor senare syntes inga spår av det. Låt barnen testa lite, det är väl bara en kul grej och inget som kommer sabotera deras självkänsla eller få dom att må dåligt.

• Ahdela

Skumtoning fungerar super, rinner inte och går ur efter några tvättar

• 010306

Kan tänka mej att när dem närmar sig högstadiet  att jag inte kan stoppa de  längre.. som tur är är mina döttrar nöjda med sin egen hårfärg & de hoppas jag att dem fortsätter att vara länge ( äldsta är snart 9 )

• Hyppolite

Permanent och färg?

Det är erbarmligt. Jag blir så förfärad över att det finns sådana här föräldrar.

Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?