• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • ELLEoClara

Är uppväxt i invandratätt område och TRIVDES, bodde där från 7 - 21 års ålder, min mamma bor fortfarande kvar.

Vi hade dock aldrig sådana problem som i rosengård eller rinkeby. 

• fenja

Jag är uppväxt i invandrartätt område och även sedan min familj flyttade därifrån så fortsatte jag att gå i en invandrartät skola.

Först i vuxen ålder flyttade jag därifrån helt & hållet. Och jag skulle aldrig flytta tillbaka.

Det är bara att inse att de flesta invandrartäta områden/skolor snabbt blir väldigt nergångna - allmänt stökiga, vanskötta, och med dåligt utvecklad svenska.

Om det beror på dålig integration, social stigmatisering, kulturella skillnader, eller att de flesta invandrare har hamnat i miljonprogrammet som inte höll särskilt hög kvalité ens från början - det vet jag inte.

Men jag flyttar aldrig tillbaka och jag vill inte att mina barn ska växa upp i den miljön.

Däremot vill jag gärna att de får vänner från andra etniciteter, för det berikar och skapar tolerans & förståelse.

• Joppis
    Stinky skrev 2010-06-10 09:28:50 följande:
    Att de inte stänger dagisgrindarna efter sig, är faktiskt ett stort irritationsmoment. Vad handlar det om, tro?!
    Ja, ärligt vet jag inte! Det är inget jag hittar på, men dom flesta "utomeuropiska" glömmer ALLTID att stänga den förbannade grinden, och det hjälper inte...Inte ens med stora skyltar "STÄNG GRINDEN"
  • Joppis
    Queenie70 skrev 2010-06-10 09:34:58 följande:
    Till största delen var väl att ta i? Menar du att de FLESTA invandrare inte har bilbarnstol eller stänger dagisgrinden? Sicket trams. Att det är en procentuellt högre andel är jag helt övertygad om. Men att säga till största delan är verkligen en grov överdrift.
    Det är inget trams i den omgivningen jag lever...  På det dagiset har jag sett att TVÅ bilar har bilbarnstol av typ 15. Hur ska man då gissa att det ser ut i övriga landet?
  • Maxipaxi
    Queenie70 skrev 2010-06-10 09:34:58 följande:
    Vilket alternativ röstade du på?
  • Queenie70

Fanns inget som passade mig. Jag bor i invandrartät STAD och trivs. Har bott i extremt invandrartätt område och trivdes inte särskilt bra. Massiva sociala problem.

• Anova

Jag har bott i en stockholmsk "invandrarförort" i över 20 år, nu bor jag i norrland och det kan komma gånger då jag längtar tillbaka riktigt mycket just pga stämningen i förorten. Vet inte om jag skulle vilja flytta tillbaka helt, men det beror nog mest på att jag inte vill bo i en förort eller större stad och inte pga "invandrare och problemen i dessa invandrarförorter".

• Maxipaxi
    Queenie70 skrev 2010-06-10 09:52:30 följande:
    Fanns inget som passade mig. Jag bor i invandrartät STAD och trivs. Har bott i extremt invandrartätt område och trivdes inte särskilt bra. Massiva sociala problem.
    Du glider undan...

Självklart är ditt alternativ det sista (enligt ditt resonemang). Vågar du inte stå för det?
  • aLttjolajban

vi bor i ett invandrartätt område.vi trivs,men inom några år flyttar vi nog härifrån.glaset rann över när sonen blev rånad !
    vi bor på en av de lugnaste gårdarna med toppenbra grannar av olika härkomstGlad
    men tar man hela området så är det sk getto
    på 80-talet fanns det knappt några med annan härkomst här,nu är det tvärtom istället

vi bodde i ca 2 1/2 år en stadsdel som heter Ryd,där sprängde de många bilar,slog sönder allt i sin väg,rån,misshandel var vardag där.så vi flyttade därifrån

• enlitenbitkaka

Har bott i ett av Göteborgs mest indvandrartäta områden och det var allt annat än trevligt. Kommer aldrig flytta till ett liknande ställe igen.

Nu när vi börjat kika efter hus är det i områden där det till största del bor svenskar. Vill inte att mina barn ska växa upp och prata med brytning....

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.