071001 skrev 2010-06-10 11:10:31 följande:
Anova, känner mig absolut säkrare i city, men ska jag ut och härja om natten tar jag alltid taxi hem var jag än bor.
Vad gäller det här med att låta sina barn ta del av andra kulturer så blir det ju lite snålt med det på fsk i city, men då får Siri vara med min mamma på fsk hon jobbar på i Tensta titt som tätt. Vi har dock fyra pedagoger på fsk som kommer från andra länder än Sverige.
Alla är vi olka, jag går alltid, oavsett om jag ska gå hem från korgen här i norrland eller om jag ska ta mig hem från vänner i Husby (mina päron bor i Akalla). Det har jag alltid gjort , har aldrig varit rädd.
Det låter ju jättebra att Siri får vara med på en fsk i Tensta.. Jag tror att det är lärorikt för barn och vilka är inte mer mottagliga och minst dömande om inte barn. Min mamma jobbar också inom barnomsorgen, just nu i Bromsten. Hon är bsk, med specialkompentens i språkinlärning. Hon jobbar på dagis där merparten pratar arabiska (mamma kan inte ett smack arabiska). Jag kan förstå att många barn inom invandrarfamiljer inte lära sig svenska, speciellt då dagis kanske inte altid är ett alternativ som barnpassning (föräldrar eller släkten passar hellre barnen) och då blir språket lidande. Det är ju kulturellt betingat det här med tillsyn av barn. Och det är kanske där vi har problemet med "invandrarsvenskan" nu för tiden.