• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • 071001

Rosa hår är inte snyggt på nån!!

Dock ser jag ett annat ämne som dök upp här, nagellack. Får erkänna att jag ibland har låtit min 3-åring ha det. Maken blir sur för han ogillar det starkt men det har jag sagt ja till.

• Me o Mike
    071001 skrev 2010-06-09 10:02:22 följande:
    Rosa hår är inte snyggt på nån!!

Dock ser jag ett annat ämne som dök upp här, nagellack. Får erkänna att jag ibland har låtit min 3-åring ha det. Maken blir sur för han ogillar det starkt men det har jag sagt ja till.
    Ja det får mina barn också! Men det känns inte ens i närheten lika konstigt som att färga håret.
  • bolaboll

Håller med någon som skrev att man kan spara vissa saker tills dom blir lite äldre, så de har något kul kvar att exprimentera med och testa i början på tonåren, och livet ut med för den delen. I allafall när det gäller riktiga toningar och färger. Känns bara fel. Sådana som man kan spraya på för en dag skulle jag väl kunna gå med på.

• 071001

Då är jag inte den enda iaf Me o Mike, skönt att höra. Hål i öronen och hårfärg är det inte tal om.

• Me o Mike
    071001 skrev 2010-06-09 10:07:18 följande:
    Då är jag inte den enda iaf Me o Mike, skönt att höra. Hål i öronen och hårfärg är det inte tal om.
    Jag lät dom få lite färg på naglarna efter att dom hade fått det på dagis.
  • sataya

alltså jag var 14 då jag hade rosa hår, lila hår ja allt möjligt... och det var färg från blue fox och det gick inte bort efter några tvättar...

jag skulle inte vilja att mina barn färgade(tonade call it what you want) håret för det ser inte bra ut... jag ångrar att jag färgat mitt hår så mycket för jag kommer aldrig orka med att få tillbaka min färg utan nu sitter jag fast i att bleka det eller så för annars ser det så dassigt ut och jag vill inte att min dotter ska förstöra sitt hår så... och jag har både färgat, tonat, blekt ja allt man kan.. jag har även rakat av mig allt hår 2ggr pga för mycket färgning/toning som förstört håret...

• Indianica

Jag har funderat på det där. Jag tycker att alla barn har så himla fint hår naturligt, inga gråa strån där inte eller dassig färg Min dotter på 6, vill tona håret, det gör ju jag. Men hon är rågblond och kommer få fina blonda slingor i sommar, så det där med att tona och färga tycker jag bara är dumt, eftersom det är så starka kemikalier och en hjässa på 6 år är känslig fortfarande. Dessutom skulle jag tvingas färga brynen på henne också, eftersom hon har blonda bryn, vilket ser tokigt ut om man i övrigt har mörkt tonat hår.

Jag köper istället sådan sprayfärg och sprayar henne ibland med glitter eller färg. Nu använder jag själv också en slags inpackning med röd färg som jag ska testa på hennes hår vid skolavslutningen (Revlons). Hon är ju blond så det borde bara skifta i rött om hon tar den i håret. Går också bort med tvätten och känns som ett vettigt mellanting till riktig färg/toning.

Det finns en flicka i vårt grannskap som är 8 och har färgat håret sedan hon var typ 6. Jag förfasar mig varje morgon. Nu har hon dessutom två olika färger i håret och slingor,d et ser bara för mycket ut!!! Hon är naturligt blond och ser bara hemsk ut med sina mörka färger och hårda slingor.

• Indianica
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:16:55 följande:
    Herregud, jag gör det ju inte för att förstöra för barnen...

Som jag skrev så är det inte den vanliga permanentvätskan.

Så ni tycker att jag inte alls ska lyssna på vad barnen vill?
    Då vill jag gärna ha argument till 7-8 åringen varför han inte får, som "alla andra" får.
    Många i hans skola färgar(tonar) håret framförallt nu till skolavslutningen...
    Jag tycker det är okej att göra något extra till just skolavslutningen, men helst inget som sitter i permanent anser jag. Det finns många mellanting såsom skumtoning (sitter i 8-10 tvättar) färginpackning (tror jag, inte testat på ofärgat hår än) och färgspray. Jag ska själv fvörsöka få lite rött i dotterns hår och locka det till skolavslutningen. Jag låter henne inte ha nagellack varje dag så varför ska jag låta henne färga håret permanent, så tänker jag.

Mina argument till att inte använda vanlig färg är:

* Min dotter passar bäst i sitt naturliga barnblonda hår.
    * Färg sliter på håret och kan irritera hårbotten.
    * Många toningar är egentligen hårfärger och man får en ful utvöäxt och måste färga om ofta för att inte se för jäklig ut.
  • Milkina cerka
    071001 skrev 2010-06-09 10:07:18 följande:
    Definitivt inte den enda, här får 6åriga dottern ingetdera. Nagellack till kalas eller jul har hon haft, vill hon ha det nu till skolavslutningen så är det ok. med.
    Vill hon ha håretet ljusare fram i sommar så blir det med hjälp av solen o. citronsaft, inga kemikalier här.
    Oce Nas koji si na nebesima, da si sveti ime Tvoje da dodje carstvo Tvoje...
  • humilis
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:16:55 följande:
    Herregud, jag gör det ju inte för att förstöra för barnen...

Som jag skrev så är det inte den vanliga permanentvätskan.

Så ni tycker att jag inte alls ska lyssna på vad barnen vill?
    Då vill jag gärna ha argument till 7-8 åringen varför han inte får, som "alla andra" får.
    Många i hans skola färgar(tonar) håret framförallt nu till skolavslutningen...
    för att du är hans mamma och du bestämmer? Duger inte det som förklaring?
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?