• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Stinky
    071001 skrev 2010-06-10 10:23:02 följande:
    Stinky, jag vet precis vad du menar!! Inte är det en vacker sk dialekt inte. Jag har klarat mig utan brytning och du kan inte ens gissa att jag spenderat 25 år i Tensta.
    Det är så lustigt, egentligen: den "äldre" generationen har klarat sig utmärkt ifrån denna s.k. "dialekt", medan våran MTV-generation mer än gärna anammar denna miserabla "svenska". 
  • Stinky
    Anova skrev 2010-06-10 10:28:52 följande:
    Om du nu har bott i Tensta i 25 år så bör du ju också veta att Tensta såg definitivt inte ut som Tensta gör idag för 25-30 år sedan. Jag kan inte erindra mig om att någon som jag känner som är svensk och som bott i västerort bröt särskilt mycket.
    Det är visserligen sant, men det är ändå anmärkningsvärt att svenska barn tar efter den s.k. Rinkeby-dialekten, då den inte är något att sträva efter.
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 10:20:10 följande:
    Ser ingenting fel med det, man gör det som är bäst för sina barn. Folk pratar om att man ska inbjuda sina barn i andra kulturer, uppmana till mångfald osv. Och det är jättefint men jag kan förhoppningsvis ge mina barn det utan att bo i ett invandrartätt område...

hur har du planerat att göra det?
    Jag är jätteglad att jag är uppväxt i förorten och skulle inte tveka att bo där om jag hade barn just pga de skäl du nämner. Hade jag vuxit upp t.ex. norrland hade jag inte haft samma chans.
  • Jessica85

Jag bor i ett invandrartätt område, men det finns även många svenska familjer här.
    Jag trivs kanonbra, många olika kulturer möts.
    Visst träffar man på idioter också, men det finns det överallt och inom alla kulturer!
    Det är mest på dagis man märker att det finns mycket invandrare, i en grupp på 15 barn så kanske fem är "svenska". Men som sagt, vi trivs mycket bra och ska flytta till radhus nu, fast inom området så att säga.

• 071001

Anova, såklart jag vet det! Vilket "bevisar" att det är värre nu i just den förorten iaf. Dock känner jag ett fåtal svenskar som faktist anammade en brytning redan då i unga år, 70-talister menar jag.

• enlitenbitkaka
    Anova skrev 2010-06-10 10:32:13 följande:
    hur har du planerat att göra det?
    Jag är jätteglad att jag är uppväxt i förorten och skulle inte tveka att bo där om jag hade barn just pga de skäl du nämner. Hade jag vuxit upp t.ex. norrland hade jag inte haft samma chans.
    Jag har vänner från andra kulturer, vi reser osv.
  • Vroooooom
    Stinky skrev 2010-06-10 10:20:03 följande:
    Det är så tragiskt att höra våra svenska barn bryta. De gör det mycket för att de vill vara en i "gänget" och så är det ju lite "coolt" med "tuffa typer".
    Själv tycker jag att Rinkeby-svenskan låter utvecklingsstört. I alla fall den sorten där det låter som att de stöter ut orden som en kort spya. Och det låter ännu mer stört när de svenska barnen talar så.
    Det blir ju lite så att man färgas av språket som pratas omkring en och det är ju inte alltid det är medvetet även om jag håller med dig om att man kanske överdriver en del för att vara "en i gänget".
    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Anova
    Stinky skrev 2010-06-10 10:31:48 följande:
    Det är visserligen sant, men det är ändå anmärkningsvärt att svenska barn tar efter den s.k. Rinkeby-dialekten, då den inte är något att sträva efter.
    Rinkebysvenskan (eller snarare miljonsvenskan) är en sociolekt, inte en dialekt. Och det är väl flera undergrupper till denna sociolekt, som är just kopplad till social grupptillhörighet, t.ex. vilket modersmål man har. Har en god vän som pratar "miljonsvenska" med viss finsk brytning (uppväxt  i just Rinkeby), det är inte mycket som skiljer hans språk från en person som är uppväxt i en mindre svensk stad och som har finska som modersmål. Sen vet jag inte om han verkligen ska jobba på att få bort det finska t.ex. betoning.

Visst är det för jäkligt då svenskar försöker efterlikna miljonsvenska, som om det vore något att sträva efter? Jag har mött sådana personer i norrland..
  • I Blackrose I
    chrissandra skrev 2010-06-10 08:51:28 följande:
    För att ta problemet på allvar, Var är deras föräldrar?
    Jag är inte synsk så jag har ingen aning var deras föräldrar är och det jag reagerar på är att nästan alla tycks sätta en liktecken mellan utlänningar och mellanöstern. Det ÄR det som stör mig.
    Sen håller jag med om att man ska ta hand om sina barn och inte låta dom vara ute sent på kvällarna. Min son får fortfarande inte va på gården ensam ( Snart 8år gammal ).
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • 071001

Anova, jag är också glad över min uppväxt i förorten. (Fick f ö en känsla av att du tvivlade på den med uttrycket "om du nu har bott där") Den var fantastisk på många sätt utöver det här med andra kulturer. Dock känner jag inte mig trygg där längre och kan således inte tänka mig att bo där.

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.