• Glass

när är man mullig?

Hur ska man veta om man är smal, mullig eller tjock?

Var är mullighetsgränsen?

Jag brukar alltid säga att jag är tjock, men i andras ögon så är jag kanske inte det?

• Svar på tråden när är man mullig?
  • Lola Jämtland

Danbala

Allt hänger ju på vad man definierar som pinnsmal...likaså hur man definierar mullighet/överviktighet och tjock......

• Danbala

Jo, givetvis. Men skulle man kalla mig pinnsmal skulle man nog behöva nya glasögon, och mitt BMI ligger under 22.

• fipa2

jag är 165cm lång och 56kilo tung. och jag tycker jag är tjock när jag ser mig i spegeln. skulle jag gå upp 5 kilo vore jag ett jävla äckligt fetto. när man är kort ser man genast fet ut bara man gå upp ett kilo.

däremot kan man vara 170/65 och ändå vara smal.

man kan också vara 180/55 och se fullständigt frisk och välmående ut, och inte alls spinkig.

generellt skulle jag säga att 70-80 kilo på en normallängd kvinna är tjock.
    100 kilo uppåt är fet

mullig är bara en synonym för fet tycker jag egentligen.

och jag vet, man kan inte stirra sig blind på BMI, så såna kommentarer behöver jag inte, men det är ändå ett relativt bra sätt att komma fram till vare sig nån är tjock eller smal.

• MallaMojs

Jag tycker att jag är mullig...men folk säger alltid att jag inte är det! Väger 80+ och är 174 cm. Har dock varit nere under 70 och vänt, så jag både ser och känner skillnaden.

Jag tror absolut att det beror på VAR det sitter,å så konsistensen. Nu sitter det mycket koncentrerat runt magen på mig *suck* men annars tror jag att jag har "bra proportioner", som det så fint heter...lika knubbig överallt med andra ord, så folk upplever inte mig som tjock eller mullig! Hmm, svamligt värre

• Lola Jämtland

Danbala

Blev tvungen att kika o för mig är du väldigt smal! Men fint smal. För man kan ju vara fult smal oxå......

Om jag tar min syrra som exempel så är hon 154 lång o väger 47 kilo...hon är pinnsmal o har inte alls fin kropp tycker jag.....

• Esterella

Jag tror man känner själv om man är mullig eller ej, mitt bmi ligger på det normala, precis så att det inte går över till överviktig, 24,4.
    Jag drar 38 i kläder och är rätt så mullig på magen, har grov benstomme och ingen platt rumpa.
    Jag vill gå ner i vikt men inte över hela kroppen utan bara på magen, den är grymt ful, har iofs nyss fått tvillingar ( 4 Månader) men jag var inte smal innan heller.

• Dino78

Fipa2 - Då är jag alltså ett jävla fetto Jag är 160 och väger 68 kg Hmm, måste ta tag i nån form av bantning snart mä'rker jag

• fipa2

min syster är 155/42 och hon har jätte fin kropp

• fipa2

nä dino jag sa att jag själv vore ett jävla fetto om jag gick upp 5 kilo... det är så individuellt

• Danbala

Lola Jämtland:
    Mjo, det är ju det där med var på kroppen saker hamnar... Jag har grymt tjocka ben t.ex,(fotboll och ridning sätter sina spår) och en välstoppad rumpa, men ser nästan mager ut runt nyckelben/hals, sådär (så när jag vägde 84 brukade folk gissa på 70-trakten eftersom de mest såg det översta av mig, liksom)...

Men pinnsmal kan man sannerligen inte säga, i alla fall i min hjärna innebär det en definitiv tendens till att man saknar former.

Så, det där med mullig/tjock/fet-distinktionerna, i mina ögon, beror mycket på vilket intryck man ger. Eller, ja, "fet" skulle jag nog bara använda för att beskriva någon som är _kraftigt_ överviktig. Sådär så att man tänker "Ajajaj, de där knäna håller inte länge till", typ. "Tjock" skulle jag nog inte tänka förrän man har svårt att platsa t.ex. i en vanlig buss- eller biografstol. Fast å andra sidan, om en sådan person ser frisk, glad, pigg ut och rör sig utan problem och har bra kondition, så minskar "tjock"-intrycket...

Och mullig kan vara alltifrån bara att en del av en är lite tjock upp till att det börjar se lite ohälsosamt ut. Allt beror på intrycken man får av personen som helhet.

Svar på tråden när är man mullig?