• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • pållan

Hej på er, får jag hoppa in här? Jag bor i Stockholm och köar för IVF på KS, men fick idag veta att min remiss skickats vidare till LInköping. Vi kommer alltså få göra IVF i Linköping som har ingått ett vårdavtal med Stocksholms landsting, jag väntar nu på ett samtal från sjukhuset med kallelse till första läkarbesöket. Så spännande! Vi har försökt bli gravida i snart tre år nu så det här känns fantastiskt.
    Bor alla ni andra i Östergötland eller är det nån av er som är remitterade från ett annat län? Och hur länge fick ni (oavsett vilket län ni är skrivna i) vänta på behandling efter att remissen inkommit till sjukhuset?

Lycka till alla som kämpar!

• Mumlan74

pållan: jag bor också i stockholms län och fick komma till linköping tack vare vårdgarantin!

jag var en jobbig jävel som ringde och tjatade lite, så jag tror att det tog ungefär två-tre veckor. :0)

när tror du att ni får sätta igång?

jag är på dag 10 i min menscykel och fortfarande blodblandade flytningar. :0( det brukar jag aldrig ha annars... pratade med sjukvårdsupplysningen som, när de fick höra att det är en ivf på g, tyckte att jag genast skulle ringa till RMC. och där tyckte de att jag skulle försöka kolla upp det så snart som möjligt...
    suck.
    hoppas verkligen inte att det är något knas som gör att vi får skjuta upp behandlingen. det orkar jag inte med!!

• pållan

Mumlan 74: vad roligt med en till Stockholmare som ska göra IVF i Linköping!  Men vad jobbigt att du fått blodblandade flytningar och annars inte brukar ha det. Låter klokt att kolla upp det så snart som möjligt. Förstår verkligen att du inte orkar skjuta upp behandlingen, det är ju jobbigt nog att försöka och försöka och utreda och hålla på - särskilt om man inte är purung (gissar av ditt alias att du är född -74 percis som jag . Har ni också försökt länge?  Och har du börjat nedregleringen och kan det i så fall bero på det? Eller väntar du på att få börja?

Jag är också en jobbig typ som ringde Vårdgarantikansliet och tjatade, vår remiss skickades in för en månad sedan. Men nu vill jag ju så klart få tid för läkarbesök i Linköping så snart som möjligt! Hur lång tid gick det mellan ditt första läkarsamtal och beräknad start på behandlingen?  Rinde du direkt till Linköping också? Så kan jag kopiera din framgångsmodell

Hoppas att det inte är nåt som krånglar så att du snart får sätta igång med behandlingen!

• Mumlan74

pållan: ja! kul att vara fler från samma ställe. hoppas att vi får följas åt hela vägen fram till bebis. jag ska ringa gynekologmottagningen i morgon bitti och se om jag får en tid snarast.

japp. jag är -74 jag med. vi har försökt i snart 2.5 år. jag har en lång och jobbig historia med mycket problem från mina äggstockar med cystor och flera operationer. min gynekolog, som opererat mig, tyckte inte att vi skulle fortsätta försöka på egen hand efter åtta månader - eftersom så mycket talade emot oss. så hon skickade remiss direkt. vilket var väldigt skönt! för nu vet jag att tiden är knapp eftersom min äggstocksreserv är på upphällningen.
    jag väntar på att få börja nedregleringen, ska börja spreja den 6e november. det här är min andra ivf-behandling och jag hade inga blodiga flytningar förra omgången. men - det behöver faktiskt inte vara någonting alls...

jag ringde till linköping också och hetsade lite... frågade om de fått mina journaler (det kan ta lite tid tydligen... )

linköping hade deadline för att hinna med ett långt protokoll innan jul den 17e oktober. vilket innebar att man måste fått sin mens senast den 17e. min dök upp precis den dagen, några dagar sen! :0P sen hade vi ett läkarbesök inbokat på måndagen den 18e. då gick vi igenom vilken behandling vi ska göra den här gången och när vi ska dra igång. så från första läkarbesöket till behandlingsstart är det typ 20 dagar - man börjar spreja på dag 21.
    eftersom jag både är svårstimulerad och har endometrios är det långa protokollet som gäller och den här gången kommer jag spruta med menopur. första gången hade jag gonal-f.

ring till linköping och fråga om de fått journaler etc! Hoppas allt går bra!
    hur länge har ni försökt? vet ni vad det är som gör att det inte funkar (du behöver inte svara om det känns för personligt förstås)?

• pållan

Mumlan 75: låter som att ni har kämpat rejält. Hoppas verkligen att ni plussar nu på andra IVF-försöket! Det vore ju  fantastiskt roligt om vi kunde följas åt till bebis! Bra att du kontaktar din gyn bums, så slipper du oroa dig i onödan. 

Jag berättar gärna om vår fertilitetskarusell, det är bara skönt att ha någon att "prata" med. Ingen av mina vänner har behövs fertlitetsbehandling, utan de har alla blivit gravida snabbt och lätt. Vi har också försökt aktivt i 2,5 år, inledde utredningen i våras. Önskar att vi hade utrett tidigare! Vi är oförklarligt barnlösa, förutom att jag har lite förhöjda TSH värden (4,0) så jag fick levaxin för en och en halv månad sedan. Har hittat blodprover tagna för 2,5 år sedan och då låg TSH på samma värden som idag, så det kan vara en orsak till vår barnlöshet. Annars ser allt bra ut för både mig och min man, men det är nog mest på pappret för vi har aldrig lyckats bli gravida under de här åren. Jag försökte också över ett år i en tidigare relation utan att bli gravid, så jag hoppas att "felet" ska upptäckas och kunna avhjälpas vid IVF. Vi har gjort två misslyckade makeinseminationer i ostimulerad cykel, och i helgen gjorde vi ett nytt inseminationsförsök med pergo + ovitrelle. Har BIM den 7/11 och hoppas ju så klart - fast jag egentligen inte tror att chansen är särskilt stor. Känns jättebra att veta att IVF-behandlingen inte kommer dröja en evighet! 

Tack för tips om journalerna, jag ska ringa Sophiahemmet där vi gjort vår utredning och be dem skicka över journalerna direkt till Linköping.  Känns det bra i Linköping, har ni fått bra bemötande? Och tack för info om tidsplan och så, det känns så skönt att veta lite mera! Håll mig gärna uppdaterad om hur det går för er! Håller tummarna massor! 

• Karli

Sådär! Nu har jag varit på VUL och tagit blodprov och lärt mej sprutan. Imorron ringer Linköping och talar om hur jag fortsätter Spännande,vill börja med sprutorna nuuuuu

Erika b: Förstår att de känns ruttet,men de går fort,jag lovar!

Pållan; Jag bor i Kalmar län,tror de tog drygt 3 veckor eller kanske lite mindre från de att remissen skickades tills vårt första besök var!

• Erica b

Karli- åhh så kul o spännande!! Glad för din skull!

• pållan
    Karli skrev 2010-10-27 10:37:42 följande:
    Sådär! Nu har jag varit på VUL och tagit blodprov och lärt mej sprutan. Imorron ringer Linköping och talar om hur jag fortsätter Spännande,vill börja med sprutorna nuuuuu

Erika b: Förstår att de känns ruttet,men de går fort,jag lovar!

Pållan; Jag bor i Kalmar län,tror de tog drygt 3 veckor eller kanske lite mindre från de att remissen skickades tills vårt första besök var!
    Karli: Å vad spännande! Hoppas att du snart för börja. 
    Tre veckor till första besöket låter ju fantastiskt, hoppas att det går så fort för oss också. 

Lycka till med sprutorna nu!

• Karli

Tack Erika o pållan

Pållan; jag håller tummarna att ni får komma dit lika snabbt!

• strumpa

Hår går det Hanna03, har du tjuvtestat :) Jag är på RD8 idag och det kliar i mina fingrar med, jag vill veta nu!!!

Svar på tråden rmc linköping - ivf