när är man mullig?
Hur ska man veta om man är smal, mullig eller tjock?
Var är mullighetsgränsen?
Jag brukar alltid säga att jag är tjock, men i andras ögon så är jag kanske inte det?
Hur ska man veta om man är smal, mullig eller tjock?
Var är mullighetsgränsen?
Jag brukar alltid säga att jag är tjock, men i andras ögon så är jag kanske inte det?
Nån som vill räkna så kan ni göra det här:
www.bmidirekt.se/
Ursul; Nej, det är faktiskt som jag skrev:
BMI Weight Status
Below 18.5 Underweight
18.5 ? 24.9 Normal
25.0 ? 29.9 Overweight
30.0 and Above Obese
Tja, jag vet inte heller om jag gillar BMI, min bror är jättesmal och skulle definitivt behöva gå upp några kilo eller skaffa mera muskler, och han är helt normalviktig (BMI 19 tror jag) enligt BMI-skalan. Jag är i övre änden, runt 23 tror jag. Men, oavsett om man gillar det eller inte så är det ett vetenskapligt mått framtagit för hur många kilon som passar till en viss längd, och så vida man inte är jättejätte vältränad (muskler väger mycket men man är inte tjock för det), så är det vad som kan anses som "idealet". Sen om man inte gillar det kan man ju strunta i det, huvudsaken är att man själv mår bra!
Det är ju faktiskt så att enligt undersökningar så är en stor del av befolkningen överviktig, och då är det väl just BMI-måttet man använder? Det sägs ju att vi blir större hela tiden (inte bara tjockare, längre också) och storleksmåtten i kläderna justerades ju uppåt för en kort tid sedan. Det tyder väl på en allmän acceptans mot lite större människor och det är väl bra? Sedan att det rent vetenskapligt är mest hälsosamt med en vikt som motsvarar 18-25 i BMI, det är väl en annan sak.
Sen finns det en annan regel som är lite lättare; eftersom det är magfettet som är det farliga så spelar det inte så stor roll om man har lite fett på te.x lår och höfter, men av läkare rekommenderas att man som kvinna inte har ett midjemått på över 90 cm, och som man inte över 100 cm.
Enligt alla BMI-tabeller och sådant är jag helt "normalviktig". Däremot tycks min mage inte ha fattat det utan allt verkar ha samlats där av någon outgrundlag anledning. Jag menar muskler kan jag leta länge efter, fett hittar jag så snart jag tittar på magen. Det känns så hemskt för jag vill träna, komma i form och gå ner 5-10 kilo eller i alla fall ersätta det otränade med muskler. Hemskt för att jag klagar då det finns de som har det mycket värre menar jag, måste kännas tungt för överviktiga att höra sådana som jag snacka om viktnedgång när jag inte behöver
Förstår ni vart jag vill komma. Alltså jag ser mig själv som felviktig eftersom allt sitter på magen och min kondis är obefintlig. Jag vill alltså för välmåendet väga lite mindre och inte för att siffrorna säger det.
legewiel: så overweight betyder mullig för din del eller? FÖr min del betyder det tjock. Det jag menade var att det är skillnad på tjock och mullig.
Sen finns det även en annan aspekt att ta hänsyn till förrutom muskelmassa, nämligen benmassa, alla har inte lika stor benmassa och det är yttreliggare en anledning till att BMI endast är generell och inte vetenskapligt vedertagen
seroc: Du är troligtvis mullig i mina ögon, trots att du är normalviktig. Inget ont menat
BMI kan man inte lita på tycker jag. Visst, det kan väl vara lite hjälp kankse men enligt BMI skulle jag behöva gå ner 20 kilo för att kalla mig smal...och då skulle jag se asrolig ut!
Overwight är för övrigt överviktig, och behöver INTE betyda tjock. Jahg är överviktig men fan inte tjock, utan mullig
giz
O jag behöver runt 46 upptill för att få plats med melonerna...
Även om jag runt midjan kan ha 42/44.....
Lola Jämtland:
Mäh, inte behöver man vara pinnsmal för att inte klassas som överviktig enligt BMI.
Däremot så är ju BMI bara en fingervisning, som stämmer olika bra för olika personer. Man får ju kombinera det med mått och allt möjligt för att få en bra uppskattning av hur man ligger till. Inte minst känna efter hur man mår, tycker jag.
Jaja, ville bara invända mot det kategoriska uttalandet om pinnsmalhet.
Dino: Det är sant, men jag tycker att man kan vara mullig utan att vara överviktig, det är det jag menade. *sorry*