• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • jaghopparhögt
    071001 skrev 2010-06-10 14:15:42 följande:
    Avium, det är helt galet det du skriver i ditt inlägg, att det var så för dig menar jag!
    Så är det för många som bor i förorten, rasismen mellan alla olika folkgrupper är väldigt stor där.
  • 071001

jaghopparhögt, jag har bott många år i förorten men inte blivit kallad för svennehora (vad jag vet), men det var på 90-talet. Tiderna förändras.

• jaghopparhögt
    071001 skrev 2010-06-10 14:23:41 följande:
    jaghopparhögt, jag har bott många år i förorten men inte blivit kallad för svennehora (vad jag vet), men det var på 90-talet. Tiderna förändras.
    Du kan inte ens jämföra stockholms förorterna på 90-talet med hur de är nu.
  • 071001

Nej, jag vet. Det är därför jag har svarat nej på frågan om jag vill bo i en. Mina päron är kvar så jag besöker dem och det räcker så .

• I Blackrose I
    Joppis skrev 2010-06-10 13:46:21 följande:
    Och...så i Iran är man inte rädda om sina barn, och man saknar dessutom sunt förnuft. Intressant.
    Du Är så himla jobbig. Så fort man tror att du ska förstå nåt så krossar du drömmen. HUR FAN fick du det till att i Iran så är man inte rädda om sina barn? NÄR infördes bilbarnstol i Sverige?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Finis
    071001 skrev 2010-06-10 14:15:42 följande:
    Avium, det är helt galet det du skriver i ditt inlägg, att det var så för dig menar jag!
    Visst var det så. Verkligen inte något jag är ensam om att upplevt tyvärr.
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 14:29:29 följande:
    Det här var mitten av 90-talet. Började nånstans då känns det som. Jag var riktigt antirasistisk på högstadiet. Men sakta men säkert ändrades ens inställning när man själv och vänner blev utsatta för mer och mer skit från invandrare. Skällsord, rån, misshandel, utfall.

I låg och mellanstadiet tänkte man inget negativt om det gick en invandrare i klassen. Snarare tvärt om. Man ville veta mer, få dom att känna sig välkomna, tyckte det var roligt. Berömde svenskan dom lärt sig under så kort tid. Osv. Men nånstans på vägen ändrades det. Fördärvligt att det blivit som det blivit.
    Vecka 22
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 13:06:51 följande:
    Utrednings- och statistikkontoret, USK, har svaret:

Farsta och Farsta Strand har båda ca 36-37% innevånare med utländsk bakgrund. Larsboda har 25% med utländsk bakgrund och Fagersjö har 48,5% med utländsk bakgrund.

Som utländsk bakgrund räknas alltså att du själv har invandrat eller har två föräldrar som har invandrat.

*en ungdom som har en pappa som som är född i Sverige av föräldrar som invandrade på 60/70-talet och vars mamma är invandrad till Sverige från pappans hemland räknas alltså INTE in i statistiken. Inte heller räknas ett barn till en svensk förälder och en utländsk förälder in. Detta kan "lura ögat" eftersom man kan tycka att man upplever att det är fler invandrare i ett område än vad statistiken säger*
    Ojdå, det har ökat ser jag. Inte för att jag har märkt nåt och jag är ganska ofta i Farsta men men....man ser väl det man VILL se. Dessutom är Farsta en populär område bland svenskar också. Där min vännina bor så är det bara hon och en annan utländsk familje resten är svenskar som bor i samma port.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • 071001

Avium, som svensk var man minoritet i Tensta rätt tidigt men det tänkte jag inte så mycket på då. Jag var så gammal som 18 när jag riktigt insåg att jag kom från nåt som var mindre värt i andras ögon. Killar på krogen som frågade var jag bodde och när svaret var Tensta gav de mig en ful min och vände på klacken.

• Joppis
    Roze skrev 2010-06-10 14:41:13 följande:
    Du Är så himla jobbig. Så fort man tror att du ska förstå nåt så krossar du drömmen. HUR FAN fick du det till att i Iran så är man inte rädda om sina barn? NÄR infördes bilbarnstol i Sverige?
    Det har väl inte med saken NÄR DET INFÖRDES... Det har med sunt förnuft att göra, viljan att skydda sitt barn! Precis som att det tillhör sunt förnuft att stänga DAGISGRINDEN efter sig!
  • jaghopparhögt
    Lilysmamma skrev 2010-06-10 14:41:45 följande:
    Visst var det så. Verkligen inte något jag är ensam om att upplevt tyvärr.
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 14:29:29 följande:
    Det här var mitten av 90-talet. Började nånstans då känns det som. Jag var riktigt antirasistisk på högstadiet. Men sakta men säkert ändrades ens inställning när man själv och vänner blev utsatta för mer och mer skit från invandrare. Skällsord, rån, misshandel, utfall.

I låg och mellanstadiet tänkte man inget negativt om det gick en invandrare i klassen. Snarare tvärt om. Man ville veta mer, få dom att känna sig välkomna, tyckte det var roligt. Berömde svenskan dom lärt sig under så kort tid. Osv. Men nånstans på vägen ändrades det. Fördärvligt att det blivit som det blivit.
    Fast antirasistisk är man väl alltid, det är väl bara det att man måste konstatera att rasismen har ökat rejält, och då kanske inte från det håll man vanligtvis pratar om.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.