• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-10 15:07:59 följande:
    Jodå...men barnen blev mest förvånade över att det just var 2 äldre damer... Fulla svenska män brukar pissa överallt... Men kärringarna kanske inte var nyktra iofs...
    Nej, svenska män är inte alls alltid fulla när de pissar överallt.
    Beautifully Human
  • Finis
    Joppis skrev 2010-06-10 15:04:53 följande:
    Är du kritiskt mot invandrningspolitiken blir du stämplad som rasist eller främlingsfientlig. I synnerhet när du nämner konsekvenserna av den (ex. Rinkeby)
    Men varför?!? Det är så irriterande. Statistiken säger väl allt? Eller tror dom att folk från stan/andra förorter åker till Rinkeby för att tända eld på polisstationer och skolor?

Man måste väl för fan kunna kritisera någonting som tydligt inte fungerar.
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 15:05:15 följande:
    Fast det är inte bara rasism mot svenskar, jag tycker det är rasism i princip mot alla folkgrupper. Alla verkar hata alla.
    Ja kanske är så. Men det är blivit så PK att prata om rasism mot invandrare men det nämns aldrig att det sker åt andra håller också.
    Vecka 22
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 15:12:33 följande:
    Nej, svenska män är inte alls alltid fulla när de pissar överallt.
    Undrar som svenska män oxå är överlägsna att skita i att sätta sina barn i en bilbarnstol?

Vad ska du skriva nu...om vad svenska män är över jävliga på? Det är som ett bollplank med dig... Det bara studsar tillbaka hela tiden

Måste vara jobbigt att köra "igelkottsförsvar" hela tiden.
  • fenja
    Roze skrev 2010-06-10 14:58:06 följande:
    Va f*n spelar det för roll om det ökar. Det viktigaste är att sveriges flykting/invandringspolitik suger nåt groooooooooooovt. Förstår du?
    Om den svenska invandringspolitiken "suger så grooooovt" - vad är det då som suger?!

Precisera gärna det, för det är rätt ofta man får höra argumentet att alla integrationsproblem och den sociala stigmatiseringen beror på att invandringspolitiken är så usel - men det är jävligt sällan man får höra VAD det är som är så uselt.

Så VAD är det som suger?!

- Tar vi emot för många? Vi kanske ska göra som Finland och bara ta emot en bråkdel varje år av vad vi gör idag?

- Bor det för många på samma ställe? Idag får de bosätta sig var de vill, och då hamnar de oftast där de har vänner/släktingar sedan tidigare. Vi kanske ska bestämma var varje nytillkommen invandrare får bo?

- Har de svårt att få den utbildning de behöver? Kanske räcker det inte att erbjuda SFI och möjligheter till att studera vidare i vår nuvarande skolorganisation. Vi kanske ska särbehandla mera och kvotera in invandrare på högskoleutbildningar?

Att det är svårt för invandrare att få jobb är ju tyvärr en verklighet - men det är något som det är svårt för staten att göra något åt. Det enda staten kan göra där är att se till att invandrare får så goda förutsättningar som möjligt för att söka arbete, dvs med bra språkkunskaper i svenska och möjligheter till en bra och efterfrågad utbildning.

Så jag skulle GÄRNA vilja få veta VAD det är som "suger så grooooovt"?!!!
  • jaghopparhögt
    Lilysmamma skrev 2010-06-10 15:12:43 följande:
    Fast det är inte bara rasism mot svenskar, jag tycker det är rasism i princip mot alla folkgrupper. Alla verkar hata alla.
    Ja kanske är så. Men det är blivit så PK att prata om rasism mot invandrare men det nämns aldrig att det sker åt andra håller också.
    När jag bodde i ett miljonprogram utanför Uppsala för några år sedan så bodde jag i ett ganska okej hus där det bodde mest araber. Kände några som var trevliga men visst fanns det även de som jag visste ogillade mig för att jag var svensk, men när det flyttade in en afrikansk familj så blev det helt sjukt. Aldrig sett så öppen rasism och ett sådant rent hat tidigare. Till och med mot barnen. Jag förstår att det är mycket våld i förorterna nu när det bevisligen finns ett sådant hat mot andra folkgrupper.
  • Nice Girl Wrong Place

Jag brukade gilla sådana här diskussioner, som handlar om invandring, integration och samhällsproblem, men numer är de så fruktansvärt löjliga, osakliga, ointelligenta, ostimulerande och inskränkta.

Folk sitter fast i sitt gamla stinkande perspektiv och vägrar, eller kanske helt enkelt inte förmår att tänka längre, jag vet inte vilket av ovanstående det kan vara.

Många har endast sett saker ur ett svenskt perspektiv, såklart det är det enda man förmår sig göra då.
    Jag har bott kring och med invandrare större delen av mitt liv och aldrig blivit kallad svennehora eller liknande.
    Och om ni tror att främlingsfientlighet mellan svenskar och invandrare inte finns så har ni riktigt fel.
    Skillnaden är att den främlingsfientligheten ter sig annorlunda, svenskar gillar som regel inte att stå på gatan och skrika saker, det sker mer på smyg, hemma runt bordet, på fikarasten, vid anställningsintervjuer, på bussen osv, kanske är det en förhoppning att det inte ska synas, inte ska märkas, men nog fan märks det.

Har inget mer att säga för jag kan redan nu förutspå hur den här diskussionen kommer fortlöpa och jag tänker inte ge mig in i den.

Beautifully Human
  • Joppis
    Men varför?!? Det är så irriterande. Statistiken säger väl allt? Eller tror dom att folk från stan/andra förorter åker till Rinkeby för att tända eld på polisstationer och skolor?

Man måste väl för fan kunna kritisera någonting som tydligt inte fungerar.
    Efter att hört dom barn/ungdomar som var inblandade i dom senaste upploppen i Rinkeby imorse tappade jag hoppet att deras föräldrar ens känner något som helst ansvar för sina barn. Och det har inte ett skit med utanförskap och ekonomi att göra... Det är ett socialt beteende som är helt oaaceptabelt. Man borde ge hela jävla området utegångsförbud efter kl. 18.00. Slå en järnring runt hela bygget så kanske dom lär sig. Dessutom skall varenda förälder till dessa barn betala varje krona i självrisk på allt som blivit förstört!
  • ViceGuy
    Det beror på att svenskens absolut största rädsla här i livet när det gäller sociala relationer, är att bli kallad rasist. Det är därför vi alltid börjar våra meningar med "Jag är inte rasist.. men.." varje gång vi ska kritisera nåt som är icke-fungerande när det gäller invandrings-politik. Varför vet ja inte då det sällan har något med raser att göra överhuvudtaget.

Nån gång i historien tappade svensken både ryggraden och bollarna. Ordet "Politiskt Korrekt" letade sig in i vårat DNA på nåt vis.
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 15:18:04 följande:
    Jag brukade gilla sådana här diskussioner, som handlar om invandring, integration och samhällsproblem, men numer är de så fruktansvärt löjliga, osakliga, ointelligenta, ostimulerande och inskränkta.

Folk sitter fast i sitt gamla stinkande perspektiv och vägrar, eller kanske helt enkelt inte förmår att tänka längre, jag vet inte vilket av ovanstående det kan vara.

Många har endast sett saker ur ett svenskt perspektiv, såklart det är det enda man förmår sig göra då.
    Jag har bott kring och med invandrare större delen av mitt liv och aldrig blivit kallad svennehora eller liknande.
    Och om ni tror att främlingsfientlighet mellan svenskar och invandrare inte finns så har ni riktigt fel.
    Skillnaden är att den främlingsfientligheten ter sig annorlunda, svenskar gillar som regel inte att stå på gatan och skrika saker, det sker mer på smyg, hemma runt bordet, på fikarasten, vid anställningsintervjuer, på bussen osv, kanske är det en förhoppning att det inte ska synas, inte ska märkas, men nog fan märks det.

Har inget mer att säga för jag kan redan nu förutspå hur den här diskussionen kommer fortlöpa och jag tänker inte ge mig in i den.
    Ja, att svenskar sitter i smyg blir billigare för samhället. Andra är ju ist ute och bränner bilar m.m, kastar sten och kostar samhället an jävla massa skattepengar.
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-06-10 15:14:54 följande:
    Undrar som svenska män oxå är överlägsna att skita i att sätta sina barn i en bilbarnstol?

Vad ska du skriva nu...om vad svenska män är över jävliga på? Det är som ett bollplank med dig... Det bara studsar tillbaka hela tiden

Måste vara jobbigt att köra "igelkottsförsvar" hela tiden.
    Jag vet inte om du inte vill eller om du inte kan förstå vad man försöker säga ibland.
    Om du någon gång tog dig tiden att läsa inlägg som är längre än 5 rader så skulle du se att jag kör med ganska mycket annat än igelkottförsvar.

Vad är din poäng med dina inlägg?
    Var finns dina argument?
    Vad exakt är det du vill förmedla?
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.