• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • pixietails

TS: Vad är det du har IG i om jag får fråga?

• AnnaVe

saarvitossan: På vilket sätt har ts bredare kompetens än andra komvuxstudenter,när hn har ign i de andra kurserna?

• Mallory

Haha vilket liv det blev!

Första dagen i skolan fick vi se certifikatet som vi ska få om vi blir godkända i alla ämnen. Det har dom gjort ganska nyligen vad jag förstår kanske bara i skaraborg? Det hade dom gjort endast för att det är svårt att veta vilka som har kompetensen eller inte.

Och varför skulle ts vara bättre utbildad än en som läser komvux delen? Vi läser exakt samma ämnen, och dessutom får iaf vi andra inriktningar att välja mellan än de som går på gymnasiet, här o krokarna iaf.

Och en som har gymnasie sen innan och läser detta måste väl ändå vara likvärdigt eller??

Föresten tycker jag alla borde införa ett bevis på att man klarat de ämnena man behöver klara...så det så!

• kimsi
    saarvitossan skrev 2010-09-06 17:32:28 följande:
    Men kära nån surmular, ts har ju faktiskt bredare kompetens än komvuxutbildade, eftersom hon läst fler ämnen än vårdämnen.
    Hmm ja en sanning med vissa skuggor kanske. Många som läser på komvux har ju faktiskt redan sin gymnasiekompetens.

Godkänd i kärnämnen + samtliga kurser på omvårdnadsprogrammet tycker jag (och min kommun) är en självklarhet iaf.
  • Vi 2 blir 3
    kimsi skrev 2010-09-06 20:33:21 följande:
    Godkänd i kärnämnen + samtliga kurser på omvårdnadsprogrammet tycker jag (och min kommun) är en självklarhet iaf.
    Ja våran också, både landsting och kommun.

(Sen för att ens få en anställning idag oavsett yrkeskategori så är de ju i de flestafall minimumkrav på en gymnasieutbildning.)
  • Jossan90
    pixietails skrev 2010-09-06 17:38:12 följande:
    TS: Vad är det du har IG i om jag får fråga?
    eng och matte :(:(
  • AnnaVe

Eng och matte är kärnämnen på gymnasiet vilket innebär att du INTE slutfört din gymnasieutbildning och egentligen inte borde anställas som usk.

• Mallory

Men jossan, iof så har du ju ändå blitt anställt, men kan du inte läsa dem ämnena på distans o försöka få g? Kanske tenta av dem?? Behöver kanske inte stressa med dem men dom är ju ändå ganska bra att ha!

• LjubaviMoja
    AnnaVe skrev 2010-09-06 22:28:26 följande:
    Eng och matte är kärnämnen på gymnasiet vilket innebär att du INTE slutfört din gymnasieutbildning och egentligen inte borde anställas som usk.
    Det är ändå lite taskigt att det är så själv gick jag aldrig på gymnasiet som ts, pluggar nu till usk men ts kan inte bli usk för att ha fått IG i eng och matte varför kan inte hennes år på högstadiet räknas så som mina har gjort?
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • LjubaviMoja

Måste bara säga att det finns ändå hopp för dig att bli anställd känner många som inte ens gick klart sin utbildning men blivit anställda. Men matte och eng borde du jo kunna plugga in.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
Svar på tråden Undersköterska