• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Smurry
    körsbärspajen skrev 2012-04-17 20:00:57 följande:
    Tänk på att det bara behövs en bra spermie för att lyckas
    Men har hört många som haft problem med spermier där de inte gör ordentliga utredningar på detta så har ni pengar och råd vänd er privat istället. Fertilitetscentrum i Göteborg är jätteduktiga på detta område och har hjälpt många från Linköping som blivit felbehandlade där 

Som det verkar nu blir han ordentligt utredd, De tog massa blodprover på honom när vi var där! Hon pratade även om ett kromosonprov när vi var där men jag minns inte om hon sa att det skulle göras senare om resultatet fortfarande var så dåligt i höst, eller om vi tog det nu!

Pengar är nog inte ett problem, men vi har nog nästan bestämt att vänta tills provsvar nr 2. Vi vill förändra vår livsstil,(Motion, kost, Stress)  först och främst och se om vi kan lösa det genom det! Tror ni det kommer fungera? Vet ni om vikt kan påverka spermier? Ingen av oss är överviktig, Men min man har kanske lagt på sig lite sista tiden, (extrem stress) Men om han blir av med de där få extra kilona tror ni det kan bli bättre??

Och en sista fråga....:) Jag ska upp på 3 mensdagen och ta tester, Jag gjorde en gynundersökning när vi var där! och allt såg bra ut! Men tror ni att det finns en risk för att det ändå kan vara nåt fel på mig? Jag har regelbunden mens (kommer till och med samma tid oftast) Har 14 dagar mellan ägglossning och mens.

Tack för all hjälp ni har gett hittils och tack för att ni tar er tid!       

• Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-18 08:52:21 följande:
    Pengar är nog inte ett problem, men vi har nog nästan bestämt att vänta tills provsvar nr 2. Vi vill förändra vår livsstil,(Motion, kost, Stress)  först och främst och se om vi kan lösa det genom det! Tror ni det kommer fungera? Vet ni om vikt kan påverka spermier? Ingen av oss är överviktig, Men min man har kanske lagt på sig lite sista tiden, (extrem stress) Men om han blir av med de där få extra kilona tror ni det kan bli bättre??

Och en sista fråga....:) Jag ska upp på 3 mensdagen och ta tester, Jag gjorde en gynundersökning när vi var där! och allt såg bra ut! Men tror ni att det finns en risk för att det ändå kan vara nåt fel på mig? Jag har regelbunden mens (kommer till och med samma tid oftast) Har 14 dagar mellan ägglossning och mens.

Tack för all hjälp ni har gett hittils och tack för att ni tar er tid!       

Kosttillskott såsom riktigt höga doser folsyra och zink i kombination har också i vetenskapliga studier visat sig förbättra spermieproduktionen både i antal och kvalitet. Sen är det naturligtvis alltid bra att leva sunt, träna, äta nyttigt, utesluta tobak och alkohol och så vidare. Men man får ju inte glömma bort att leva heller.

Jag och min man är oförklarligt barnlösa sedan sex år, läkarna hittar inga fel varken vid fertilitets- eller missfallsutredningen. Trots detta lyckas vi inte. De senaste åren har vi gjort uppemot 15 inseminationer, två hela IVF-behandlingar och tre FET (totalt med sju "perfekta" embryon). Så tyvärr kan det vara något fel även om allt ser bra ut.

Men de allra flesta lyckas förr eller senare med IVF. Och även vi hoppas såklart, så håll tummarna för oss vid ÄP och ET nästa vecka!
  • Smurry

haha ja det flesta råden känns ju mer som ett bra sätt att leva på! Jag funderar även på att skicka maken på akupunktur! Det ska tydligen även det hjälpa!
    Sen tror jag att det är viktigt för oss som par att se till att vi mår bra under hela den här proccesen och nu tills nästa testrunda i augusti släpper det här och lever för stunden!

Vad jobbigt för er :( Men skumt att man inte kan se något! Oj vad spännande! Jag håller tummarna för er och hoppas det bara går positivt! Hur gamla är ni?? Ni bodde i stockholm?

har ni gjort alla era på rmc?

Hur har ni blivit behandlade där? Jag fick ett dåligt intryck, läkaren var så osympatisk! Kändes som hon bara rabblade info som vi inte kunde få och sen ville bli av med oss :(

• Hjärtefröjd

Vi är 33, bor i Sthlm och har gjort alla våra försök på RMC.

Jag skulle ljuga om jag sa att vi är nöjda... det är vi inte, men vi håller ut en sista gång eftersom det är gratis (via landstingen).

Om vi inte lyckas den här gången heller så går vi vidare på en privat klinik i Sthlm som vi har fått en alltigenom positiv bild av.

• Smurry
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-18 13:17:33 följande:
    Vi är 33, bor i Sthlm och har gjort alla våra försök på RMC.

Jag skulle ljuga om jag sa att vi är nöjda... det är vi inte, men vi håller ut en sista gång eftersom det är gratis (via landstingen).

Om vi inte lyckas den här gången heller så går vi vidare på en privat klinik i Sthlm som vi har fått en alltigenom positiv bild av.

Det är lite så vi känner vi börjar med de två första gratis försöken och sen går vi över till privatklinik, Men jag kan inte fatta attityden, Hon ser att jag bryter ihop fullkommligt av chock, och fortsätter rabbla om behandlingen! Inte sätta sig bredvid och klappa lite, gå ut ur rummet så vi kan få samla oss! Utan visa bilder på hur det kommer gå till...ehmmm ja man tar ju in så mycket när man är i chock....suck....

Vi bor i Lkgp så vi har ju inte så långt i alla fall :) och vi är 27 och 28.

Fick ni erbjudandet på kurator? Jag har hört att man ska få det men inte en kommentar om det när vi var där, bara ett visitkort med en internet adress där vi kunde läsa på lite!

Hon ska ringa imorgon! Jag krävde en teletid när jag ringde in idag! Har du några tips på vad jag bör jag fråga??

Förlåt för alla de här frågorna jag försöker bara lugna ner mig sj genom att samla info!         
  • Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-18 13:32:10 följande:
    Det är lite så vi känner vi börjar med de två första gratis försöken och sen går vi över till privatklinik, Men jag kan inte fatta attityden, Hon ser att jag bryter ihop fullkommligt av chock, och fortsätter rabbla om behandlingen! Inte sätta sig bredvid och klappa lite, gå ut ur rummet så vi kan få samla oss! Utan visa bilder på hur det kommer gå till...ehmmm ja man tar ju in så mycket när man är i chock....suck....

Vi bor i Lkgp så vi har ju inte så långt i alla fall :) och vi är 27 och 28.

Fick ni erbjudandet på kurator? Jag har hört att man ska få det men inte en kommentar om det när vi var där, bara ett visitkort med en internet adress där vi kunde läsa på lite!

Hon ska ringa imorgon! Jag krävde en teletid när jag ringde in idag! Har du några tips på vad jag bör jag fråga??

Förlåt för alla de här frågorna jag försöker bara lugna ner mig sj genom att samla info!         
    Vi har inte känt något behov av kurator, men jag vet att det ska finnas en beteendevetare som heter Gunilla knuten till kliniken. Det är dock inget som RMC informerat om, utan jag har läst det här i tråden.

Grattis till telefontiden med läkaren, det har jag aldrig lyckats få någon, trots idoga försök. 

Attityden på RMC är inte alltid så kul, det är mycket löpande band och ofta har de inte ens koll på vad man gjort tidigare (trots att de sitter med journalen framför sig). De enda som visar lite medkänsla och faktiskt lyssnar är sjuksköterskorna vid ÄP och ET.
  • körsbärspajen

Ett par vänner till mig var på utredning på RMC och de hittade inga spermier och läkaren står med ryggen mot dem när hon berättar det...... ser dem inte ens i ögonenFörvånad Sa att det var kört. De skickade sina journaler till FC istället och de sa att utredning i Linköping inte var grundlig och att de ofta ser det på patienter som kommer därifrån. 
    Sen gjorde de...heter det biopsi när de går in och tar ut spermier, för då kan man hitta bättre.....

• Smurry
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-18 13:52:30 följande:
    Vi har inte känt något behov av kurator, men jag vet att det ska finnas en beteendevetare som heter Gunilla knuten till kliniken. Det är dock inget som RMC informerat om, utan jag har läst det här i tråden.

Grattis till telefontiden med läkaren, det har jag aldrig lyckats få någon, trots idoga försök. 

Attityden på RMC är inte alltid så kul, det är mycket löpande band och ofta har de inte ens koll på vad man gjort tidigare (trots att de sitter med journalen framför sig). De enda som visar lite medkänsla och faktiskt lyssnar är sjuksköterskorna vid ÄP och ET.

Det är skrämmande att de inte erbjuder kurator! För mig var det ett av de värsta beskeden jag någonsin tagit in! Jag hade behövt veta att det fanns någon att prata med! Nu pratar jag öronen av er i den här tråden och mina vänner!

Vad konstigt att ni inte fått det! Jag hoppas bara att hon ringer! Om hon inte ringer tänker jag ringa till RMC varje dag tills hon hör av sig!
    körsbärspajen skrev 2012-04-18 15:01:47 följande:
    Ett par vänner till mig var på utredning på RMC och de hittade inga spermier och läkaren står med ryggen mot dem när hon berättar det...... ser dem inte ens i ögonenFörvånad Sa att det var kört. De skickade sina journaler till FC istället och de sa att utredning i Linköping inte var grundlig och att de ofta ser det på patienter som kommer därifrån. 
    Sen gjorde de...heter det biopsi när de går in och tar ut spermier, för då kan man hitta bättre.....

Jag förstår mig inte på varför dessa människor jobbar på ett känsligt ställe som RMC! Vore det inte bättre att de jobbade på typ bårhuset?

Vad är FC? Kostar det något att låta en annan klinik ta ge en 2 åsikt?

Gick det bra för dem sen?

• Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-18 15:38:22 följande:
    Det är skrämmande att de inte erbjuder kurator! För mig var det ett av de värsta beskeden jag någonsin tagit in! Jag hade behövt veta att det fanns någon att prata med! Nu pratar jag öronen av er i den här tråden och mina vänner!

Det går så bra så, bara prata på och fråga så mycket du vill!

Jag har också funderat en del på varför man blir läkare och/eller söker jobb på en klinik som RMC när man uppenbart inte är intresserad av andra människor känslor och upplevelser.

Upplevelsen av den privata vården däremot, i vårt fall Sophiahemmet, Läkarhuset Victoria och IVF-kliniken vid St Göran, har varit tvärt om. Klimatet, bemötandet och intresset för oss som människor har varit i fokus. Och vi har verkligen känt att man tagit hänsyn till våra tankar och önskemål.

Fertilitetscentrums priser hittar du här: http://stockholm.fertilitetscentrum.se/omoss_prislista_sthlm.aspx 
  • Smurry
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-18 15:52:25 följande:
    Det går så bra så, bara prata på och fråga så mycket du vill!

Jag har också funderat en del på varför man blir läkare och/eller söker jobb på en klinik som RMC när man uppenbart inte är intresserad av andra människor känslor och upplevelser.

Upplevelsen av den privata vården däremot, i vårt fall Sophiahemmet, Läkarhuset Victoria och IVF-kliniken vid St Göran, har varit tvärt om. Klimatet, bemötandet och intresset för oss som människor har varit i fokus. Och vi har verkligen känt att man tagit hänsyn till våra tankar och önskemål.

Fertilitetscentrums priser hittar du här: stockholm.fertilitetscentrum.se/omoss_prislis... 
    Tack!
    Jag hoppas att de här otrevliga läkarna har nåt slags dr house syndrom så de egentligen är briljanta läkare!

Men frågan är varför är det sådan skillnad mellan de privata och de i landstingets regi! Har det bara med att göra att på de privata klinikerna måste de vara trevliga annars går kunderna vidare? och då anställer klinikerna inte bara människor som finns tillgängliga utan människor med socialkompetens?

Jag är lite sugen på att gå direkt till privat regi, men det känns ju smartast att prova gratis först, man kan inte typ få alla samtal och de första behandlingar typ när man ska göra ul inför äggplockning osv på privatklinik men göra själva Äggplockningen och insättning på sjukhuset?      

Svar på tråden rmc linköping - ivf