• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • Thursday
    Strumpan08 skrev 2010-06-08 21:42:44 följande:
    Maken började färga sitt hår regelbundet vid 12 år, efter över 10 år av färgande blev han tunnhårig vid 25. Och han känner fortfarande att hans hela identitet sitter i att hårfärgen. det tycker jag är lite sjukt, och jag tror det lätt blir så om man börjar färga och ha sig för tidigt. Barnen måste lära sig att såhär ser jag ut, jag duger fint såhär, sen om man kommit till den insikten och sen vill förändra sig och färga så är det en annan sak för man kommer förhoppningsvis ha insett att ens identitet inte hänger på färgen på håret (eller vad det nu kan handla om).
    Äh, bullshit. Många i tråden försöker göra det till en fråga om självkänsla och kemikalier och gud vet allt, men det känns bara som kassa ursäkter för att få leka smakpoliser åt sina barn. Som någon annan skrev, om ungen vill ha en ful tröja på sig - ska den inte få det då? Jag upplever snarare att det är ett sånt otroligt curlande och skyddande och inbäddande i bomull. Nejnej, inte färgat hår, inte fula kläder, inte ditten, inte datten. Anpssa dig till mallen till döds, oavsett vad du själv vill eller inte. Själv tycker jag väl snarare att barn ska lära sig att det är helt okej att välja tokigt, att ha en ful tröja, att tona håret i en konstig färg. För mig som min sons förälder så är den typen av val oviktiga, min unge är min unge oavsett hur den ser ut. Mina föräldrar har aldrig censurerat min konstiga klädsmak genom åren (när det har handlat om smak och inte funktion) och jag har blivit en ytterst normal vuxen, med ett bra mycket sundare förhållande till yta än många andra.
  • BellaLoke

Tycker att tona hela håret på en såå pass litet barn känns kanske inte riktigt bra....Min dotter ville redan som 4-åring färha håret rosa o säger nu 7 år gammal att när hon blir stor ska hon göra som sin mamma o färga det brunt (e blond..)  Men faktiskt har hon redan tonat två röda slingor i sitt hår, för ca ett år sedan...detta hos en frisör!!!!!!......Dom hade aldrig färgat/tonat HELA för det kan skada deras hår så mkt....o inte skij för en 7-åring att behöva tona om håret var fjärde vecka.........För det tycker fan knappt jag att det e...;)
    ..Sen leva med utväxt känns inte heller så spännande kanske..?

Jag tycker man får göra precis vad man känner själv, det e ju ditt barn för fasen!!!! Jag vet att många tyckte det var fel när dottern fick slingor, men faktiskt skiter jag väl i det..Hon blev ÖVERlycklig...o nu, syns det inte ett spår av det!!!!....

Läste även om hål i öronen.....dottern har haft detta med, tog hål när hon var ca 4 år..men fick tyvärrr infektioner trots envist tvättande....men när hon fyller 8 vill hon ha det igen..nästan alla i klassen har ju dom där finfina hello-kitty örhängena......;)

• skoladan

Satte henna i håret på min dotter när hon var 3 kanske. Det gör väl inget om dom tycker det är roligt
    Hål i öronen görs på flickor runt hela världen redan när de är bebisar. Mina flickor fick hål i öronen när de var 3 månader. Aldrig några problem. De har otroligt bra läkkött vid späd ålder.

• Winglur

Jag hade absolut inte gjort det.
    Varken toning eller permanent!
    Som det känns nu (dottern är bara 16 mån) så kan jag tänka mig att första gången blir runt 13 års ålder, om hon verkligen vill det.
    Jag själv fick färga första gången när jag gick i 4an, minns inte hur gammal man är då?!
    Men det tycker jag är för tidigt.

Aldrig att jag skulle låta min 5åring färga håret. Aldrig aldrig! 

• Primrose

Jag tycker att man ska undvika att utsätta sina barn för kemikalier, så gott det går. Så jag tycker inte att det är ok att färga/tona håret i den åldern.

• andeta

Kanske slingor som går bort efter åtta tvättar eller vad det är. Jag var runt 13 när jag fick tona mitt hår första gången och det gick ut väldans fort.

• ugnspannkakan

jag tycker att barnen ska vara i elva-tolv årsåldern innan man färgar. slingning kanske i 10-årsåldern, sprayfärg kan man ha när de vill det.

• ugnspannkakan

sitter identiteten i håret är något fel! jag färgade håret rött när jag var tretton, som en kul grej! jag tycte iförsig det var snyggt men en kul engångsgrej.

• Hannah76

Barn ska absolut få exprimentera med sitt utseende och få uttrycka sig genom det. Men jag tycker det är min uppgift att se till att det sker i olika steg.
    Mina barn får välja sina kläder själva, och har gjort så sen de var väldigt små. De får bestämma själva vilka de frisyrer de ska ha, men jag drar gränsen vid att färga/permanenta håret. Det är något de får vänta med, se fram emot.

• Taurus

Jag tycker det är så barnsligt när folk slänger in kommentarer som 'varför förstör du dina barn' osv. En toning förstör knappast håret, och det går ut efter några tvättar. Varför göra en höna av en fjäder.

Men jag själv skulle inte låta min son göra något drastiskt mer än klippa sig innan han var 10.
    En 10 åring går på mellanstadiet och går mot tonåren, de vet lite mervad de vill och inte vill så det tycker jag är lagom. Fick själv mina hål i öronen när jag var 10 ;) Så inte innan dess.
    Men det är min åsikt, alla gör som de själva vill med sina barn.

Hår växer ut igen!!

Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?