• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • I Blackrose I
    marilin skrev 2010-06-10 10:15:35 följande:
    Jag bor i Farsta som jag upplever som ganska invandrartätt fast det är ju inte som rinkeby. Trivs jättebra här i alla fall och har inga planer på att flytta.
    Farsta ÄR EN av stockholms bästa förorter. Älskar Farsta. Hänger där jämnt och har många vänner som bor/jobbar där. Farsta är väl knappast invandrartät område. Tror det var nåt på 20-22% utländsk härkomst som bor i Farsta.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Anova skrev 2010-06-10 10:39:25 följande:
    Rinkebysvenskan (eller snarare miljonsvenskan) är en sociolekt, inte en dialekt. Och det är väl flera undergrupper till denna sociolekt, som är just kopplad till social grupptillhörighet, t.ex. vilket modersmål man har. Har en god vän som pratar "miljonsvenska" med viss finsk brytning (uppväxt  i just Rinkeby), det är inte mycket som skiljer hans språk från en person som är uppväxt i en mindre svensk stad och som har finska som modersmål. Sen vet jag inte om han verkligen ska jobba på att få bort det finska t.ex. betoning.

Visst är det för jäkligt då svenskar försöker efterlikna miljonsvenska, som om det vore något att sträva efter? Jag har mött sådana personer i norrland..
    " Hey, brorsan ska vi ut med guzen ikväll? " Flört
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:33:16 följande:

Anova, såklart jag vet det! Vilket "bevisar" att det är värre nu i just den förorten iaf. Dock känner jag ett fåtal svenskar som faktist anammade en brytning redan då i unga år, 70-talister menar jag.

okej, jag känner 70-talister som bryter på sina modersmål jag också.. Men för det är de inte uppväxta i västort, de kan lika gärna vara uppvästa i Brattnicksele i Västerbotten.
    Gick du i Tensta Gymnasium? (jag gjorde det) Där tycker jag att det var lite folk som bröt i mitten av 90-talet..
    Men precis som jag skriver ovan så är "rinkebysvenskan" en sociolekt och inte en dialekt. Det är ju så att man tar intryck av sina vänner och pratar som de man umgås med, det förekommer över allt.
  • Rundabullar

I kommunen där jag bor bor över 40% invandrare. Jag trivs. Men det är många folk här, så den där "vi invandrare" "ni infödda"-känslan finns inte alls. 

Det hade varit kul att bo närmare "ortsbefolkningen", när man väljer att flytta utomlands så vill man ju gärna lära känna den kulturen, men vi prioriterade att bo nära jobbet och hade ingen tanke på var det bor andra invandrare när vi flyttade. 

• Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 10:34:49 följande:
    Jag har vänner från andra kulturer, vi reser osv.
    Går det verkligen att ersätta med att barnen på ett naturligt sätt möter andra kulturer i vardagen?
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-10 10:40:50 följande:
    Jag är inte synsk så jag har ingen aning var deras föräldrar är och det jag reagerar på är att nästan alla tycks sätta en liktecken mellan utlänningar och mellanöstern. Det ÄR det som stör mig.
    Sen håller jag med om att man ska ta hand om sina barn och inte låta dom vara ute sent på kvällarna. Min son får fortfarande inte va på gården ensam ( Snart 8år gammal ).
    Rör det sig om Nordiska invandare tror du? Eller Balter? Estland? Dom är nog i huvudsak från mellanöstern och Afrika...
  • 071001

Visst jag gick i Tensta Gymnasium, gick ut -93. Jag håller fortfarande med dig men det finns såklart undantag som alltid.

• Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:41:35 följande:
    Anova, jag är också glad över min uppväxt i förorten. (Fick f ö en känsla av att du tvivlade på den med uttrycket "om du nu har bott där") Den var fantastisk på många sätt utöver det här med andra kulturer. Dock känner jag inte mig trygg där längre och kan således inte tänka mig att bo där.
    Varför skulle jag tvivla att du bott där? Men konstigt nog har vi inte samma erfarenheter, men jag är ju inte uppväxt direkt i Tensta.
    Var bor du nu? (du behöver ju inte säga exakt, men typ av samhälle är jag mer ute efter).
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-10 10:49:44 följande:
    Rör det sig om Nordiska invandare tror du? Eller Balter? Estland? Dom är nog i huvudsak från mellanöstern och Afrika...
    För det första vilka är balter?! Obestämd

Sen för att vissa ska lära sig några nya ord förutom moske/al-jazeera m.m så:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=209034
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:50:20 följande:
    Visst jag gick i Tensta Gymnasium, gick ut -93. Jag håller fortfarande med dig men det finns såklart undantag som alltid.
    Okej, jag gick ut -97 så jag är något yngre. Det finns det undantag.. Men jag tycker inte att det är lika tydligt bland 70-talisterna som du gör.  
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.