• TattooMamma

Färga håret på 6-7 åring?

Vid vilken ålder är "lämpligt" att färga håret på barnen?

Min son på 7 (8 i sept) vill färga sitt hår, tona det tänker jag, inte färg.
    Och dottern 5 (6 i aug) vill oxå, men då hade jag tänkt slingor, toning där oxå.
    Sonen vill ju helst ha svart som Elvis Presley, men det går nog bort.

Vad tycker ni?
    Hur gamla ska de vara för att få färga alt tona håret??

Kram Jessica

• Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?
  • Prinsessan Zelda

att springa omrking med skrikigt rosa kläder med fjärilar och hjärtan på. att ha tex rosa hår. att ha blinkande skor på sig. att springa runt och busa. att inte bry sig om vad "alla andra" tycker. 

det tycker jag är att vara barn.

• stoltmamma88

Mina barn kommer aldrig få färga innan minst 12 år.
    Dom är bara barn dom behöver verkligen inte det

• SaramedM
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-09 09:41:24 följande:
    alltså färgen är ju inte skadlig. den tvättas bort. en sån burk som man köper på tex punkt shop.
    nyttiga ämnen innehåller den knappast
  • HelleGbg

Åh sikka gnällisar....vad gör det att färga hövvet rosa?????? shit..svenskar i ett nötskal..
    Prinsessan Zelda: bry dej inte vad andra skriver..det gnälls här på fl heeeela tiden om vad som är rätt eller fel.. ska nog måla dotterns tå naglar rosa sen hon är 15 mån.......

• Me o Mike
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-09 09:40:35 följande:
    är detta verkligen så himla farligt. det går ju bort efter några tvättar... ha ha. fattar inte att man tycker det är så hemskt. jag tycker inte det är vackert med dottern gör

Isabel med rosa hår
    Jaa! Det där ÄR hemskt!!!

När jag ser barn ute på gatan som har färgat hår blir jag helt stum!!

Min son som är 5,5 år vill också färga håret. Jag har då köpt sån där färgspray som går bort direkt när man tvättar. Skulle aldrig i mitt liv börja tona eller färga honom på riktigt.
  • Me o Mike
    Me o Mike skrev 2010-06-09 09:47:32 följande:
    Jaa! Det där ÄR hemskt!!!

När jag ser barn ute på gatan som har färgat hår blir jag helt stum!!

Min son som är 5,5 år vill också färga håret. Jag har då köpt sån där färgspray som går bort direkt när man tvättar. Skulle aldrig i mitt liv börja tona eller färga honom på riktigt.
    Men du har ju en jättesöt dotter!!
  • Hannah76
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-09 09:35:40 följande:
    Hannah76 skrev 2010-06-08 19:50:21 följande:
    Varför vill man inte längre att barn ska vara barn?

Trodde det var föräldrars uppgift att sätta gränser oc låta barn ta ett steg i taget. Om man får göra allt när man är 6 år - vad har man då kvar sen?
    jag tycker det är jätteviktigt att barn får vara barn. att en tre åring får prova att färga sitt hår rosa för att hon är inne i en älska rosa period är väl om något barnsligt. Hon klär ju ut sig och har roligt. att inte få prova nya saker och ha kul låter mindre "barnsligt". Precis som min 5 åring fick låta håret växa långt för han ville prova det. och båda provar nagellack i diverse skrikiga hemska färger. Jag låter de få utvecklas och prova saker i sin egen takt. Däremot får de inte bestämma allt de vill. Men sånt som jag tycker är oskyldigt... varför inte liksom. vad är det som är hemskt med att klä ut sig. Min son har även fått ha klänning på sig när han ville prova det. Och mycket rosa och lila och blommigt. Nu vill han inte det längre dock...
    Att  säga nej till att färga håret betyder inet att man  hindrar dem från att utvecklas och exprimentera. Gränser är inte skadligt för barn, tvärtom. Och jag drar mina gränser vid tex färga håret (mer än med tillfällig sprayfärg), ta hål i öronen osv. Men annars har vi rätt lika syn på det hela =)
    n
  • Utlandssvensk

Att TS sitter och fundera pâ toningar till sina barn tycker jag personligen är tragiskt. Ge dem hellre självförtroende och visa dem att 'de duger som de är'. Säg till dem hur fantastiskt vackra de är, med just deras ögon, kroppar, hâr eller vad det nu kan vara.

Tycker inte att barn ska färga hâret förrän de âtminstone kommit upp i tonâldern. Det är en period dâ det är 'naturligt' att experimentera. Fram tills dess sâ tycker jag faktiskt att det är föräldrarnas ansvar att tala om för barnen hur fantastiskt vackra de är som just de är!!! Alldeles naturligt vackra - de finaste som finns, som de är!!!

• Jezamine

Det är inte snyggt på en 3 åring.Låt dessa barn vara barn.Strumtsamma om barnet villha rosa el vad det nu är. Det är JAG SOM FÖRÄLDER SOM BESTÄMMER.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine

Ni som tonar håret på små barn.Är det uppmärksamhet på er själva ni söker få genom barnen? Uppmärksamhet ni saknar men ej fått?

Avstängd tills vidare
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?