Att bo i invandrartät förort.
Nya upplopp i invandrartät förort: www.expressen.se/Nyheter/1.2017498/brandattentat-mot-polisstation Vad säger ni, vill ni bo på en sån plats?
Nya upplopp i invandrartät förort: www.expressen.se/Nyheter/1.2017498/brandattentat-mot-polisstation Vad säger ni, vill ni bo på en sån plats?
Tja, nåt måste det ha att göra lite med land/kultur. Kan du förklara en sak för mig. (detta är helt sant, och du har hört det förr).
10 av 10 svenska familjer har barnstol i sina bilar.
8 av 10 invandrarfamiljer saknar bilbarnstol i sina bilar.
1 av 10 svenska barn under 12 år ser man ute i området där jag bor efter kl. 21
7 av 10 invandrarbarn under 12 år är fortfarande ute efter kl. 21 och även efter kl. 23.
Finns det en "naturlig" förklaring?
Just där har jag bott i hela min uppväxt. Det var ganska ensamt då jag var den enda i klassen som var(är) svensk. Flyttade dock från Rinkeby till Hallstavik där jag fick min första egna lägenhet och sen vidare till Åland för kärleken.
Jag är nyfiken på varför Lördagen blev helgdag. Jag trodde det var facket
Det är så jävla känsligt att tala om invandrare för folk är sjukt snabba med rasiststämpeln. (Jag tänker dock göra det ändå). MEN problemen i dessa områden kvarstår. Då kan man ju fråga sig varför. Kan man egentligen klandra någon för att dom inte vill bo där eller skaffar sig en tydlig uppfattning om invandrartäta områden och i och med det dom som bor där? Statistiken ljuger inte. Det bor mest invandrare där och det är bråkigare och mer kriminallitet än det är i andra områden. Vad beror det annars på om inte befolkningen som bor där?
Där jag växte upp fanns både svenskar, invandrare och andra generationens invandrare. Funkade hur bra som helst. Men när jag gick i högstadiet började det fler och fler invandrare i vår skola och det slutade med att man kallades för svennefitta eller svennehora bara man gick förbi någon i korridorerna. Det stör mig sjukt mycket! Ska man bli kallad för skällsord för att man är SVENSK i SVERIGE? Hur skulle reaktionerna vara om man kallade någon som gick förbi för turkfitta eller iranierhora? DÅ skulle det bli liv i luckan, det är INTE ok. Då är man självklart rasist. Men rasism åt andra hållet är ok eller? Att bo i ett land och gå runt och "spotta" på dess ursprungliga invånare är fan inte ok. Jag kan inte hjälpa att i dessa situationer tänka men flytta från Sverige då om det inte passar.
Men jag kan inte låta bli att undra var denna mentalitet kommer ifrån. Blir invandrarna verkligen så illa behandlade? För 14-15 år sen när jag gick i högstadiet var det ingen som tittade snett på någon för att den inte var svensk. Men det kom med åren tyvärr.
Handlar det om föräldrarnas inställning? Att dom egentligen är väldigt bittra att dom tvingats flytta till Sverige av olika anledningar? Sitter dom kanske vid matbordet hemma och snackar skit om Sverige? Barnen hör detta och tar med sig det ut i samhället. Blir dom illa behandlade? Kanske får dom inte jobb. Men många äldre anstränger sig inte ens för att lära sig svenska. Hur ska man då kunna jobba? Dom lever därmed på bidrag. Är det illa behandling? Finns något annat land som tar så bra hand om folk som har det dåligt ställt? Arbetslöshet gäller inte bara invandrare. Det finns många svenskar som heller inte kan få jobb. Som tvingas jobba för spottstyver. Är det mer "synd" om invandrarna? Har dom mer rätt till välbetalda jobb, även utan utbildning och behärskning av svenska språket?
Varifrån kommer inställningen till Sverige och svenskar? Är det en fråga om hönan och ägget? "Vi blir kallade kriminella/bråkiga så då blir vi det också". Eller kallas dom för kriminella/bråkiga för att dom är det? Jag undrar verkligen vad dessa ungdomar nu i Rinkeby tänker. Vad tänker dom MED? Är det ok att elda upp något som är till för barnen? Eller att överhuvudtaget tända eld på någon annans egendom. VAD är dom som gör att dom känner sig berättigade till detta? Jag fattar verkligen inte.
Drar absolut inte alla över en kam. Min bästa vän är muslim, min man är mulatt från USA, jag är själv andra generationens invandrare, jag har många vänner med ursprung från hela världen. Det är inte vad det här handlar om. Det handlar inte om ALLA invandrare.