• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Nice Girl Wrong Place

Och ang att låta barnen få del av andra kulturer, så är vår familj svensk/brittisk/afrikansk/jamaicansk, vi andas multikultur!

Beautifully Human
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 11:10:31 följande:
    Anova, känner mig absolut säkrare i city, men ska jag ut och härja om natten tar jag alltid taxi hem var jag än bor.

Vad gäller det här med att låta sina barn ta del av andra kulturer så blir det ju lite snålt med det på fsk i city, men då får Siri vara med min mamma på fsk hon jobbar på i Tensta titt som tätt. Vi har dock fyra pedagoger på fsk som kommer från andra länder än Sverige.
    Alla är vi olka, jag går alltid, oavsett om jag ska gå hem från korgen här i norrland eller om jag ska ta mig hem från vänner i Husby (mina päron bor i Akalla). Det har jag alltid gjort , har aldrig varit rädd.

Det låter ju jättebra att Siri får vara med på en fsk i Tensta.. Jag tror att det är lärorikt för barn och vilka är inte mer mottagliga och minst dömande om inte barn. Min mamma jobbar också inom barnomsorgen, just nu i Bromsten. Hon är bsk, med specialkompentens i språkinlärning. Hon jobbar på dagis där merparten pratar arabiska (mamma kan inte ett smack arabiska). Jag kan förstå att många barn inom invandrarfamiljer inte lära sig svenska, speciellt då dagis kanske inte altid är ett alternativ som barnpassning (föräldrar eller släkten passar hellre barnen) och då blir språket lidande. Det är ju kulturellt betingat det här med tillsyn av barn. Och det är kanske där vi har problemet med "invandrarsvenskan" nu för tiden.
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-10 10:57:38 följande:
    Frågan Är väl VILKA hamnar i Rinkeby?  Sen så vill jag veta från och med när representerar Rinkeby 1,5miljoner människor?!
    Tror du att Rinkeby är enda förorten med dessa problem får du allt ta att öppna både dina ögon och öron!
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 11:18:22 följande:
    Varför ska mina vänner "föreläsa"? Vi besöker dem, de besöker oss. Vi lagar vår mat, bjuder på våra traditioner. De lagar sin mat, bjuder på sina traditioner.

Förstår inte roiktigt vart du vill komma; tror du på fullaste allvar att enbart de som växer upp i ex Rinkeby är de som känner andra kulturer?
    Men kommer det inte mer naturligt om dina barn får fira t.ex. persisk nyår tillsamans med andra persiska barn?

Jag tror att det blir mer naturligt om barnen får lära sin andra kulturer på dagis och i skolan. Det kan man t.ex. inte göra i norrlands inland då barngrupperna näran är helt kulturmässigt homogena.

Du får absolut tro på vilket sätt du vill.. Så länge du lär barnen att vettiga grundvärderingar.
  • I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-10 11:23:06 följande:
    Tror du att Rinkeby är enda förorten med dessa problem får du allt ta att öppna både dina ögon och öron!
    Mmmm och som jag sa tidigare så har JAG mer rätt att dra slutsatset att svenska högutbildade män är svin och vill andra illa än du som vill bunta ihop en hel jäkla massa länder i facket ( Brottslingar ). Det HAR ingenting med deras kultur och vart dom kommer ifrån att göra. Kan du förstå det nångång?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • enlitenbitkaka
    Anova skrev 2010-06-10 11:26:24 följande:
    Men kommer det inte mer naturligt om dina barn får fira t.ex. persisk nyår tillsamans med andra persiska barn?

Jag tror att det blir mer naturligt om barnen får lära sin andra kulturer på dagis och i skolan. Det kan man t.ex. inte göra i norrlands inland då barngrupperna näran är helt kulturmässigt homogena.

Du får absolut tro på vilket sätt du vill.. Så länge du lär barnen att vettiga grundvärderingar.
    Och jag tror att de får bäst relation till andra kulturer om de slipper tvingas in i den. Mina barn kommer få möta andra kulturer, de kommer få ta del av andra seder och traditioner. Jag tänker INTE flytta ut till Angered bara för att mina barn ska få fira persisk nyår på dagis. VI är svenskar, att få ta del av och lära sig om andra kulturer är en bonus. Inte alla har den bonusen eller föräldrar som ens bryr sig.
  • 071001

luscious, håller med dig i inlägg 216.

• Joppis
    Roze skrev 2010-06-10 11:28:13 följande:
    Mmmm och som jag sa tidigare så har JAG mer rätt att dra slutsatset att svenska högutbildade män är svin och vill andra illa än du som vill bunta ihop en hel jäkla massa länder i facket ( Brottslingar ). Det HAR ingenting med deras kultur och vart dom kommer ifrån att göra. Kan du förstå det nångång?
    Hahaha..."Så har JAG rätt...." Du är för rolig du

Ska samhället acceptera upploppen i Rinkeby, Rosengård m.m Skall föräldrarna inte ställas till svar för detta? Eller ska vi skattebetalare gladligen betala detta...år ut och år in.
  • I Blackrose I

EN FRÅGA? ÄR det någon som vet Varför man gjorde LÖRDAG till en helg-dag?!

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Joppis
    Roze skrev 2010-06-10 11:34:48 följande:
    EN FRÅGA? ÄR det någon som vet Varför man gjorde LÖRDAG till en helg-dag?!
    Du får skapa en egen tråd om det. Denna handlar om invandrartäta förorter!
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.