• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • Sharleene
    LjubaviMoja skrev 2010-09-06 23:34:46 följande:
    Det är ändå lite taskigt att det är så själv gick jag aldrig på gymnasiet som ts, pluggar nu till usk men ts kan inte bli usk för att ha fått IG i eng och matte varför kan inte hennes år på högstadiet räknas så som mina har gjort?
    Var just det där jag undrade över också förut.
    Nu läste jag till usk på komvux allt som krävdes då var att jag hade godkänt i grundskolan, medans går man i gymnasiet och läser omvårdnad så läser man tydligen andra ämnen också som matte etc, och även dessa ska vara gjorda och godkända för att ha fått kvalifikationen att få jobba som usk..
  • LjubaviMoja
    Sharleene skrev 2010-09-06 23:43:48 följande:
    Var just det där jag undrade över också förut.
    Nu läste jag till usk på komvux allt som krävdes då var att jag hade godkänt i grundskolan, medans går man i gymnasiet och läser omvårdnad så läser man tydligen andra ämnen också som matte etc, och även dessa ska vara gjorda och godkända för att ha fått kvalifikationen att få jobba som usk..
    Ja jag fattar inte det där alls faktikst hur tänker dom där egentligen? Rätt orättvist.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Sharleene
    LjubaviMoja skrev 2010-09-06 23:44:48 följande:
    Ja jag fattar inte det där alls faktikst hur tänker dom där egentligen? Rätt orättvist.
    ja det är orättvist faktiskt, låter ju mer som utfyllnadskurser detta med engelska, matte etc för själva omvårdnadskurserna är ju tillsammans på ca 18 månader. Och dessa ämnen som basämnena från gymnasiet är ju inget de frågar om direkt på arbetsintrevjuen weird
  • LjubaviMoja
    Sharleene skrev 2010-09-06 23:46:39 följande:
    ja det är orättvist faktiskt, låter ju mer som utfyllnadskurser detta med engelska, matte etc för själva omvårdnadskurserna är ju tillsammans på ca 18 månader. Och dessa ämnen som basämnena från gymnasiet är ju inget de frågar om direkt på arbetsintrevjuen weird
    Ja precis så tänker jag också.
  • Jossan90
    LjubaviMoja skrev 2010-09-06 23:37:45 följande:
    Måste bara säga att det finns ändå hopp för dig att bli anställd känner många som inte ens gick klart sin utbildning men blivit anställda. Men matte och eng borde du jo kunna plugga in.
    ja jag har blivit anställd som usk nu. Ja jag vet att jag kan plugga upp dem men just nu känns det onödigt och jag har ingen större lust just nu
  • kimsi
    Jossan90 skrev 2010-09-07 02:09:29 följande:
    ja jag har blivit anställd som usk nu. Ja jag vet att jag kan plugga upp dem men just nu känns det onödigt och jag har ingen större lust just nu
    Har du kollat så att din lön är som de andra som är anställda som usk? Vet en tjej som hade ig i religion (hon gick gymnasiet för många år sedan) och även om hon fick anställning som usk så fick hon lägre lön pga ofullständigt betyg.
  • AnnaVe
    LjubaviMoja skrev 2010-09-06 23:34:46 följande:
    Det är ändå lite taskigt att det är så själv gick jag aldrig på gymnasiet som ts, pluggar nu till usk men ts kan inte bli usk för att ha fått IG i eng och matte varför kan inte hennes år på högstadiet räknas så som mina har gjort?
    TS har inte gått klar en gymnasiutbildning som i hennes fall var omvårdansprogrammet.
  • AnnaVe
    Sharleene skrev 2010-09-06 23:46:39 följande:
    Det är en gymnasieutbildning och de är på 3 år och innehåller andra saker än bara omv. ämmnen. Frisörer läser inte bara frisörämnen...
  • LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-07 11:13:31 följande:
    Det är en gymnasieutbildning och de är på 3 år och innehåller andra saker än bara omv. ämmnen. Frisörer läser inte bara frisörämnen...
    Hon säger jo själv att hon klarat omvårdnadsämnen.
  • AnnaVe
    LjubaviMoja skrev 2010-09-07 12:22:21 följande:
    Hon säger jo själv att hon klarat omvårdnadsämnen.
    Men en gymnasiutbildning innehåller inte bara omvårdansdämnen utan kärnmnen som matte och eng, vilket ts hade IG i.
Svar på tråden Undersköterska