• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • TattooMamma

Herregud, jag gör det ju inte för att förstöra för barnen...

Som jag skrev så är det inte den vanliga permanentvätskan.

Så ni tycker att jag inte alls ska lyssna på vad barnen vill?
    Då vill jag gärna ha argument till 7-8 åringen varför han inte får, som "alla andra" får.
    Många i hans skola färgar(tonar) håret framförallt nu till skolavslutningen...

• sataya

jag började färga håret då jag var typ 9 år eller så.. minns även en gång då jag gjorde det men då var jag nog 12 år och min syster som är 8år yngre såg detta och ville med.. mamma hade en mousse som skulle gå ur efter 3tvättar vilket det dock inte gjorde... syrran blev orange hårig och var det i något år...

men jag tycker inte man ska varken tona eller färga håret på sådana barn då kan man ta sprayfärg som går ut direkt då man tvättar håret om de ska ha till något speciellt tillfälle...

• 071001

Nej, man behöver inte säga ja till allt bara för att de vill. Min treåring sa igår att hon vill ha hål i öronen men inte får hon det ändå.

"Alla andra får", ja det är tungt, men nog kan du väl stå emot det?

• sataya
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:16:55 följande:

Då vill jag gärna ha argument till 7-8 åringen varför han inte får, som "alla andra" får.
    alla andra får ju inte det tycker jag är argument nog:)
  • Jezamine

Det är jag som förälder som bestämmer så enkelt är det.Det vet varje förälder med sunt förnuft.
    Att sedan många barn i skolan VILL färga.Det ger jag tusan i.
    Avstängd tills vidare
  • TattooMamma

Ok, jag håller med. '

Det blir ingen färg, toning för dem.
    De får hålla sig till spray färgen på mormors jobb.

Tack alla för era svar..

• Hannah76

Får barnen alltid allt de vill? Du är väl föräldern? Och föräldraskap går ut på att sätta gränser.
  • jenni82

det finns ju sån där sprayfärg som man alltid fick hos frisören när man var liten.
    kan du inte köra sån?

• Champagne

Det är på tok för ungt!  Bara för att ett barn är gammalt själv att be om det själv, så betyder det inte att barnet är moget för det. Om det så gäller mobiltelefon, toning av hår, borttagning av hår, piercing, vara ute hela natten eller handha sitt barnbidrag själv.

En förälder borde väl sätta gränser eller hur?

Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?