• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • Prinsessan Zelda
    Hannah76 skrev 2010-06-09 09:49:40 följande:
    Att  säga nej till att färga håret betyder inet att man  hindrar dem från att utvecklas och exprimentera. Gränser är inte skadligt för barn, tvärtom. Och jag drar mina gränser vid tex färga håret (mer än med tillfällig sprayfärg), ta hål i öronen osv. Men annars har vi rätt lika syn på det hela =)
    n
    jag håller helt med. gränser är väldigt viktigt för barn. och det är vi vuxna som sätter gränserna. sen sätter vi ju alla lite olika gränser såklart, utifrån vad vi själva tycker. 
    Jezamine skrev 2010-06-09 10:01:24 följande:
    Ni som tonar håret på små barn.Är det uppmärksamhet på er själva ni söker få genom barnen? Uppmärksamhet ni saknar men ej fått?
    Avstängd tills vidare
    nej. jag är en sån person som kräver väldigt lite uppmärksamhet faktiskt. Jag förstår inte varför man måste gå på personer bara för att man har olika uppfattning. Och låta så himla negativa och trista om allt.

Jag tycker faktiskt inte att det blev så fint med rosa i håret. ha ha. blir inte någon mer gång, förutom med spray då. Men det är ju just det, att man kan väl få prova saker, även om de är lite tokiga.
    det är ju skillnad med sånt som är permanent, som ta hål i öron, tatuera sig, permanent hårfärg, stympa könsorgan osv. Men allt är väl inte svart och vitt hela tiden? INte för mig i alla fall.  Jag försöker att inte döma andra så mycket. Tänk om alla skulle sluta vara så dömmande mot andra, då skulle det inte spela nån roll hur man såg ut...
  • Prinsessan Zelda
    humilis skrev 2010-06-09 11:18:10 följande:
    för att du är hans mamma och du bestämmer? Duger inte det som förklaring?
    det duger om man lever i en diktatur...
  • Prinsessan Zelda
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-09 11:19:36 följande:
    det duger om man lever i en diktatur...
    alltså det är självklart att det är den vuxna som bestämmer det mesta. men att säga att barn ska lyda bara för att man säger det... det ställer jag mig tveksam till. Jag vill inte att mina barn ska lära sig lyda utan att ifrågasätta. Jag vill de ska lära sig tänka efter själva och göra sina val efter eget huvud och inte andras. Sen så betyder inte det att de får göra allt vad de vill, men de får en förklaring och oftast kan de förstå det med.

det handlar inte bara om att sätta gränser, utan hur man gör det med..
  • StarkMamma

Min dotter som snart ska fylla 5 år gjorde hål i öronen förra året och färgade det för någon månad sedan. Färgen har nästan gått ur håret nu.

Snart gör vi nummer 6!
  • Alisa

Jag läste om en mamma som lät dottern färga håret som en mangafigur, typ lila, vilket var coolt. Men "vuxenfärger", lite brunare skulle jag inte färga min dotters hår förrän hon var så gammal att hon kunde göra det själv. Men köpa sprayfä'rger och skoja till det?

Vad jag försöker förmedla är nog att jag skulle hålla till en barnnivå, inte gå över i vuxenhet i så låg ålder. (men har svårt att riktigt sätta fingret på vad som är okej och varöfr... en känsla i magen bara)

• Utlandssvensk

Har ni tänkt pâ att anorexi och sânt ocksâ börjar allt tidigare i âldrarna...? Varför inte lâta barnen vara barn och visa dem hur fantastiskt vackra de är 'rent naturligt' (som jag skrev i mitt tidigare inlägg). Tycker det är sâ trâkigt (för barnen!) med föräldrar som inte tänker längre pâ vad det kan ha för konsekvenser att börja sâ tidigt med att 'förbättra' barnens utseende med smink, hârfärg osv.

• Jezamine
    Utlandssvensk skrev 2010-06-09 12:39:38 följande:

Har ni tänkt pâ att anorexi och sânt ocksâ börjar allt tidigare i âldrarna...? Varför inte lâta barnen vara barn och visa dem hur fantastiskt vackra de är 'rent naturligt' (som jag skrev i mitt tidigare inlägg). Tycker det är sâ trâkigt (för barnen!) med föräldrar som inte tänker längre pâ vad det kan ha för konsekvenser att börja sâ tidigt med att 'förbättra' barnens utseende med smink, hârfärg osv.

Mycket klokt skrivet.
    Avstängd tills vidare
  • Linduccia

ALLA hårfärgningsprodukter (toning, permanent färg, skumfärg) innehåller ett ämne som man kan reagerar allergiskt på. Det är inte förbjudet att använda i färg och det är väldigt få som reagerar på detta. Men om man reagerar då får man en kraftig reaktion. Om man gör det överkänslighetstest som alla hårfärgsproducenter rekommenderar att man ALLTID gör inför varje färgning så är det ofarligt. Men det är enligt EU's kosmetiksdirektiv ej lämpligt att färga hår på barn under 16 år dels på grund av den onödiga exponering av kemikalier och dels på grund av den etiska faktoren.

De frisörer som inte vet detta skulle jag aldrig sätta min fot hos, det är info som står på alla hårfärgningsprodukter, det finns INTE något hårfärgningsmedel på marknaden som inte har detta ämne i sig varken hos frisörer eller bland hemmafärgningar.

Låt barn var barn, tids nog blir de vuxna!

• Milkina cerka
    Utlandssvensk skrev 2010-06-09 12:39:38 följande:

Kan bara hålla med!
    Oce Nas koji si na nebesima, da si sveti ime Tvoje da dodje carstvo Tvoje...
  • Slagsmålsklubben

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att låta mina barn färga håret vid så tidig ålder...

Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?