• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Hjärtefröjd

Usch, nu blir jag jättenojig att allt ska skita sig. Plock på fredag känns för tidigt och plock på måndag alldeles för sent.

Någon som har erfarenheter av tidiga respektive sena plock?

• körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-17 09:20:13 följande:
    Usch, nu blir jag jättenojig att allt ska skita sig. Plock på fredag känns för tidigt och plock på måndag alldeles för sent.

Någon som har erfarenheter av tidiga respektive sena plock?
    Känns ju som lördag hade varit perfekt för dig. Men känns ju för länge att vänta till måndag.... så skulle tippa på fredag eller att de kollar med ultraljud i morgon igen
  • Hjärtefröjd
    körsbärspajen skrev 2012-04-17 11:26:54 följande:
    Känns ju som lördag hade varit perfekt för dig. Men känns ju för länge att vänta till måndag.... så skulle tippa på fredag eller att de kollar med ultraljud i morgon igen
    Jo det känns ju så, men det gör inte ÄP på lördagar, eller hur?
  • körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-17 11:34:03 följande:
    Jo det känns ju så, men det gör inte ÄP på lördagar, eller hur?
    Nä chansen för det är väl inte så stor. Blåsorna behöver ju komma upp till 16 mm innan ägglossningssprutan och växer väl ca 2 mm per dag.
    SKa du ta 225 eller 150 i kväll? Är det 150 idag så kanske man kan öka på till 225 idag 
  • Smurry

Hej på er, jag har aldrig skrivit innan här, men igår fick vi reda på att min man har ett lågt antal spermier och dålig rörlighet, vi är rätt knäckta för tillfället och enormt förvirrade! Vi ska på återbesök och göra om alla prover i augusti för säkerhetsskull men vår läkare som jag för övrigt som enormt osympatisk förklarde att vi inte kommer kunna bli gravida utan icsi! Men jag läser och läser och jag blir bara mer förvirrad! Snälla hjälp! Vad händer nu? Vad är ruvare? Vad menas med fet, insättning, räknas varje onsättning som ett icsi eller vad?

• Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-17 19:45:54 följande:
    Hej på er, jag har aldrig skrivit innan här, men igår fick vi reda på att min man har ett lågt antal spermier och dålig rörlighet, vi är rätt knäckta för tillfället och enormt förvirrade! Vi ska på återbesök och göra om alla prover i augusti för säkerhetsskull men vår läkare som jag för övrigt som enormt osympatisk förklarde att vi inte kommer kunna bli gravida utan icsi! Men jag läser och läser och jag blir bara mer förvirrad! Snälla hjälp! Vad händer nu? Vad är ruvare? Vad menas med fet, insättning, räknas varje onsättning som ett icsi eller vad?
    Välkommen hit, även om det är av en trist anledning....

En del läkare på RMC är tyvärr mindre sympatiska. Det är bara att uthärda och hoppas på att de gör sitt bästa.

Ruvare är man när man har fått tillbaka ett befruktat embryo och väntar på om det ska fästa (eller inte fästa). FET är återföring av ett eller flera frysta embryon. ICSI gör man när man befruktar utplockade ägg. Vid vanlig befruktning vid IVF placeras många friska och rörliga spermier i en skål med ägget med förhoppningen om att en spermie med egen kraft tränger in i ägget. Vid ICSI förs en utvald spermie direkt in i ägget. 

Varför måste ni vänta ända tills augusti på att ta om proverna?
  • körsbärspajen
    Smurry skrev 2012-04-17 19:45:54 följande:
    Tänk på att det bara behövs en bra spermie för att lyckas
    Men har hört många som haft problem med spermier där de inte gör ordentliga utredningar på detta så har ni pengar och råd vänd er privat istället. Fertilitetscentrum i Göteborg är jätteduktiga på detta område och har hjälpt många från Linköping som blivit felbehandlade där 
  • Smurry
    Hjärtefröjd skrev 2012-04-17 19:55:50 följande:
    Välkommen hit, även om det är av en trist anledning.... En del läkare på RMC är tyvärr mindre sympatiska. Det är bara att uthärda och hoppas på att de gör sitt bästa. Ruvare är man när man har fått tillbaka ett befruktat embryo och väntar på om det ska fästa (eller inte fästa). FET är återföring av ett eller flera frysta embryon. ICSI gör man när man befruktar utplockade ägg. Vid vanlig befruktning vid IVF placeras många friska och rörliga spermier i en skål med ägget med förhoppningen om att en spermie med egen kraft tränger in i ägget. Vid ICSI förs en utvald spermie direkt in i ägget.  Varför måste ni vänta ända tills augusti på att ta om proverna?

Tack så jättemycket! Känns svårare att famla i mörkret än att få lite ljus på vad som kommer hända! Enligt henne ska proven tas om för att hans spermier kanske suprise suprise blir bra igen ;) och då ska man vänta 3 månader tyvärr är det semesterstängd då det är i juli vi ska tillbaka :( hur många fet ingår?
  • Hjärtefröjd
    Smurry skrev 2012-04-17 20:02:14 följande:
    Tack så jättemycket! Känns svårare att famla i mörkret än att få lite ljus på vad som kommer hända! Enligt henne ska proven tas om för att hans spermier kanske suprise suprise blir bra igen ;) och då ska man vänta 3 månader tyvärr är det semesterstängd då det är i juli vi ska tillbaka :( hur många fet ingår?
    Jag tror bara det ingår två återföringar i Linköping. Antingen ett VF/ET och ett FET, eller två ET (om man inte får ägg till frysen). Vi är remitterade från Sthlm och då är det lite annorlunda.

Från RMC:s webbplats (http://www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Reproduktionsmedicinskt-centrum-RMC/Riktlinjer-assisterad-befruktning/):

Den landstingsfinansierade vården erbjuder följande:

En fullständig behandling med stimulation, äggplockning, befruktning IVF/ICSI, odling och återföring av 1 (undantagsvis 2) embryo

Ytterligare en återföring av embryo antingen av tidigare fryst embryo, alternativt i de fall sådant inte finns, efter förnyad behandling. Par som väljer bort frysmöjligheten vid första försöket erbjuds ingen frysning vid andra försöket

Vid infertilitet kan i vissa fall en (1) intrauterin insemination (AIH/AID) erbjudas. Ytterligare 1 behandling kan ges förutsatt att samtliga villkor ovan uppfylls. AIH/AID kan aldrig erbjudas efter behandling enligt punkt 1 och/eller 2  
Svar på tråden rmc linköping - ivf