• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • 071001

luscious, nej det är inte vidare kul om barnen ska anamma Rinkeby-svenskan .
    Var hos mina päron i i helgen, de bor kvar i Tensta, och där var en svensk tjej som lekte på gården och hon bröt otroligt mycket. Hon var kanske 8 år. Det är trist.
    Jag åker dock gärna tillbaka till min gamla förort och hälsar på, men bo där vill jag inte igen.

• marilin

Jag bor i Farsta som jag upplever som ganska invandrartätt fast det är ju inte som rinkeby. Trivs jättebra här i alla fall och har inga planer på att flytta.

• Joppis
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 10:08:24 följande:
    Har bott i ett av Göteborgs mest indvandrartäta områden och det var allt annat än trevligt. Kommer aldrig flytta till ett liknande ställe igen.

Nu när vi börjat kika efter hus är det i områden där det till största del bor svenskar. Vill inte att mina barn ska växa upp och prata med brytning....
    Vi har precis flyttat ifrån ett invandrartätt radhusområde, till ett "svenskare" radhusområde. Dock går barnen kvar på samma skola/dagis med mycket invandrarbarn. Vi har besämt oss för att vi vill byta "distrikt" fullständigt nu.
  • Stinky
    071001 skrev 2010-06-10 10:12:31 följande:
    luscious, nej det är inte vidare kul om barnen ska anamma Rinkeby-svenskan .
    Var hos mina päron i i helgen, de bor kvar i Tensta, och där var en svensk tjej som lekte på gården och hon bröt otroligt mycket. Hon var kanske 8 år. Det är trist.
    Jag åker dock gärna tillbaka till min gamla förort och hälsar på, men bo där vill jag inte igen.
    Det är så tragiskt att höra våra svenska barn bryta. De gör det mycket för att de vill vara en i "gänget" och så är det ju lite "coolt" med "tuffa typer".
    Själv tycker jag att Rinkeby-svenskan låter utvecklingsstört. I alla fall den sorten där det låter som att de stöter ut orden som en kort spya. Och det låter ännu mer stört när de svenska barnen talar så.
  • enlitenbitkaka
    Joppis skrev 2010-06-10 10:15:35 följande:
    Vi har precis flyttat ifrån ett invandrartätt radhusområde, till ett "svenskare" radhusområde. Dock går barnen kvar på samma skola/dagis med mycket invandrarbarn. Vi har besämt oss för att vi vill byta "distrikt" fullständigt nu.
    Ser ingenting fel med det, man gör det som är bäst för sina barn. Folk pratar om att man ska inbjuda sina barn i andra kulturer, uppmana till mångfald osv. Och det är jättefint men jag kan förhoppningsvis ge mina barn det utan att bo i ett invandrartätt område...
  • enlitenbitkaka
    Stinky skrev 2010-06-10 10:20:03 följande:
    Det är så tragiskt att höra våra svenska barn bryta. De gör det mycket för att de vill vara en i "gänget" och så är det ju lite "coolt" med "tuffa typer".
    Själv tycker jag att Rinkeby-svenskan låter utvecklingsstört. I alla fall den sorten där det låter som att de stöter ut orden som en kort spya. Och det låter ännu mer stört när de svenska barnen talar så.
    Då ska du hör hur stört det låter med Rinkebysvenska på Göterborgska...Ey manneeen, veeeentttaaa.....
  • 071001

Stinky, jag vet precis vad du menar!! Inte är det en vacker sk dialekt inte. Jag har klarat mig utan brytning och du kan inte ens gissa att jag spenderat 25 år i Tensta.

• Blind Urmakare

Fanns inget alternativ som passar mig. Jag har bott i en invandrartät förort men har flyttat. Inte för att jag vantrivdes utan för att kontraktet på andrahandslägenheten jag bodde i tog slut. Jag skulle kunna bo i en invandrartät förort om allt jag värderar att ha i mitt bostadsområde finns där. Det gäller dock för alla områden när jag tänker efter.

millus.se | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • 071001

luscious, säger det högt inne i mitt huvud och ler....manneeeen veeenttaaa...

• Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:23:02 följande:
    Stinky, jag vet precis vad du menar!! Inte är det en vacker sk dialekt inte. Jag har klarat mig utan brytning och du kan inte ens gissa att jag spenderat 25 år i Tensta.
    Om du nu har bott i Tensta i 25 år så bör du ju också veta att Tensta såg definitivt inte ut som Tensta gör idag för 25-30 år sedan. Jag kan inte erindra mig om att någon som jag känner som är svensk och som bott i västerort bröt särskilt mycket.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.