• Quirall

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!!

Är en tjej på 30 som nyligen fått det efterlängtade plusset på stickan, jag är med i en del trådar redan, men känner att jag vill ha en tråd med folk i mer liknande situation som mig. Vi fick plus på fjärde försöket och nu väntar vi såå på att magen skall växa, konstiga cravings skall komma och allt vad en graviditet innebär, sitter just nu och mår lite illa och försöker påminna mig själv om att det är det jag har väntat på hehe

Hoppas det finns fler som vill vara med i den här tråden!

Gravid BF-Lista Baby

Quirall BF 5/3 -11

• Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011
  • Rynna
    Quirall skrev 2010-07-04 19:26:45 följande:
    Välkommen Daniela!

Har varit och berättat för mina föräldrar nu, det blev lite gråtkalas och mamma sprang och letade fram en 36-år gammal namnbok Men inte sjutton känns det mer verkligt för det, vet inte vad som skall till för att jag verkligen skall tro på det hela! Blir väl i mars när barnet tittar ut
    Åh, den boken lär ju innehålla guldkorn!
    Pojknamn har vi redan bestämt, även om jag kan känna mig tveksam till vårt val ibland. Flicknamn har vi 100st på förslag.

Vi ska berätta för mannens föräldrar på fredag och för mina om ett par veckor när vi passerar dem på semestern. Då kanske det kommer kännas lite mer verkligt.
  • Quirall
    Rynna skrev 2010-07-04 19:34:55 följande:
    Åh, den boken lär ju innehålla guldkorn!
    Pojknamn har vi redan bestämt, även om jag kan känna mig tveksam till vårt val ibland. Flicknamn har vi 100st på förslag.

Vi ska berätta för mannens föräldrar på fredag och för mina om ett par veckor när vi passerar dem på semestern. Då kanske det kommer kännas lite mer verkligt.
    Ja det var många fina namn där, vi har också redan bestämt pojknamn, jag bestämde mig för det namnet för över tio år sedan och otroligt nog heter min sambo det i andra namn och var helt med på det, men ibland kan jag precis som du känna mig lite osäker på det, finns ju så många andra fina också, men är nog bra att ha några i "reserv" är ju inte säkert namnet man väljer passar på barnet som kommer, mina föräldrar hade tillexempel ett helt annat namn på mig ända tills jag kom ut, för då passade det bara inte. Flicknamn är svårare, men som tur är har man ju många månader kvar att bestämma sig på :)
  • Niiskuneiti
    lier1979 skrev 2010-07-01 17:43:05 följande:
    Varför ska dom kolla hjärtat lite extra, hoppas att det går bra att jag frågar! Jag har själv ett medfött hjärtfel som jag har opererat för två år sedan så det är något jag också kommer vilja göra.

Har nu varit på UL och såg en 2,4 cm stor böna med ett pickande hjärta, sprattlade lite! Sååå häftigt att se!
    Har också berättat för dom blivande morföräldrarna och det blev lite gråtkalas, dom blev jätteglada när jag visade bilden från UL :o)
    Pga att vi har det i familjen, dock inte jag själv. Men om du är hjärtsjuk löper du något högre risk att få ett barn med hjärtfel och om jag vore du skulle jag insistera på att de håller extra koll. Jag gör det även om det inte är jag eller pappan som har hjärtfel. Extra ultrljud känns också som en trygg metod för barnet (så länge det bara är nåt enstaka extra). Till skillnad från andra tester som kan göras, som ex fostrevattensprov som ökar risken för missfall. Men det är alltså inte aktuellt då det handlar om hjärtfel.
  • lier1979

Det finns egentligen inget vetenskapligt som visar att hjärtfel är ärftligt, snarare att det kan orsakas av yttre faktorer så som rökning tex. Ses också oftare hos barn med kromosomfel. Men det är klart, lite orolig är man ju... Tur att dom är så duktiga att åtgärda medfödda hjärtfel! Hög överlevnadsstatistik!

• Tussebus

Hej!

Är i vecka 7 nu. Är 30+. När började ni märka av er mage? Jag märkte den direkt. Inte så att jag har nån bebismage, bara en bullmage som jag inte haft nånsin i mitt liv. Alla shorts skär in i midjan och jag har nog bara ett par jeans som jag kan ha...  Har ingen lust att köpa nya kläder än, magen har ju inte ens börjat växa på allvar...

Får se vad de säger på VUL på fredag. Borde väl ringa till MVC och boka inskrivningstid också...

• Rynna
    Tussebus skrev 2010-07-05 10:20:44 följande:
    Hej!

Är i vecka 7 nu. Är 30+. När började ni märka av er mage? Jag märkte den direkt. Inte så att jag har nån bebismage, bara en bullmage som jag inte haft nånsin i mitt liv. Alla shorts skär in i midjan och jag har nog bara ett par jeans som jag kan ha...  Har ingen lust att köpa nya kläder än, magen har ju inte ens börjat växa på allvar...

Får se vad de säger på VUL på fredag. Borde väl ringa till MVC och boka inskrivningstid också...
    Jag är bara i v6, har inte märk min mage alls ännu. Förra gången vill jag mena att den började märkas i v19 kanske, men jag kunde fortfarande ha mina vanliga jeans nästan utan problem i v21.. Jobbigt att behöva köpa nya kläder redan nu. Men obehagligt om det skär in, det kanske räcker med något nytt sommarplagg?
    Var och varför ska du göra VUL om du inte är inskriven på MVC? 
  • Quirall
    Tussebus skrev 2010-07-05 10:20:44 följande:
    Hej!

Jag är i v. 5+1 och min mage har varit jättesvullen i över en vecka nu, speciellt på kvällen, jag kan inte ha några byxor alls längre, men vill som du inte köpa något nytt nu, vill ju hellre vänta och köpa mammakläder längre fram, men kjolar med resor i midjan och leggings är min räddning nu
  • TowaLowa

Hej!

Jag är 32 år nu och kommer vara 33 år när jag får knytte om allt går vägen. Är i vecka 10 nu och har inskrivning om två veckor, ska bli spännande!!! Vi har inte berättat för våra föräldrar/syskon ännu utan gör det efter inskrivningen. Men har berättat för två kompisar, visste ju inte riktigt hur allt funkade å så med inskrivning osv och så känner jag att jag vill ha nån att kunna prata med om något skulle hända.

• Quirall

I morgon skall jag på hälsosamtal, sambon frågade om han hade något där å göra för då ville han gärna vara med, men han var lite rädd att han skulle få sitta kvar i väntrummet, men det är väl klart han får vara med in va? även om det kanske inte kommer handla så värst mycket om honom. jag tänker att det kan vara bra att han är med så att det kanske börjar kännas lite mera verkligt för honom, och sen kan det ju vara bra att han får höra hälsoråden från någon annan än bara mig, han tycker inte man skall överdriva sånt där :/

Hur har ni gjort? har era partners varit med på hälsosamtalet?

• Rynna
    Quirall skrev 2010-07-06 11:50:13 följande:
    I morgon skall jag på hälsosamtal, sambon frågade om han hade något där å göra för då ville han gärna vara med, men han var lite rädd att han skulle få sitta kvar i väntrummet, men det är väl klart han får vara med in va? även om det kanske inte kommer handla så värst mycket om honom. jag tänker att det kan vara bra att han är med så att det kanske börjar kännas lite mera verkligt för honom, och sen kan det ju vara bra att han får höra hälsoråden från någon annan än bara mig, han tycker inte man skall överdriva sånt där :/

Hur har ni gjort? har era partners varit med på hälsosamtalet?
    Min man var med förra gången på inskrivningen, men då gjorde vi vul också så då var det ju spännande värre!
    Dock var det bra att han var med och lyssnade på vad som skulle hända och kunde berätta att jag visst blivit vaccinerad mot influensan (vilket jag totalt hade glömt bort fast det hände 2v tidigare...)
    Han känner sig nog mer involverad om han är med. Då kan han ju fråga om grunden till hälsoråden också, så kanske de känns vettigare.
Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011