• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • Hyppolite

Varför förstör du dina barn på det sättet TS?

• Jezamine
    Hyppolite skrev 2010-06-08 19:25:05 följande:

Permanent och färg?

Det är erbarmligt. Jag blir så förfärad över att det finns sådana här föräldrar.

Det är så man baxnar när man läser detta.När mina tjejer började högstadiet så tonade de första gången sitt hår.Skulle väl aldrig drömt om att sätta ens en toning i håret på en 3 åring som jag såg någon gjort.
    Avstängd tills vidare
  • anettef

Jag började färga mitt hår när jag var 9 år. Tycker det är helt okej om det är vad barnen vill. Nu var det inte så att min mamma gick med på att jag skulle få färga håret, utan det var min syster som brukade exprimentera med mitt hår och jag tyckte bara att det var skoj :)

• amalie79

Inte okej enligt mig, men var och en gör ju som de vill. Tidigast på högstadiet, tycker jag!

• Hannah76

Varför vill man inte längre att barn ska vara barn?

Trodde det var föräldrars uppgift att sätta gränser oc låta barn ta ett steg i taget. Om man får göra allt när man är 6 år - vad har man då kvar sen?

• AnnaKanna

Jag funderar mest över vilken självbild barn får när de så att säga "inte duger som de är"?

Allt har sin tid, vara barn har sin tid, att vara tonåring med vad allt det är innebär och sist men inte minst bli vuxen och ta ansvar för de egna val man gör. Vad är brådskan med att börja förändra utseendet på sina barn när de kan göra det själva, om de vill, när de är vuxna? De behöver mest av allt verkligen få bekräftat att de duger som de är och som de ser ut.

Fortsatt trevlig kväll ts och alla andra.

• Rhoda Horswunce
    AnnaKanna skrev 2010-06-08 20:56:42 följande:
    Jag funderar mest över vilken självbild barn får när de så att säga "inte duger som de är"?
    Jag tänker precis tvärt om där. Om ditt barn säger "mamma, får jag färga håret", och du säger "nej, för du är så fin precis som du är", så ger du ju barnet uppfattningen att att "du" är det samma som "din kropp", att håret och själva barnet hänger ihop. Vad händer med självkänslan om man redan vid så tidig ålder lär barnet koppla ihop de två sakerna? Jag tror det gör betydligt mer skada än om man bara säger "ja, det får du" eller "nej, det får du inte".
  • felia67

Tona håret - big deal det försvinner ju. Precis som barn tycker att det är roligt med prova olika kläder (mer eller mindre tokiga) kan de ju vilja prova lite färg på håret. Skulle vara roligt att höra vad ni tycker om hål i öronen, när är det lämpligt?

• sataya
    felia67 skrev 2010-06-08 21:27:39 följande:
    Tona håret - big deal det försvinner ju. Precis som barn tycker att det är roligt med prova olika kläder (mer eller mindre tokiga) kan de ju vilja prova lite färg på håret. Skulle vara roligt att höra vad ni tycker om hål i öronen, när är det lämpligt?
    jag tog hål i öronen vid 9års ålder då jag började färga håret med men jag har haft mycket besvär så mina barn kommer att få vänta...
  • Strumpan08

Maken började färga sitt hår regelbundet vid 12 år, efter över 10 år av färgande blev han tunnhårig vid 25. Och han känner fortfarande att hans hela identitet sitter i att hårfärgen. det tycker jag är lite sjukt, och jag tror det lätt blir så om man börjar färga och ha sig för tidigt. Barnen måste lära sig att såhär ser jag ut, jag duger fint såhär, sen om man kommit till den insikten och sen vill förändra sig och färga så är det en annan sak för man kommer förhoppningsvis ha insett att ens identitet inte hänger på färgen på håret (eller vad det nu kan handla om).

Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?